Son yıllarda, şehir merkezlerinden uzakta kurulan, bu merkezlerinin büyümelerine yardımcı olan ve onlara canlılık getiren büyük market alanları, sadece zengin alış-veriş imkanlarıyla değil, insanların şehrin kalabalığı ve gürültüsünden uzak, kültürel, sportif vb. aktivitelerde de bulunabilecekleri aynı zamanda şehir gelişimi üzerinde de büyük etkileri bulunan alanlar olarak önemli bir yere sahip olmuşlardır. Bir ürünün, bir malın, bir hizmetin satışını geliştirmek amacıyla tanıtmayı, paketlemeyi, satış elemanlarının yetişmesini, piyasa ihtiyaçlarını tespit etme ve karşılamayı içeren pazarlama etkinliklerinin başarısı, hiç şüphesiz, hitap edilecek tüketici özelliklerinin ve şehir alanının iyi analiz edilmesine bağlıdır. Bu nedenle, pazarlama coğrafyası içerisinde önemli bir yere sahip alış-veriş merkezlerinin özellikleri ve kuruluş yerinin tespiti, iyi bir gözlem ve planlamaya ihtiyaç duymaktadır. Günümüzde pek çok kurum ve kuruluş tarafından yaygın olarak kullanılmaya başlanan coğrafi bilgi sistemleri, özellikle planlamaya yönelik çalışmalarda sınırsız imkanlar sunmaktadır. Coğrafi verinin bilgisayar tabanlı sistemlerde, toplanması, düzenlenmesi, sorgulanması ve analiz edilmesini ifade eden bu sistemler, coğrafya çalışmalarının hız kazanmasına ve sonuçların daha sentezci bir yaklaşımla ortaya konulmasına yardımcı olmaktadır. Toplanan coğrafi verinin, sorgulanması, farklı boyutlarda karşılaştırılması, çakıştırılması, benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması, kısa sürede net sonuçların elde edilmesi bu sistemlerin kullanımıyla oldukça kolaylaşmıştır.Ankara’da 1989 yılından itibaren sayıları hızla artan büyük market alanlarının coğrafi bilgi sistemleri ortamında incelenerek, yeni kurulacak market alanlarına uygun yer seçimi alternatifleri sunmak amacıyla hazırlanan bu çalışmada, öncelikle Ankara’daki 9 büyük market alanının ve müşterilerinin özellikleri, Soysal Türkiye Perakende Kataloğu 2004 ve AMPD Tüketici alışkanlıkları raporundan alınan veriler,nüfus verileri ve anketler yardımıyla belirlenmiş, şehrin gelişim yönü de göz önüne alınarak coğrafi bilgi sistemleri yazılımlarından yararlanılarak, mekansal analiz uygulaması yapılmış ve Ankara’da yeni kurulacak modern alış-veriş merkezleri için İstanbul, Eskişehir ve Konya yollarına yakın, Ankara şehrinin batı ve kısmen güney kesimindeki alanların uygun olacağı tespit edilmiştir
Mekansal Analiz Büyük Alışveriş Merkezleri Coğrafi Bilgi Sistemleri Planlama Coğrafyası Ankara
The big market areas, which were established far from city centers and helped to grow these centers and gave liveliness to them in recent years, had got an important place not only with their rich shopping possibilities but as well as the areas that have strong effects on city development, and also as the places in which people would be able to make cultural, sportive etc. activities while they are away from city crowd and noise. Success of marketing effects that includes such as promoting, packing, training of sales clerks, determining and meeting of market needs for the purpose of developing of a service, there is no doubt that depends on, proper analyzing of consumer characteristics and city area. For this reason, the characteristics of shopping centers which has an important place in the marketing geography, and determining of their building places requires a proper observation and planning. Geographical data systems that started to be used commonly by a lot of associations and establishments present undefined possibilities for the studies which are particularly directed towards planning. These systems, which mean collecting, arranging, questioning and analyzing of geographical data in the computer based systems, help geographical studies to gain moment and to bring up the results by a more synthetic approach. Questioning of geographical data, and comparing of it in different dimensions, conflicting, bringing up its similarities and differences, and then obtaining of net outcomes had become simplest by using of these systems. This study was prepared by studying of the large market areas, which have been increasing since 1989 in Ankara, in geographical data systems in order to present choosing alternatives for proper locations to the markets to be newly established. Fist of all, characteristics of 9 biggest market areas in Ankara and their customers’ had been determined by the help of the data obtained from “Soysal Retail Directory Turkey 2004” and “AMPD Consumer Habits Report”, census data, and public surveys, then spatial analysis application had been made taking the progressing direction of the city into consideration and benefiting from geographical data systems software, and then determined that the areas located in the west and partially the south sides of Ankara which are close to the Eskişehir and Konya highways would be proper for the modern shopping centers to be established
Diğer ID | JA82ZC89HT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 |