Modern şehir hayatının önemli bir figürü olan Flanör, şehrin sokaklarını tek başına dolaşarak modern hayatın karmaşıklığını ve bireyin özgürleşmesini temsil etmektedir. Bu makale, Orhan Pamuk'un Kafamda Bir Tuhaflık romanındaki flânörü inceleyerek flânörlüğün kutuplaşmanın üstesinden gelmek ve yeni kimlik biçimleri yaratmak için önemli bir mekânsal form olabileceğini savunmaktadır. Burjuva yaşam biçimiyle sınırlandırılan Flâneur kavramı genellikle politik boyutları dikkate alınmadan kullanılmıştır. Makale, Bhabha'nın Üçüncü Mekân kavramından yola çıkarak flânerie'nin hegemonyaya karşı direnişe dönüşebileceğini öne sürmektedir. Pamuk'un romanında başkahraman Mevlut, İstanbul sokaklarında dolaşan ve şehri gözlemleyen işçi sınıfı flânörüdür. Ancak Mevlut aynı zamanda İstanbul'un çeper mahallelerine hâkim olan sol ve sağ grupları arasında kalmış, marjinalleşmiş bir karakterdir. Bu zorluklara rağmen Mevlut'un flanörlüğü, kutuplaşmanın sınırlarını aşabilen bir Üçüncü Mekân yaratmasına imkân vermektedir. Bu Üçüncü Mekân'da Mevlut kendi kimliğini keşfederken kendisi gibi ötekileştirilmiş olanlarla temas edebilmektedir. Özetle, makale flânörün günümüz toplumlarını bölen kutuplaşmanın üstesinden gelmek ve yeni kimlik biçimleri yaratmak için bir araç olabileceğini savunuyor.
This paper examines the flâneur in Orhan Pamuk's novel A Strangeness in My Mind and argues that flânerie can be a powerful practice for overcoming polarization and creating new forms of identity in a Third Space. We argue that flâneur has often been used in without considering its political implications. They propose that flânerie can generate resistance against hegemony by drawing on Bhabha's concept of the Third Space. In Pamuk's novel, the protagonist, Mevlut, is a flâneur who wanders the streets of Istanbul, observing the city. However, Mevlut is also a marginalized figure, caught between the wing and right groups that dominate Istanbul's peripheral neighbourhoods. Despite these challenges, Mevlut's flânerie allows him to create a Third Space, a position that is able to move beyond polarization. In this Third Space, Mevlut is able to explore his own identity and to form connections with the others who are also marginalized.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kültür Coğrafyası |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1 |