Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri: Demografik Özellikler, Mesleğe Adanmışlık ve Çocuk Sevmenin Yordayıcılığı

Yıl 2025, Cilt: 58 Sayı: 1, 13 - 50, 15.04.2025

Öz

Eğitimin ilk basamağı olan okul öncesi eğitimde öğretmenin kişisel ve mesleki özellikleri ve yetkinlikleri son derece önemlidir. Okul öncesi öğretmenlerinin demografik özellikleri, mesleğe adanmışlıkları ve çocuk sevme düzeylerinin sınıf yönetimi becerilerini yordama durumlarının belirlenmesinin amaçlandığı araştırmada nicel araştırma yöntemi olan yordayıcı korelasyonel araştırma modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, basit seçkisiz örnekleme ile ulaşılmış 298 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Demografik Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Öğretmenleri için Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği”, “Öğretmenlik Mesleğine Adanmışlık Ölçeği”, “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde ise SPSS 22 programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerindeki yordayıcıların belirlenmesi amacıyla kurulan regresyon analizi istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Buna göre sınıf yönetimi becerilerinin %43’ü regresyon modeline alınan değişkenler tarafından yordanmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar alan yazındaki araştırma bulguları ile tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Acarbaş, S., & Karaman, K. (2024). Sınıf öğretmenlerinin mesleki adanmışlık ve tükenmişliklerinin sınıf yönetimi becerilerine etkisi [The effect of classroom teachers professional commitment and burnout on their classroom management skills]. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 5(2), 77-93. https://doi.org/10.55661/jnate.1537813
  • Agbaria, Q. (2021). Classroom management skills among kindergarten teachers as related to emotional intelligence and self-efficacy. International Journal of Instruction, 14(1), 1019-1034. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14160a
  • Akgün, E., Yarar, M., & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi [The evaluation of classroom management strategies of preschool teachers in classroom activities]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3). 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209753#241329]-209753.pdf Aktaş-Arnas, Y., & Sadık, F. (2018). Okul öncesinde sınıf yönetimi [Classroom management in preschool] (1.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, E. (Ed.). (2019). Erken çocuklukta davranış yönetimi [Behavior management in early childhood]. Eğiten Kitap.
  • Atalay, D. (2024). Öğretmen adaylarının çocuk sevme durumlarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama düzeyi [The level to which teacher candidates' liking for children predicts their attitudes towards the teaching profession]. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 447-466. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1389135
  • Atış-Akyol, N., Ata-Doğan, S., & Durmuşoğlu, M. C. (2021). Okul öncesi eğitimde öğretmenin iletişim becerilerinin önemi: Aile katılımı, iş birliği ve öğretmençocuk ilişkisi [The importance of teacher's communicatıon skills in preschool education: Family involvement, cooperation and teacher-child relationship].
  • Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 887- 899. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-900473
  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi [Classroom management] (2. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Barnett, M. A., & Sinisi, C. S. (1990). The initial validation of a liking of children scale. Journal of Personality Assessment, 55(1‐2), 161‐167. https://doi.org/10.1080/00223891.1990.9674055
  • Bayram-Sarıkaya, B., & Özdemir, S. (2017). Otizmli çocuklarla çalışan öğretmenlerin işe adanmışlık, çocuk sevme ve empati eğilimleri arasındaki ilişki [The relationship between work engagement, empathy and liking of children in teachers working with autistic children]. Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 27- 48.https://dergipark.org.tr/tr/pub/iauefd/issue/43556/532591
  • Balay, R. (2021). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi [Classroom management in 2000s] (10. Baskı). Pegem Akademi
  • Bay, N. D. (2020). Investigation of the relationship between self-efficacy belief and classroom management skills of preschool teachers with other variables. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 335-348. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459463
  • Bilgin, H. (2013). Okul öncesi eğitimde fiziksel mekanın düzenlenmesi [Organization of physical space in preschool education]. In G. Uyanık-Balat & H. Bilgin (Eds.), Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi [Classroom management in preschool education] (2. b., pp. 151-159). Eğiten Kitap.
  • Brown, T. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, The Guilford Press.
  • Bozdaş, Ş. (2013). Öğretmenlerin mesleklerine adanmışlık düzeyleri ile değerler eğitimi uygulama düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between the level of teachers’ commitment to teaching and the level of their practice in values education] (Thesis No. 363193) [Master thesis, Hacettepe University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Bullock, A., Coplan, R. J., & Bosacki, S. (2015). Exploring links between early childhood educators’ psychological characteristics and classroom management self-efficacy beliefs. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 47(2), 175–183. https://doi.org/10.1037/a0038547
  • Butucha, K. G. (2013). Teachers’ perceived commitment as measured by age, gender and school type. Greener Journal of Educational Research, 3(8), 363-372. http://doi.org/10.15580/GJER.2013.8.080913830
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (23. Baskı). Pegem Akademi
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators or teachers' professional identity. European Journal of Psychology of Education, 27, 115-132. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0069-2
  • Ceylan, E. A. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [ Investigation of relationship between pre-school teachers' liking of children levels and communication skills] (Thesis No. 456896) [Master thesis, Aksaray University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Ceylan, E. A., & Kılıç-Mocan, D. (2017). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi [Investigation of pre-school teachers’ communication skills]. Milli Eğitim Dergisi, 46(215), 111-127. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36134/405897
  • Çay, Y., & Şanal, M. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve sınıf öğretmenlerinin çocuk sevme düzeylerinin incelenmesi [Candidate primary school and primary school teachers’ level of liking of children]. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (6), 134-142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/34311/379499
  • Çelik, K. (2016). Disiplin oluşturma ve kural geliştirme [Creating discipline and developing rules]. In H. Kıran & K. Çelik (Eds.), Etkili sınıf yönetimi [Effective classroom management] (12. b., pp. 240-246). Anı Yayıncılık. Çokluk Ö., Şekercioğlu G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları [Multivariate statistics for social sciences SPSS and LISREL applications] (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Crosswell, L., & Elliott, R. (2004). Committed teachers, passionate teachers: the dimension of passion associated with teacher commitment and engagement. In AARE Conference, 1-12. https://www.aare.edu.au/data/publications/2004/cro04237.pdf
  • Demir-Aracı, D. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile programdaki etkinliklere yönelik öz yeterlik inançlarının incelenmesi [Analysis of the classrom management skills of preschool teachers and their self-efficiency about the program activities] (Thesis No. 669446) [Master thesis, Fatih Sultan Mehmet Vakıf University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Demirtaş, V. Y. (2018). A study on teacher candidates’ self-efficacy, motivation and affection levels for children. Journal of Education and Training Studies, 6(12), 111-125. https://doi.org/10.11114/jets.v6i12.3661
  • Dereli-İman, E. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevgisi ve öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarının incelenmesi [Examining preschool teacher candidates’ liking child and motivations for teaching professions]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 482-504. http://dx.doi.org/10.5578/keg.6950
  • Dinçer, Ç., & Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi [Developing a classroom management skills ınventory for preschool teachers and the correlation of preschool teachers’ classroom management skills with different variables]. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2346
  • Durmuşoğlu-Saltalı, N., & Erbay, F. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin konuşma, dinleme ve empati becerilerinin çocuk sevme davranışı açısından incelenmesi [Examination of speaking, listening, empathy skills of preschool teachers in terms of liking of children]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 159-174. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59473/854639
  • Durualp, E., & Kaytez, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumlarının çocuk sevme düzeyleri ile bazı değişkenler açısından incelenmesi [Evaluation of preschool teachers' job satisfaction from the point of their children love and other variables]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 97-112. https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.006
  • Duyan, V., & Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması [The adaptation study of Barnett Liking of Children Scale to Turkish]. Eğitim ve Bilim, 33(148), 40-48. https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/674/125
  • Engin, M. Ç. (2020). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin adanmışlıkları ile öğretim tekniklerini seçme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [ Examination of the relationship between the commitment of the teacher candidates to the teaching profession and their ability to choose teaching techniques] (Thesis No. 623608) [Master thesis, Atatürk University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi [Liking of children in teachers]. Journal of Turkish Studies, 9(8), 435-444. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7370
  • Erdem, Y., & Duyan, V. A. (2011). Determination of the factors that affect the level of pediatric nurses' liking of children. Turkish Journal of Medical Sciences. 41(2), 295-305. https://doi.org/10.3906/sag-1003-700
  • Ergen, Y., & Elma, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki [The correlation among the primary school teachers’ classroom management skills, academic optimism and professinal commitment]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1222-1239. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449
  • Field, A. (2013). Discovering Statistic Using IBMSPSS Statistics, Sage.
  • Fox, R. B. (1964). The “committed” teacher. Educational Leadership.
  • Fromm, E. (2020). Sevme sanatı [The art of loving]. (I. Gündüz, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Gelbal, S., & Duyan, V. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi [Examination of variables affecting primary school teachers’ state of liking of children]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 127-137. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7798/102153
  • Güler, Ş. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri, öz yeterlik inançları düzeyleri ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki [The relationship between preschool teachers' curriculum literacy, self- efficiency beliefs and classroom management skills] (Thesis No. 681722) [Master thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Haslip, M., Handy, A., & Donaldson, L. (2019). How do children and teachers demonstrate love, kindness and forgiveness? Findings from an early childhood strength-spotting ıntervention. Early Childhood Education Journal, 47, 531– 547. https://doi.org/10.1007/S10643-019-00951-7
  • Hodgkin, R., & Newell, P. (2003). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme uygulama el kitabı [The convention on the rights of the child implementation handbook]. (Ş. Akipek, Çev.). UNICEF Yayınları.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method] (24. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kapucu, S. T. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ile çocuk sevgisi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [ The investigation of the relationship between the levels of professional satisfaction and child love of the preschool teachers] (Thesis No. 549455) [Master thesis, Marmara University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Kaynak, K. B., Ergin, B., Arslan, E., & Pınarcık, Ö. (2015). Okul öncesi öğretmeni adaylarının benlik saygıları ile çocuk sevmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The examination of the relationship between the self-esteem of pre-school teacher candidates and their liking of children]. İlköğretim Online, 14(1), 86-96. https://doi.org/10.17051/io.2015.35947
  • Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 114- 129. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.01.002
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki [The relationship between teachers' 21st century teaching skills and their engagement to the profession]. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://doi.org/10.30703/ciie.579925
  • Kozikoğlu, İ., & Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of teachers’ professional engagement scale: A study on validity and reliability]. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5389
  • Kömbeci E. S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme düzeyleri ile öğretmenlik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analysis of the relationship between pre-school teachers level of loving children and their teaching attitude] (Thesis No. 672289) [Master thesis, Sivas Cumhuriyet University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Kuşcu, Ö., Erbay, F., Acar, Ş., & Gülnar, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çocuk sevme durumu açısından incelenmesi [Analysis of preschool teacher candidates attitudes towards the teaching profession children liking status]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 115-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40010/475664
  • Mansor, A. N., Eng, W. K., Rasul, M. S., Hamzah, M. I. M., & Hamid, A. H. A. (2012). Effective classroom management. International Education Studies, 5(5), 35-42. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v5n5p35 Maslow, A. H. (1954). Motivation and Personality. Harper & Row, Publishers.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı [Preschool education program], Ankara: MEB.https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243okuloncesi_egiti mprogrami.pdf
  • MEB. (2024a). Okul öncesi eğitim programı [Preschool education program]. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogra mi.pdf
  • MEB. (2024b). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi eğitim programı [Turkey century education model preschool education program]. https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programokuloncesiOnayli.pdf
  • Örer, H. (2020). Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları, mesleki adanmışlık algıları ve mesleki dayanıklılık inançlarının incelenmesi [Analysis of teachers 'pre-service education competence perceptions, job commitment perceptions and occupational resistance beliefs] (Thesis No. 638939) [Master thesis, Aydın Adnan Menderes University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Özbey, T. (2018). Ebeveyn olan öğretmenler ile ebeveyn olmayan öğretmenlerin empatik eğilimleri ve çocuk sevme düzeyleri [ Empathic tendency and liking of children levels of parent teachers and nonparent teachers] (Thesis No. 530419) [Master thesis, İstanbul Ticaret University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Özbey, S., Türkoğlu, D., & Büyüktanır-Buldur, A. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançlarının öğretmenlerin çocuk sevme düzeyleri ve bazı değişkenler ile ilişkisinin incelenmesi [Analysis of the relationship between character education eficacy belief of preschool teachers, their state of liking of children and some other variables]. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 323-344. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29172/312402#article_cite
  • Özen, Y., & Gülaçtı, F. (2010). Duyuşsal alan öğrencilerinden sevgi ve sevgi kuramları (sevgiye dair söylenceler) [Affection and affectional theories of sensatonal field learning (statements on affection)]. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 135-149. https://dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad/issue/27566/290040
  • Özçelik, F. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlikleri arasındaki ilişki [The relationship between preschool teachers classroom management skills and self efficacy] (Thesis No. 563079) [Master thesis, Afyon Kocatepe University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Özyıldırım, G. (2020). The effect of pre-service teachers' beliefs on behavior and ınstructional management on their state of liking of children. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(1), 143-165. https://ijci.net/index.php/IJCI/article/view/292
  • Sarıbaş, M., Akça, D., & Meydan, A. (2020). Ücretli öğretmenlerin mesleğe adanmışlıkları [Dedication of paid teachers to the profession]. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 52-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/1396533
  • Shukla, S. (2014). Teaching competency, professional commitment and job satisfaction-a study of primary school teachers. Journal of Research & Method in Education, 4(3), 44-64. http://dx.doi.org/10.9790/7388-04324464
  • Sucuoğlu, B. (2008). Okul öncesi sınıflarda kaynaştırma ve sınıf yönetimi [Inclusion and classroom management in preschool classrooms]. Çoluk Çocuk Dergisi, 40- 45.
  • Şahin, A. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme ve tükenmişlik düzeylerinin, öğretmen öz yeterliğine etkisinin incelenmesi [Investigation of the effects of preschool teachers' child like and burnout levels on teacher's selfefficiency] (Thesis No. 822526) [Master thesis, Burdur Mehmet Akif Ersoy University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Şengöz-Tosun, İ. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi [Examination of variables affecting pre-school teachers' child affectionstatus] (Thesis No. 789304) [Master thesis, İstanbul Gelişim University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Şişman, M.(2011). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar [The pursuit of excellence in education: Effective schools] (2.Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları [Effective teacher behaviors in terms of classroom management]. Milli Eğitim Dergisi, 162-169. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/155- 156/terzi.htm
  • Turhan, M., Demirli, C., & Nazik, G. (2012). Sınıf öğretmenlerinin mesleğe adanmışlıklarına etki eden faktörler: Elazığ örneği [Factors impacting class teachers’ job commitment: The case of, Elazığ]. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 179-192. https://www.cihaddemirli.com/cd/42986122965.pdf
  • Uyanık-Balat, G., Bilgin, H., & Ünsal, F. Ö. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [An investigation into the relationship between preschool teachers' teacher attitudes and their classroom managements]. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31775
  • Yaman, Z. B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analyzing the relationship between classroom management skills level and work life quality of pre-school teachers] (Thesis No. 588647) [Master thesis, Sakarya University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Yazıcı, Z. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevme eğilimlerinin incelenmesi [The examination of pre-service preschool teachers' towards liking children]. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 3(2), 279-286. https://dx.doi.org/10.13114/MJH/201322484
  • Yıldız, H., & Arslan, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ile çocuk sevgileri arasındaki ilişki [The relationship between pre-school teachers' self-efficacy perceptions and their love for children]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 370-399. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2022.08.03.002.
  • Yılmaz, H. B. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerini yordayan değişkenlerin incelenmesi [Analysis of the variables that lead the classroom management skills of preschool teachers] (Thesis No. 667168) [Master thesis, İstanbul Aydın University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Yörükoğlu, A. (1982). Din eğitimi-ahlâk eğitimi-insanlık eğitimi [Religious education-ethics education-humanity education]. Eğitim ve Bilim, 6(35). https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5689/1819
  • Yücesoy-Özkan, Ş. (2017). Okul öncesi sınıflarında sınıf yönetim ve problem davranışların kontrolü [Classroom management and control of problem behaviors in preschool classrooms]. In B. Sucuoğlu & H. Bakkaloğlu (Eds.), Okul öncesinde kaynaştırma [Preschool inclusion] (pp. 193-195). Kök Yayıncılık.
  • Zembat, R., Tunçeli, H. İ., & Yavuz, E. A. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Study of the relations between classroom management and problem solving abilities of preschool teachers]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 24-43. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853350
  • Zembat, R., & İlçi-Küsmüş, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analyzing the relationship between preschool teachers’ classroom management skills and occupational professionalism]. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1725-1739. http://doi.org/10.24106/kefdergi.3621
  • Zorlu, S., & Zorlu, S. (2019). Çocuklar için sevgi hakkı mukayeseli bir inceleme [Love right for children a comparative study]. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, Prof. Dr. Durmuş TEZCAN’a Armağan, 21(2019), 1851-1873. https://hukuk.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2019/09/SULEYMANSUHEYLA-ZORLU.pd

Classroom Management Skills of Preschool Teachers: Demographic Characteristics, Professional Engagement and Predictors of Liking of Children

Yıl 2025, Cilt: 58 Sayı: 1, 13 - 50, 15.04.2025

Öz

The personal and professional characteristics and competencies of the teacher are extremely important in preschool education, which is the first stage of education. In research, it was aimed to determine the pre-school teachers' demographic characteristics, their engagement with the profession, and their level of liking of children to predict their classroom management skills. The predictive correlational research model, which is a quantitative research method, was used in the study. The sample of the study consists of 298 preschool teachers reached by simple random sampling. "Demographic Information Form", "Classroom Management Skills Inventory for Preschool Teachers ", "Teachers’ Professional Engagement Scale", and "Barnett Liking of Children Scale" was used to collect data. SPSS 22 program was used in the analysis of the data. As a result of the research, the regression analysis established to determine the predictors of teachers' classroom management skills was found to be significant. Accordingly, 43% of classroom management skills are predicted by the variables included in the regression model. The results obtained from the research were discussed with the research findings in the literature and recommendations were made.

Kaynakça

  • Acarbaş, S., & Karaman, K. (2024). Sınıf öğretmenlerinin mesleki adanmışlık ve tükenmişliklerinin sınıf yönetimi becerilerine etkisi [The effect of classroom teachers professional commitment and burnout on their classroom management skills]. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 5(2), 77-93. https://doi.org/10.55661/jnate.1537813
  • Agbaria, Q. (2021). Classroom management skills among kindergarten teachers as related to emotional intelligence and self-efficacy. International Journal of Instruction, 14(1), 1019-1034. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14160a
  • Akgün, E., Yarar, M., & Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi [The evaluation of classroom management strategies of preschool teachers in classroom activities]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3). 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209753#241329]-209753.pdf Aktaş-Arnas, Y., & Sadık, F. (2018). Okul öncesinde sınıf yönetimi [Classroom management in preschool] (1.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, E. (Ed.). (2019). Erken çocuklukta davranış yönetimi [Behavior management in early childhood]. Eğiten Kitap.
  • Atalay, D. (2024). Öğretmen adaylarının çocuk sevme durumlarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama düzeyi [The level to which teacher candidates' liking for children predicts their attitudes towards the teaching profession]. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 447-466. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1389135
  • Atış-Akyol, N., Ata-Doğan, S., & Durmuşoğlu, M. C. (2021). Okul öncesi eğitimde öğretmenin iletişim becerilerinin önemi: Aile katılımı, iş birliği ve öğretmençocuk ilişkisi [The importance of teacher's communicatıon skills in preschool education: Family involvement, cooperation and teacher-child relationship].
  • Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 887- 899. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-900473
  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi [Classroom management] (2. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Barnett, M. A., & Sinisi, C. S. (1990). The initial validation of a liking of children scale. Journal of Personality Assessment, 55(1‐2), 161‐167. https://doi.org/10.1080/00223891.1990.9674055
  • Bayram-Sarıkaya, B., & Özdemir, S. (2017). Otizmli çocuklarla çalışan öğretmenlerin işe adanmışlık, çocuk sevme ve empati eğilimleri arasındaki ilişki [The relationship between work engagement, empathy and liking of children in teachers working with autistic children]. Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 27- 48.https://dergipark.org.tr/tr/pub/iauefd/issue/43556/532591
  • Balay, R. (2021). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi [Classroom management in 2000s] (10. Baskı). Pegem Akademi
  • Bay, N. D. (2020). Investigation of the relationship between self-efficacy belief and classroom management skills of preschool teachers with other variables. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 335-348. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459463
  • Bilgin, H. (2013). Okul öncesi eğitimde fiziksel mekanın düzenlenmesi [Organization of physical space in preschool education]. In G. Uyanık-Balat & H. Bilgin (Eds.), Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi [Classroom management in preschool education] (2. b., pp. 151-159). Eğiten Kitap.
  • Brown, T. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, The Guilford Press.
  • Bozdaş, Ş. (2013). Öğretmenlerin mesleklerine adanmışlık düzeyleri ile değerler eğitimi uygulama düzeyleri arasındaki ilişki [The relationship between the level of teachers’ commitment to teaching and the level of their practice in values education] (Thesis No. 363193) [Master thesis, Hacettepe University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Bullock, A., Coplan, R. J., & Bosacki, S. (2015). Exploring links between early childhood educators’ psychological characteristics and classroom management self-efficacy beliefs. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 47(2), 175–183. https://doi.org/10.1037/a0038547
  • Butucha, K. G. (2013). Teachers’ perceived commitment as measured by age, gender and school type. Greener Journal of Educational Research, 3(8), 363-372. http://doi.org/10.15580/GJER.2013.8.080913830
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (23. Baskı). Pegem Akademi
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators or teachers' professional identity. European Journal of Psychology of Education, 27, 115-132. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0069-2
  • Ceylan, E. A. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [ Investigation of relationship between pre-school teachers' liking of children levels and communication skills] (Thesis No. 456896) [Master thesis, Aksaray University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Ceylan, E. A., & Kılıç-Mocan, D. (2017). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi [Investigation of pre-school teachers’ communication skills]. Milli Eğitim Dergisi, 46(215), 111-127. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36134/405897
  • Çay, Y., & Şanal, M. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve sınıf öğretmenlerinin çocuk sevme düzeylerinin incelenmesi [Candidate primary school and primary school teachers’ level of liking of children]. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (6), 134-142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/34311/379499
  • Çelik, K. (2016). Disiplin oluşturma ve kural geliştirme [Creating discipline and developing rules]. In H. Kıran & K. Çelik (Eds.), Etkili sınıf yönetimi [Effective classroom management] (12. b., pp. 240-246). Anı Yayıncılık. Çokluk Ö., Şekercioğlu G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları [Multivariate statistics for social sciences SPSS and LISREL applications] (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Crosswell, L., & Elliott, R. (2004). Committed teachers, passionate teachers: the dimension of passion associated with teacher commitment and engagement. In AARE Conference, 1-12. https://www.aare.edu.au/data/publications/2004/cro04237.pdf
  • Demir-Aracı, D. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile programdaki etkinliklere yönelik öz yeterlik inançlarının incelenmesi [Analysis of the classrom management skills of preschool teachers and their self-efficiency about the program activities] (Thesis No. 669446) [Master thesis, Fatih Sultan Mehmet Vakıf University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Demirtaş, V. Y. (2018). A study on teacher candidates’ self-efficacy, motivation and affection levels for children. Journal of Education and Training Studies, 6(12), 111-125. https://doi.org/10.11114/jets.v6i12.3661
  • Dereli-İman, E. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevgisi ve öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarının incelenmesi [Examining preschool teacher candidates’ liking child and motivations for teaching professions]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 482-504. http://dx.doi.org/10.5578/keg.6950
  • Dinçer, Ç., & Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi [Developing a classroom management skills ınventory for preschool teachers and the correlation of preschool teachers’ classroom management skills with different variables]. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187-201. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2346
  • Durmuşoğlu-Saltalı, N., & Erbay, F. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin konuşma, dinleme ve empati becerilerinin çocuk sevme davranışı açısından incelenmesi [Examination of speaking, listening, empathy skills of preschool teachers in terms of liking of children]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 159-174. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59473/854639
  • Durualp, E., & Kaytez, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumlarının çocuk sevme düzeyleri ile bazı değişkenler açısından incelenmesi [Evaluation of preschool teachers' job satisfaction from the point of their children love and other variables]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 97-112. https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.006
  • Duyan, V., & Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması [The adaptation study of Barnett Liking of Children Scale to Turkish]. Eğitim ve Bilim, 33(148), 40-48. https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/674/125
  • Engin, M. Ç. (2020). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin adanmışlıkları ile öğretim tekniklerini seçme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [ Examination of the relationship between the commitment of the teacher candidates to the teaching profession and their ability to choose teaching techniques] (Thesis No. 623608) [Master thesis, Atatürk University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi [Liking of children in teachers]. Journal of Turkish Studies, 9(8), 435-444. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7370
  • Erdem, Y., & Duyan, V. A. (2011). Determination of the factors that affect the level of pediatric nurses' liking of children. Turkish Journal of Medical Sciences. 41(2), 295-305. https://doi.org/10.3906/sag-1003-700
  • Ergen, Y., & Elma, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki [The correlation among the primary school teachers’ classroom management skills, academic optimism and professinal commitment]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1222-1239. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449
  • Field, A. (2013). Discovering Statistic Using IBMSPSS Statistics, Sage.
  • Fox, R. B. (1964). The “committed” teacher. Educational Leadership.
  • Fromm, E. (2020). Sevme sanatı [The art of loving]. (I. Gündüz, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Gelbal, S., & Duyan, V. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi [Examination of variables affecting primary school teachers’ state of liking of children]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 127-137. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7798/102153
  • Güler, Ş. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri, öz yeterlik inançları düzeyleri ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki [The relationship between preschool teachers' curriculum literacy, self- efficiency beliefs and classroom management skills] (Thesis No. 681722) [Master thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Haslip, M., Handy, A., & Donaldson, L. (2019). How do children and teachers demonstrate love, kindness and forgiveness? Findings from an early childhood strength-spotting ıntervention. Early Childhood Education Journal, 47, 531– 547. https://doi.org/10.1007/S10643-019-00951-7
  • Hodgkin, R., & Newell, P. (2003). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme uygulama el kitabı [The convention on the rights of the child implementation handbook]. (Ş. Akipek, Çev.). UNICEF Yayınları.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method] (24. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kapucu, S. T. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ile çocuk sevgisi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [ The investigation of the relationship between the levels of professional satisfaction and child love of the preschool teachers] (Thesis No. 549455) [Master thesis, Marmara University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Kaynak, K. B., Ergin, B., Arslan, E., & Pınarcık, Ö. (2015). Okul öncesi öğretmeni adaylarının benlik saygıları ile çocuk sevmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The examination of the relationship between the self-esteem of pre-school teacher candidates and their liking of children]. İlköğretim Online, 14(1), 86-96. https://doi.org/10.17051/io.2015.35947
  • Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 114- 129. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.01.002
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki [The relationship between teachers' 21st century teaching skills and their engagement to the profession]. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://doi.org/10.30703/ciie.579925
  • Kozikoğlu, İ., & Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of teachers’ professional engagement scale: A study on validity and reliability]. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625. http://dx.doi.org/10.14687/jhs.v15i4.5389
  • Kömbeci E. S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme düzeyleri ile öğretmenlik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analysis of the relationship between pre-school teachers level of loving children and their teaching attitude] (Thesis No. 672289) [Master thesis, Sivas Cumhuriyet University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Kuşcu, Ö., Erbay, F., Acar, Ş., & Gülnar, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çocuk sevme durumu açısından incelenmesi [Analysis of preschool teacher candidates attitudes towards the teaching profession children liking status]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 115-122. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40010/475664
  • Mansor, A. N., Eng, W. K., Rasul, M. S., Hamzah, M. I. M., & Hamid, A. H. A. (2012). Effective classroom management. International Education Studies, 5(5), 35-42. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v5n5p35 Maslow, A. H. (1954). Motivation and Personality. Harper & Row, Publishers.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı [Preschool education program], Ankara: MEB.https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243okuloncesi_egiti mprogrami.pdf
  • MEB. (2024a). Okul öncesi eğitim programı [Preschool education program]. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogra mi.pdf
  • MEB. (2024b). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi eğitim programı [Turkey century education model preschool education program]. https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programokuloncesiOnayli.pdf
  • Örer, H. (2020). Öğretmenlerin hizmet öncesi eğitim yeterlik algıları, mesleki adanmışlık algıları ve mesleki dayanıklılık inançlarının incelenmesi [Analysis of teachers 'pre-service education competence perceptions, job commitment perceptions and occupational resistance beliefs] (Thesis No. 638939) [Master thesis, Aydın Adnan Menderes University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Özbey, T. (2018). Ebeveyn olan öğretmenler ile ebeveyn olmayan öğretmenlerin empatik eğilimleri ve çocuk sevme düzeyleri [ Empathic tendency and liking of children levels of parent teachers and nonparent teachers] (Thesis No. 530419) [Master thesis, İstanbul Ticaret University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Özbey, S., Türkoğlu, D., & Büyüktanır-Buldur, A. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin karakter eğitimi yetkinlik inançlarının öğretmenlerin çocuk sevme düzeyleri ve bazı değişkenler ile ilişkisinin incelenmesi [Analysis of the relationship between character education eficacy belief of preschool teachers, their state of liking of children and some other variables]. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 323-344. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29172/312402#article_cite
  • Özen, Y., & Gülaçtı, F. (2010). Duyuşsal alan öğrencilerinden sevgi ve sevgi kuramları (sevgiye dair söylenceler) [Affection and affectional theories of sensatonal field learning (statements on affection)]. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 135-149. https://dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad/issue/27566/290040
  • Özçelik, F. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ve öz yeterlikleri arasındaki ilişki [The relationship between preschool teachers classroom management skills and self efficacy] (Thesis No. 563079) [Master thesis, Afyon Kocatepe University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Özyıldırım, G. (2020). The effect of pre-service teachers' beliefs on behavior and ınstructional management on their state of liking of children. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(1), 143-165. https://ijci.net/index.php/IJCI/article/view/292
  • Sarıbaş, M., Akça, D., & Meydan, A. (2020). Ücretli öğretmenlerin mesleğe adanmışlıkları [Dedication of paid teachers to the profession]. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 52-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/1396533
  • Shukla, S. (2014). Teaching competency, professional commitment and job satisfaction-a study of primary school teachers. Journal of Research & Method in Education, 4(3), 44-64. http://dx.doi.org/10.9790/7388-04324464
  • Sucuoğlu, B. (2008). Okul öncesi sınıflarda kaynaştırma ve sınıf yönetimi [Inclusion and classroom management in preschool classrooms]. Çoluk Çocuk Dergisi, 40- 45.
  • Şahin, A. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme ve tükenmişlik düzeylerinin, öğretmen öz yeterliğine etkisinin incelenmesi [Investigation of the effects of preschool teachers' child like and burnout levels on teacher's selfefficiency] (Thesis No. 822526) [Master thesis, Burdur Mehmet Akif Ersoy University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Şengöz-Tosun, İ. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi [Examination of variables affecting pre-school teachers' child affectionstatus] (Thesis No. 789304) [Master thesis, İstanbul Gelişim University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Şişman, M.(2011). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar [The pursuit of excellence in education: Effective schools] (2.Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları [Effective teacher behaviors in terms of classroom management]. Milli Eğitim Dergisi, 162-169. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/155- 156/terzi.htm
  • Turhan, M., Demirli, C., & Nazik, G. (2012). Sınıf öğretmenlerinin mesleğe adanmışlıklarına etki eden faktörler: Elazığ örneği [Factors impacting class teachers’ job commitment: The case of, Elazığ]. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 179-192. https://www.cihaddemirli.com/cd/42986122965.pdf
  • Uyanık-Balat, G., Bilgin, H., & Ünsal, F. Ö. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [An investigation into the relationship between preschool teachers' teacher attitudes and their classroom managements]. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31775
  • Yaman, Z. B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analyzing the relationship between classroom management skills level and work life quality of pre-school teachers] (Thesis No. 588647) [Master thesis, Sakarya University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Yazıcı, Z. (2013). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevme eğilimlerinin incelenmesi [The examination of pre-service preschool teachers' towards liking children]. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 3(2), 279-286. https://dx.doi.org/10.13114/MJH/201322484
  • Yıldız, H., & Arslan, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ile çocuk sevgileri arasındaki ilişki [The relationship between pre-school teachers' self-efficacy perceptions and their love for children]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 370-399. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2022.08.03.002.
  • Yılmaz, H. B. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerini yordayan değişkenlerin incelenmesi [Analysis of the variables that lead the classroom management skills of preschool teachers] (Thesis No. 667168) [Master thesis, İstanbul Aydın University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Yörükoğlu, A. (1982). Din eğitimi-ahlâk eğitimi-insanlık eğitimi [Religious education-ethics education-humanity education]. Eğitim ve Bilim, 6(35). https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5689/1819
  • Yücesoy-Özkan, Ş. (2017). Okul öncesi sınıflarında sınıf yönetim ve problem davranışların kontrolü [Classroom management and control of problem behaviors in preschool classrooms]. In B. Sucuoğlu & H. Bakkaloğlu (Eds.), Okul öncesinde kaynaştırma [Preschool inclusion] (pp. 193-195). Kök Yayıncılık.
  • Zembat, R., Tunçeli, H. İ., & Yavuz, E. A. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Study of the relations between classroom management and problem solving abilities of preschool teachers]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 24-43. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853350
  • Zembat, R., & İlçi-Küsmüş, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mesleki profesyonellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Analyzing the relationship between preschool teachers’ classroom management skills and occupational professionalism]. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1725-1739. http://doi.org/10.24106/kefdergi.3621
  • Zorlu, S., & Zorlu, S. (2019). Çocuklar için sevgi hakkı mukayeseli bir inceleme [Love right for children a comparative study]. D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, Prof. Dr. Durmuş TEZCAN’a Armağan, 21(2019), 1851-1873. https://hukuk.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2019/09/SULEYMANSUHEYLA-ZORLU.pd
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal Kılıç 0000-0003-2862-538X

Nevra Atış Akyol 0000-0003-4697-847X

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 11 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 58 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, H., & Atış Akyol, N. (2025). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri: Demografik Özellikler, Mesleğe Adanmışlık ve Çocuk Sevmenin Yordayıcılığı. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 58(1), 13-50. https://doi.org/10.30964/auebfd.1483672
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.