Osmanlı Devletinde II. Meşrutiyet Dönemi’nde oluşan görece özgürlükçü ortam içinde hem toplumsal ve siyasal yaşamdaki hem de eğitimdeki gelişmeler ve canlanma halk eğitimi çalışmalarını da etkilemiştir. İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin tüm yurtta hızla teşkilatlanması ve onunla birlikte çeşitli sosyal ve siyasî kuruluşların, derneklerin, cemiyetlerin, gazete ve dergilerin yaygınlaşması sonucunda kadınlara yönelik eğitimler, okuma-yazmaya yönelik çalışmalar, çıraklık eğitimleri, kırsal/tarımsal eğitimler gibi modern halk eğitimi uygulamaları yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu dönemde aydınların devletin kurtuluşuna yönelik çözüm olarak gördükleri “halkçılık” düşüncesini benimseyen yayınlardan biri de “Halka Doğru” Dergisidir. Halka Doğru dergisinin çıkış amacı halkın eğitimi yoluyla halkı uyandırmak ve cehaletten kurtarmak, kırsalı ve köyü dönüştürmek, Anadolu’da bir ulus bilinci inşa etmektir. Bu bağlamda bu çalışmada “Halka Doğru” Dergisi’nde yer alan yazılarda halkın eğitimine yönelik içeriklerin ve dönemin eğitim sorunlarına aydınların çözüm önerilerinin neler olduğu analiz edilmiştir. Doküman analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada dergide yer alan halkın eğitimine ilişkin eğitim yazıları 7 başlık altında toplanmıştır. Bunlar: (1) toplumsal kalkınma için bilinçlenme ve örgütlenme, (2) okuma-yazma öğrenme ve okuryazarlığın önemi (3) mektep ihtiyacı, okul açma, (4) meslek eğitimi, (5) evlat terbiyesi, (6) kadınların eğitimi (7) halk sağlığı eğitimidir.
Halka Doğru dergisi halk eğitimi II. Meşrutiyet dönemi halkçılık modernleşme ulus inşası.
The developments and revival in social and political life as well as in education in the relatively liberal environment that emerged in the Ottoman Empire during the Second Constitutional Monarchy Period (1908-1918) also affected public education studies. As a result of the rapid organisation of the Committee of Union and Progress throughout the country and the spread of various social and political organisations, associations, societies, newspapers and magazines, modern public education practices such as education for women, literacy studies, apprenticeship training, rural/agricultural training became widespread. In this period, one of the publications that adopted the idea of "populism", which intellectuals saw as a solution for the salvation of the state, was "Halka Doğru" Journal. The aim of "Halka Doğru" Journal was to awaken the people and save them from ignorance through public education, to transform the countryside and the village, and to build a national consciousness in Anatolia. In this context, this study analyses the contents of the articles in the "Halka Doğru" Journal on public education and the intellectuals' suggestions for solutions to the educational problems of the period. In the study in which document analysis method was used, the educational articles on public education in the magazine were categorised under 7 headings. These are: (1) awareness and organisation for social development, (2) learning to read and write and the importance of literacy, (3) the need for schools, opening schools, (4) vocational education, (5) child upbringing, (6) women's education, (7) public health education.
Halka Doğru Journal public education Second Constitutional Monarchy period populism modernisation nation building.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hayat Boyu Öğrenme, Yetişkin Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 58 Sayı: 1 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.