Türkiye ratified the Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships (the Hong Kong Convention) in 2017, which was adopted in 2009. The entry into force conditions specified in Article 17 of the Hong Kong Convention were completed in June 2023 with Bangladesh and Liberia also becoming parties to the Convention, and the Convention is expected to enter into force as of 26 June 2025. Considering Türkiye’s significant role in the world ship recycling sector, it is crucial to examine the Hong Kong Convention and European Union (EU) Ship Recycling Regulation (EU Regulation) from the Turkish law perspective.
The purpose of this study is to evaluate the Hong Kong Convention and EU Ship Recycling Regulation, both of which address ship recycling and aim to standardize ship recycling facilities while harmonizing inspections. The study also aims to compare the relevant regulations of Turkish law with the Hong Kong Convention as well as EU Ship Recycling Regulation. While the economic benefits of ship breaking and recycling are undeniable, there are also risks associated with health and safety at work as well as protection of the environment. The study particularly focuses on the standards governed by the Hong Kong Convention and the EU Ship Recycling Regulation that may pose challenges in ship recycling activities and their applicability in the Turkish law.
Ship Recycling Shipbreaking Environment End of Life Ships Hazardous Materials
Türkiye, 2009 tarihli Gemilerin Emniyetli ve Çevreye Duyarlı Geri Dönüşümü Hakkında Hong Kong Uluslararası Sözleşmesi (Hong Kong Sözleşmesi)’ni 2017 yılında onaylamıştır. Hong Kong Sözleşmesi’nin 17. maddesinde belirlenen yürürlük şartları Haziran 2023’te Bangladeş ve Liberya’nın da taraf olmasıyla tamamlanmış olup, Sözleşmenin 26 Haziran 2025 tarihi itibarıyla yürürlüğe girmesi beklenmektedir. Türkiye, dünya gemi geri dönüşümü sektörü içerisinde önemli yere sahip olduğundan, Hong Kong Sözleşmesi ile 1257/2013 sayılı Avrupa Birliği (AB) Gemi Geri Dönüşüm Tüzüğü’nün (AB Tüzüğü) incelenmesi gerekmektedir.
Çalışmanın amacı, gemilerin geri dönüşümünü ele alan ve gemi dönüşüm tesislerine standart getirerek, denetimlerini yeknesaklaştıran Hong Kong Sözleşmesi ve AB Tüzüğünün, Türk hukuku perspektifinden incelenmesi ve gemi geri dönüşümünde önemli bir rol oynayan Türkiye’nin konu ile ilgili hâlihazırdaki düzenlemelerinin karşılaştırılmasıdır. Gemi sökümü ve geri dönüşümünün ekonomik faydası yadsınamaz, fakat bu faaliyetlerin iş sağlığı ve güvenliği ile çevrenin korunması bakımından riskleri de bulunmaktadır. Çalışmada bilhassa Hong Kong Sözleşmesi ve AB Gemi Geri Dönüşüm Tüzüğünün gemi geri dönüşümü faaliyetlerinde sorun teşkil edebilecek bu konulara ilişkin getirdiği standartlar ve bunların Türkiye bakımından uygulanabilirlikleri üzerinde durulmuştur.
Gemi Geri Dönüşümü Gemi Sökümü Çevre İşletim Ömrü Sona Ermiş Gemi Tehlikeli Maddeler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 73 Sayı: 1 |