It is generally accepted that the majority of
the fuqahāʾ (legal experts), except for the Ḥanafī school, divide the
reports from the Prophet, with regard to the number of transmitters, into two
parts: al-mutawātir and al-āḥād. Ḥanafīs, on the other hand,
accept, beside these two, a third category in between: al-mashhūr.
However, contrary to this widely accepted view, we see that Shāfiʿī uṣūl
al-fiqh (legal theory) tradition contains discussions about mustafīḍ
reports along with al-mutawātir and al-āḥād. This study deals
with discussions about the presence, acceptance and epistemological value of mustafīḍ
reports in the Shāfiʿī legal theory. Furthermore, al-mustafīḍ’s
similarity or dissimilarity to the Ḥanafīs’ al-mashhūr and its
categorical relations with the mutawātir and āḥād reports will
also be examined. We may argue that discussions of Shāfiʿī’s on mustafīḍ
reports have eventually approximated their position to the Ḥanafīs’ tripartite
division of reports and minimized the differences between the two schools.
Shāfiʿites Uṣūl al-fiqh Prophetic Reports Mutawātir Āḥād Mustafīḍ Mashhūr
Genel
kabule göre Ḥanefīler dışında kalan fukahanın çoğunluğu Hz.
Peygamber’den nakledilen haberleri rivayet yoğunluğu açısından mutevātir
ve āḥād olmak üzere iki kısma ayırmaktadır. Ḥanefīler ise mutevātir
ve āḥād dışında meşhūr ḫaberin varlığını kabul etmektedir.
Ancak Şāfiʿī fıkıh usûlünde mutevātir
ve āḥād dışında mustefīḍ ḫaber ile ilgili tartışmalar yer
almaktadır. İşte bu çalışma Şāfiʿī fıkıh usûlünde mustefīḍ ḫaberin
varlığına, kabulüne, bilgi değerine, Ḥanefī usûlündeki meşhūr ḫaberle
benzerliğine-farklılığına ve mutevātir-āḥād ḫaberle kategorik
ilişkisine dair tartışmalara değinmektedir. Netice olarak Şāfiʿīlerin mustefīḍ
ḫaber ile ilgili tartışmalarının onları, Ḥanefīlerin üçlü haber taksimine
yaklaştırdığını ve aradaki farklılıkları minimize ettiğini söylemek gerekir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 59 Sayı: 2 |