The following study
examines the story/parable of the Grammarian and the Boatman within the Mathnavī
of Rumi. We have striven to provide an account of the allegorical aspect of the
story and the messages that Rumi attempted to convey. We demonstrated that the
primary objective of the story is to signify the Sufi concept of maḥv
(self-effacement/annihilation) and prioritize it in the life of the Sufi
disciple. We examined and analyzed how the theme of maḥv is presented
through an earthly experience, and explored the symbols Rumi, and the Sufis for
that matter, utilized in conveying their teachings. We have also drawn
parallels with Qur’anic verses, prophetic teachings, and the teachings of
earlier Sufi masters. The Sufi epistemological approach, the experiential
knowledge, has been the primary examination of our research, and we drew
attention to how the Sufi masters imparted knowledge to their audience. Other
poetic formulations of Rumi in various parts of Mathnavī have been
enlisted to elucidate the author’s mindset on the theory of knowledge. Similar
attestations of other Sufi mystics have also been utilized in this survey and
the mutual objectives of other Sufis have been analyzed. We have striven to
maintain an analytical approach and provided an expository formulation of the
Sufis on the nature of epistemology.
Rumi Mathnavī the Grammarian and the Boatman Experiential Knowledge Self-effacement Maḥv
Bu
araştırma yazısı Mevlānā Celāluddīn Rūmī’nin Mes̱nevī’sinde geçen
“Arapça dilbilimci/Nahivci ile gemici” arasındaki hikayeyi analiz etmektedir.
Çalışmamızda Mevlānā’nın vermek istediği mesajlar ve hikayenin alegorik yönünü
açıklama gayretinde olduk. Bu bağlamda hikayenin temel hedefinin, maḥv
(varlık iddiasında veya inancında olmamak) kavramına işaret etmek ve sufi
erlerinin de bu kavramı sufi hayatta öncelemeleri gerektiğini belirtmek
olduğunu gösterdik. Mevlānā’nın, bu kavramın önemini ve ne olduğunu sunarken
kullandığı somut dünyevi tecrübelerle sembolik atıfları analiz etmeye çalıştık.
Analizlerimiz Kur’an
ayetleri, hadisler, ve erken dönem sufilerin sözleriyle ilişkilendirilmiş ve
temellendirilmiştir. Sufiler için birinci dereceden önem arzeden “tecrübi
bilgi” üzerinde durulmuş, bu bilgi edinme türünün ne olduğu ve sufiler tarafından
nasıl kullanıldığı konusu da incelenmiştir. Bu bilgi türünün ne ve nasıl bir
bilgi türü olduğu hem Mes̱nevī’nin diğer bölümlerinden hem de diğer
sufilerin söylemlerinden istifade edilerek zenginleştirilmiştir. Burdan
hareketle sufilerin epistemolojik yaklaşımlarına da ışık tutmaya gayret sarf
edilmiştir.
Mevlānā Mes̱nevī Dilbilimci ve Gemici Tecrübi Bilgi Ölmeden Önce Ölmek Yokluğun Grameri Fenāʾ Maḥv
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 60 Sayı: 2 |