Main purpose of this study is to approach opinions and promises of the political parties, which passed the election threshold at the general elections of 2015 on educational administration, inspection, financing and economy in their election manifestos. This is a document analysis research. The educational dimensions in the election manifestos of the four parties, which are addressed in the study have been considered under two themes as educational administration and inspection; budget and education economy. The categories are given in tables in order to be able to compare the opinions of four political parties. Findings are analyzed through content analysis and considered within the framework of the categories in line with the purpose of the study. Ak Party, hereby, proposes more conservative, market-oriented and practical solutions. Employment, democratization, objectivity of public administration, holistic view and raising “individual-citizen” become prominent in CHP. CHP advocates legal assurance for employee personal rights and “public” education. In MHP, on the other hand, themes of nationality and national integrity come to the front and Turkish as the language of education is particularly emphasized. HDP tries to synthesize localization and democracy. HDP also proposes education in the mother tongue, encouraging the local administration of education, decision-making processes by local educational councils and financing by public. Proposals based on the study results are as the following: similar themes in party programmes may be considered through qualitative research; opinions of party executives on education policies may be searched and the issues which parties concentrate on or ignore in their election manifestos and the reasons to do so may also be addressed.
Political party election manifestos education policies administration education economy
Bu araştırmanın genel amacı, 2015 genel seçimlerinde seçim barajını aşan partilerin seçim bildirgelerinde eğitim yönetimi, denetimi, ekonomisi ve finansmanı ile ilgili görüş ve vaatlerini değerlendirmektir. Çalışma, doküman analizi türünde bir araştırmadır. Araştırmaya konu edilen dört siyasi partinin seçim bildirgelerindeki eğitim boyutları, eğitimi yönetimi ve denetimi ile bütçe ve eğitim ekonomisi bağlamında iki tema altında değerlendirilmiştir. Kategoriler dört siyasi partinin görüşlerini kıyaslamaya olanak tanıyacak şekilde tablolar halinde verilmiştir. Bulgular araştırmanın amacı doğrultusundaki kategoriler çerçevesinde ele alınmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Ak Parti daha muhafazakâr, piyasa yönelimli ve pratik öneriler ortaya koymaktadır. CHP’de istihdam, demokratikleşme, kamu yönetimin tarafsızlığı, bütüncül bakış ve “birey-yurttaş” yetiştirme konularını öne çıkmaktadır. CHP, özlük haklarının yasayla güvence altına alınmasını ve ‘kamusal’ eğitimi savunmaktadır. MHP’de ise millilik, milli bütünlük temaları daha çok öne çıkmakta ve eğitim dilinin Türkçe olmasını özellikle vurgulamaktadır. HDP ise yerelleşme ve demokrasi anlayışlarından sentez oluşturmaya çalışmaktadır. HDP ayrıca anadilde eğitim, eğitimin yerelden yönetiminin teşviki, eğitime ilişkin kararların yerel eğitim meclislerince alınması ve kamu tarafından finans edilmesini önermektedir. Araştırma sonuçlarına dayalı öneriler şu biçimdedir. Benzer temalar parti programlarında nitel araştırma ile incelenebilir. Parti yöneticilerinin eğitim politikalarına ilişkin görüşleri araştırılabilir. Partilerin bildirgelerde ağırlık verdikleri ya da değinmedikleri konulara, ağırlık verme ve değinmeme nedenleri araştırılabilir.
Siyasal partiler seçim bildirgesi eğitim yönetim eğitim ekonomisi
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.