When educational
organizations are considered, it is very difficult for a person to control
leadership tasks and routines such as evaluation of students and teachers,
structuring course programs, measuring and evaluating, school safety, student
relations, discipline and continuity in schools. Therefore, it is suitable for
all school members to carry out these tasks and routines together by division
of labour. Teachers are actually carried out leadership routines by
departments, teams or boards with cooperation and expertise. It is also the
fact that the entire authority of the school is on a single and officially
appointed leader who demonstrates final decisions. In that sense, schools need modern leadership
forms and it is necessary to consider an alternative focusing on a shift from
great man leadership to team leadership. In this review study, distributed and
hybrid leadership approaches which are mostly discussed in recent years have
been examined in the context of educational organizations. The patterns of
distributed leadership and the hybrid form of leadership are addressed in the
study and conclusions are provided by considering the related literature.
Eğitim örgütlerinde öğrenci ve öğretmen
değerlendirmesi, eğitim programlarının yapılandırılması, ölçme ve
değerlendirme, okul güvenliği, öğrenci işleri, öğrenci disiplini ve okula devam
gibi liderlik görevlerinin tek bir kişinin tekelinde ve kontrolünde olması
oldukça zor olduğundan düzenli bir iş bölümüyle bu rutinlerin bütün okul
üyelerince birlikte yürütülmesi yerindedir. Okullarda oluşturulan zümreler,
ekipler veya kurullarda atanmış öğretmenler mevcut olup işbirliği ve
uzmanlıklarıyla liderlik rutinlerini okullarda yerine getirmektedirler. Ayrıca
okula ait bütün yetki resmi olarak atanan tek bir liderde bulunmaktadır. Bu
bağlamda okullar modern liderlik biçimlerine gerek duymaktadır ve tek adam
liderliğinden takım liderliğine doğru bir kayma bu noktada önemli bir seçenek
olarak görülmektedir. Bahsedilen bu modern liderlik biçimleri tek bir egemen liderden
ibaret olmayıp örgüt bileşenlerinin liderlik anlayışında eşit derecede önemli
olduğu daha kolektif bir liderlik bakış açısına doğrudur. Böylelikle son
yıllarda liderlik tartışmalarına konu olan dağıtılmış liderlik ve hibrit
liderlik yaklaşımları bu derleme çalışmasında eğitim örgütleri bağlamında idelenmiştir.
Dağıtılmış liderliğin örüntüleri ve liderliğin hibrit biçimi ilgili alan yazın
kapsamında değinilmiş olup okullarda bu liderliklerin yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.