Personality
is a concept, which has been attracted of many disciplines such as psychology
and sociology since centuries, that has various discussions on its definition,
content and impacts. Similar to personality concept, leadership has begun to be
a popular scientific subject especially in last century. On the other side,
leadership may be thought an effective and wider concept than the personality,
due to impacts on others in an organization and/or in a society for
generations. Because of both the capacity of transition between generations and
the ability to influence social structures, it would be useful to evaluate the
concept of leadership in terms of personality and generation. In this frame,
our study aims to whether there are relations or not, between the personality
traits and preferences of leadership applications of individuals of Y
Generation, who will give direction to next fifty years of our country and
world, with a sample is composed
of university students. With this aim, the assessment tools of the present
study have been applied to last grade university students, who are in the
public and private universities in Mersin city. In the analyses of those data,
while there were significances on the extraversion and conscientiousness
personality traits according to be student of a state or private university,
other personality traits have been not affected by the same
variable. On the assessment between the personality and leadership traits,
there has been not any statistical correlation between the neuroticism and any
leadership sub-dimensions was determined. The conscientiousness sub-dimension
of personality has had no statistical correlation with the challenge the
process and the inspire a shared vision sub-dimensions of leadership, while
correlations with other three sub-dimensions has been found. Agreeableness,
openness to experience and extraversion, which are the sub-dimensions of
personality traits, has been negatively correlations with all sub-dimensions of
leadership determined.
Personality Five Factor Personality Leadership Leadership Practices Y-Generation
Kişilik,
yüzyıllardan beri psikoloji ve sosyoloji gibi birçok disiplinin ilgisini çeken,
tanımı, içeriği ve etkileri üzerinde çeşitli tartışmalara sahip bir kavramdır.
Tıpkı kişilik gibi, liderlik kavramı da özellikle geçen yüzyılda popüler bir
bilimsel konu haline gelmiştir. Liderlik,
bir organizasyonda ve/veya bir toplumda diğerleri üzerindeki etkileri ve
nesiller arası geçiş gücünden dolayı kişilikten daha etkili ve daha geniş bir
kavram olarak düşünülebilir. Hem
kuşaklar arasındaki geçiş kapasitesi hem de sosyal yapıları etkileme yeteneği
nedeniyle, liderlik kavramını kişilik ve nesil açısından değerlendirmek yararlı
olacaktır. Bu çerçevede
çalışmamız ülkenin ve dünyanın gelecek elli yılına yön verecek olan Y-Kuşağı
bireylerinin kişilik özellikleri ve liderlik algıları arasında ilişki olup
olmadığını, üniversite öğrencilerinden oluşan çalışma grubuyla ortaya koymayı
hedeflemektedir. Bu amaçla, çalışmanın ölçme araçları Mersin ili sınırları
içerisinde bulunan devlet ve özel üniversitelere devam etmekte olan son sınıf
öğrencilerine uygulanmıştır. Elde edilen verilerle yapılan analizlerde, özel
veya kamu üniversitesi öğrencisi olma durumuna göre dışadönüklük ve sorumluluk
kişilik alt boyutlarında istatistiki olarak anlamlı farklılık ortaya çıkarken,
aynı değişkenin liderlik uygulamaları alt boyutlarında farklık yaratmadığı
görülmüştür. Kişilik ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin
değerlendirmesinde duygusal denge kişilik alt boyutu ile hiçbir liderlik alt
boyutu arasında istatistiki bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Sorumluluk
kişilik alt boyutunun ise vizyon oluşturma ve risk alma liderlik alt
boyutlarıyla ilişkili değilken diğer üç alt boyutla korelasyonu olduğu
bulunmuştur. Uyumluluk, dışadönüklük ve deneyime açıklık kişilik özelliklerinin
ise tüm kişilik alt boyutlarıyla negatif yönlü ilişkiye sahip oldukları
belirlenmiştir.
Kişilik Beş Faktör Kişilik Liderlik Liderlik Uygulamaları Y-Kuşağı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.