Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 324 - 347, 01.08.2021
https://doi.org/10.34056/aujef.908242

Öz

Okul öncesi eğitimin ardından ilkokula geçişle birlikte tüm öğrencilerin öğretim sürecinde ilk kez karşılaştıkları hayat bilgisi ve ilk okuma yazma becerisinin ağırlıklı olduğu Türkçe derslerinin bireylere kazandırılması hedeflenen temel yaşam becerileri ve okula uyum süreçleri üzerinde doğrudan etkili olduğu açıkça söylenebilir. Her iki ders sahip oldukları misyonlar yönüyle programlarda yer aldıkları tarihten bugüne çok sayıda akademik çalışmaya konu olmuş, araştırmacıların üzerinde sıkça çalıştığı bir alan haline gelmiştir. Öyle ki ortaya konan birçok araştırma incelendiğinde program geliştirme uzmanlarına, uygulayıcı olan öğretmenlere önemli yardımlar sağlayabilmeyi amaçladıkları anlaşılmaktadır. Bu durumdan hareketle lisansüstü eğitim basamaklarından doktora düzeyinde anılan her iki derse yönelik gerçekleştirilen tez çalışmalarını temel araştırma boyutları yönüyle inceleyebilmek bu araştırmanın genel amacıdır. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak doküman inceleme tekniği ile gerçekleştirilen araştırmada hayat bilgisi ve ilk okuma yazma dersleri konularında tamamlanmış YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Proquest veri tabanında erişime açık bulunan doktora tezleri kapsama alınmıştır. Araştırmanın amaçlarına uygun şekilde belirlenen boyutlara bağlı olarak elde edilen araştırma verileri frekans ve yüzde değerleriyle sayısal hale getirilerek tablolar şeklinde sunulmuştur. Bulguların analizine dayalı olarak araştırma kapsamında incelenen doktora tezlerinin ağırlıklı şekilde beceri kazandırma, beceri düzeyinin belirlenmesi, kullanılan yöntem – tekniğin etkililiğinin sınanması gibi amaçlarla gerçekleştirildiği, araştırmacıların tercih ettikleri araştırma yöntemi yönüyle yüksek oranda karma yöntem ve bu yönteme bağlı desenlere yöneldikleri belirlenmiştir. Gerçekleştirilen deneysel desen ve eylem araştırmalarında ağırlıklı olarak akademik başarı düzeyinin artışı yönünde sonuçlara ulaşıldığı da ayrıca gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Akcaalan, M. ve Arslan, S. (2016). Yaşam boyu öğrenme: Teori ve uygulama. Konya: Eğitim Kitabevi
  • Akdemir, H., ve Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye'de çocuk edebiyatı üzerine hazırlanan lisansüstü tezler hakkında bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 195-206.
  • Boulianne, S. (2009). Does internet use affect engagement? A meta-analysis of research. Political communication, 26(2), 193-211.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. 23. Baskı. Ankara: Pegem Akademi
  • Dignath, C., & Büttner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta- analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition and learning, 3(3), 231-264.
  • Doğan, Y., ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99. Fazlıoğlu, Y. (2011). Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi. 2. Baskı. Ankara: Kriter Yayıncılık
  • Friso-Van den Bos, I., Van der Ven, S. H., Kroesbergen, E. H., & Van Luit, J. E. (2013). Working memory and mathematics in primary school children: A meta-analysis. Educational research review, 10, 29-44.
  • Kırat, E. ve Güven, B. (2020). İlkokul hayat bilgisi dersi kapsamında gerçekleştirilen lisansüstü eğitim tezlerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Araştırmaları, 6(1), 85-108.
  • Sarıbaş, S., ve Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim. 24. Baskı. Ankara: Yargı Yayınevi
  • Sukawati, N. N., Gunawan, I., Ubaidillah, E., Maulina, S., ve Santoso, F. B. (2020, November). Human resources management in basic education schools. In 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020) (pp. 292-299). Atlantis Press.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781. Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Yavuzer, H. (2014). Çocuğunuzun ilk 6 yılı. 31. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yaycı, L. (2005). Gelişim ve öğrenme. (Ed. B. Aydın). Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. (çeviri: Prof. Dr. İlhan Günbayı). 3. Basımdan çeviri. Ankara: Nobel Akademi.
  • Zheng, B., Warschauer, M., Lin, C. H., & Chang, C. (2016). Learning in one-to-one laptop environments: A meta- analysis and research synthesis. Review of Educational Research, 86(4), 1052-1084.

An Analysis of Doctoral Theses on Life Studies and Primary Literacy Courses

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 324 - 347, 01.08.2021
https://doi.org/10.34056/aujef.908242

Öz

With the transition to primary school after pre-school education, it can be clearly said that the Turkish lessons that all students encounter for the first time in the teaching process, which are based on life science and first literacy skills, have a direct effect on the basic life skills and school adaptation processes that are aimed to be acquired by individuals. Both lessons have been the subject of many academic studies since they took place in the programs in terms of their missions, and it has become a field that researchers frequently work on. So much so that, when many researches are examined, it is understood that they aim to provide important assistance to curriculum development experts and teachers who are practitioners. From this point of view, it is the general purpose of this study to be able to examine the thesis studies conducted for both courses at the level of postgraduate education, in terms of basic research dimensions. In the research conducted with the document review technique in accordance with the qualitative research method, the doctoral theses completed on life studies lesson and first reading and writing subjects were included in the scope of the YÖK’s National Thesis Center and accessible in the Proquest database. The research data obtained depending on the dimensions determined in accordance with the aims of the study were presented in the form of tables after being digitized with frequency and percentage values. Based on the analysis of the findings, it was determined that the doctoral dissertations examined within the scope of the research were mainly carried out for the purposes of gaining skills, determining the skill level, testing the effectiveness of the method and technique used, and that the researchers preferred highly mixed method and patterns based on this method. It was also observed that, in the experimental design and action researches, results were obtained mainly in the direction of increasing the academic achievement level.

Kaynakça

  • Akcaalan, M. ve Arslan, S. (2016). Yaşam boyu öğrenme: Teori ve uygulama. Konya: Eğitim Kitabevi
  • Akdemir, H., ve Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67.
  • Balcı, A. (2012). Türkiye'de çocuk edebiyatı üzerine hazırlanan lisansüstü tezler hakkında bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 195-206.
  • Boulianne, S. (2009). Does internet use affect engagement? A meta-analysis of research. Political communication, 26(2), 193-211.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. 23. Baskı. Ankara: Pegem Akademi
  • Dignath, C., & Büttner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta- analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition and learning, 3(3), 231-264.
  • Doğan, Y., ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99. Fazlıoğlu, Y. (2011). Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi. 2. Baskı. Ankara: Kriter Yayıncılık
  • Friso-Van den Bos, I., Van der Ven, S. H., Kroesbergen, E. H., & Van Luit, J. E. (2013). Working memory and mathematics in primary school children: A meta-analysis. Educational research review, 10, 29-44.
  • Kırat, E. ve Güven, B. (2020). İlkokul hayat bilgisi dersi kapsamında gerçekleştirilen lisansüstü eğitim tezlerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Araştırmaları, 6(1), 85-108.
  • Sarıbaş, S., ve Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim. 24. Baskı. Ankara: Yargı Yayınevi
  • Sukawati, N. N., Gunawan, I., Ubaidillah, E., Maulina, S., ve Santoso, F. B. (2020, November). Human resources management in basic education schools. In 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020) (pp. 292-299). Atlantis Press.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A., ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781. Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Yavuzer, H. (2014). Çocuğunuzun ilk 6 yılı. 31. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yaycı, L. (2005). Gelişim ve öğrenme. (Ed. B. Aydın). Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. (çeviri: Prof. Dr. İlhan Günbayı). 3. Basımdan çeviri. Ankara: Nobel Akademi.
  • Zheng, B., Warschauer, M., Lin, C. H., & Chang, C. (2016). Learning in one-to-one laptop environments: A meta- analysis and research synthesis. Review of Educational Research, 86(4), 1052-1084.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bülent Güven 0000-0002-8883-3028

Emel Kırat Bu kişi benim 0000-0001-5152-7214

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güven, B., & Kırat, E. (2021). Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 324-347. https://doi.org/10.34056/aujef.908242
AMA Güven B, Kırat E. Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ağustos 2021;5(3):324-347. doi:10.34056/aujef.908242
Chicago Güven, Bülent, ve Emel Kırat. “Hayat Bilgisi Ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, sy. 3 (Ağustos 2021): 324-47. https://doi.org/10.34056/aujef.908242.
EndNote Güven B, Kırat E (01 Ağustos 2021) Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5 3 324–347.
IEEE B. Güven ve E. Kırat, “Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 3, ss. 324–347, 2021, doi: 10.34056/aujef.908242.
ISNAD Güven, Bülent - Kırat, Emel. “Hayat Bilgisi Ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/3 (Ağustos 2021), 324-347. https://doi.org/10.34056/aujef.908242.
JAMA Güven B, Kırat E. Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;5:324–347.
MLA Güven, Bülent ve Emel Kırat. “Hayat Bilgisi Ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 3, 2021, ss. 324-47, doi:10.34056/aujef.908242.
Vancouver Güven B, Kırat E. Hayat Bilgisi ve İlk Okuma Yazma Derslerini Konu Alan Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;5(3):324-47.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.