In this study, using the data of the International Mathematics and Science Trends Survey (TIMSS) published in 2019, it was examined how some variables that affect the science achievement of eighth grade students in Turkey can explain achievement. Document analysis, a qualitative research method, was used to examine the effects of variables. 250,000 students and 30,000 teachers from 8,000 schools participated in the TIMSS 2019 survey. In the analysis of the data, the SPSS program was used by carrying out the simple regression technique. When the effects of variables on science achievement are examined; it was determined that variables such as accessing a laboratory, participation of students in laboratory experiments, having computers in the classroom, the number of computers per person in the course, the percentage of teaching of the subjects recently affect science achievement significantly and positively (p<.05). However, it was observed that the frequency of conducting experiments and computer activities does not predict science achievement (p>.05). It is thought that this situation is due to the fact that every subject is not suitable for the same activity or due to different levels of teacher competencies. At this point, it may be more effective to lecture method and various activities in a balanced way in science courses. In addition, it was observed that students from our country were more successful on average in questions aiming at metacognitive steps. It is noteworthy that although the recent teaching of TIMSS subjects contributed significantly and positively to the average achievement in the field of knowledge, the average achievement in the field of reasoning was higher. This may be a testament to the shift away from teaching approaches that allow knowledge to be memorized, to more innovative teaching approaches that enable knowledge to be structured and used, as a result of investments in education and curriculum changes in recent years.
Bu çalışmada 2019 yılında yayımlanan Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması 2019 verileri kullanılarak, Türkiye'deki sekizinci sınıf öğrencilerinin fen başarısını etkileyen bazı değişkenlerinin başarıyı ne kadar açıklayabildikleri incelenmiştir. Değişkenlerin etkisini inceleyebilmek için bir nitel araştırma yöntemi olan doküman analizi kullanılmıştır. TIMSS 2019 araştırmasına 8.000 okuldan 250.000 öğrenci ve 30000 öğretmen katılmıştır. Verilerin analizinde basit regresyon tekniğinden yararlanılarak SPSS programı kullanılmıştır. Değişkenlerin fen başarısı üzerine etkileri incelendiğinde; laboratuvar varlığı, öğrencilerin deneylere katılım durumu, derste öğrencilerin kullanabileceği bilgisayar varlığı, derste kişi başına düşen bilgisayar sayısı, konuların yakın zamanda öğretilme yüzdesi gibi değişkenlerin fen başarısını anlamlı ve pozitif yönlü etkilediği tespit edilmiştir (p<.05). Ancak deney ve bilgisayar etkinlikleri yapma sıklığının fen başarısını yordayamadığı görülmüştür (p>.05). Bu durumun, her konunun aynı etkinlik için uygun olmayışından veya farklı düzeydeki öğretmen yeterliklerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Bu noktada fen derslerinde sunuş yöntemi ve çeşitli etkinlikleri dengeli bir şekilde sürece yaymak daha etkili olabilir. Ayrıca ülkemiz öğrencilerinin üst bilişsel basamaklara yönelik sorularda ortalama olarak daha başarılı oldukları görülmüştür. TIMSS konularının yakın zamanda öğretilmesinin bilme alandaki ortalama başarıya anlamlı ve olumlu katkı yapmasına rağmen muhakeme alanındaki ortalama başarının daha yüksek çıkması dikkat çekicidir. Bu durum, son yıllarda eğitim alanında yapılan yatırımlar ve müfredat değişiklikleri sonucunda, bilginin ezberlenmesine olanak tanıyan öğretim yaklaşımlarından uzaklaşılarak bilginin yapılandırılarak kullanılmasını sağlayan daha yenilikçi öğretim yaklaşımlarına geçişin bir kanıtı olabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.