Bu araştırmanın temel amacı okul yöneticilerinin COVID-19 salgınında görevlerini nasıl algıladıklarını ve anlamlandırdığını incelemektir. Fenomonolojik araştırma deseniyle yürütülmüş olan araştırmanın katılımcı grubu devlet okullarında görevli 10 okul yöneticisidir. Araştırma verileri açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Görüşmede katılımcıların verdikleri cevaplara bağlı olarak sonda soruları da sorulmuştur. Fenomenolojik çalışmada incelenen araştırma konusuna ilişkin katılımcıların deneyimlerinin özüne ve yapısına ulaşmak hedeflenmektedir. Bu nedenle katılımcıların okul yöneticisi olma deneyimlerinin özünü ve yapısını açığa çıkarmak amacıyla verilerin analizinde “parantezleme”, “fenomenolojik redüksiyon”, “imgesel çeşitleme” ve “anlam ve özlerin sentezlenmesi” olmak üzere dört aşamalı bir süreç takip edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda COVID-19 pandemisi sürecinde okul yöneticisi olma fenomeninin yapısını ve özünü birbiriyle ilişkili altı bileşenin oluşturduğu tespit edilmiştir. Deneyimin yapısını oluşturan bu bileşenler veya özler; okul yöneticilerinin (1) Bilinmezlik: Pandemi sürecinin getirdiği bilinmezlik etkisiyle önlerini görememe, (2) İş Yükünün artışı, (3) Yıpranmışlık ve yorgunluk hissi, (4) Motivasyon Kaybı ve çalışma azminde düşüş, (5) Teknoloji Kullanımı artışı ve deneyimleri, (6) Vicdani Sorumluluk’tur. Okul yöneticilerinin pandeminin seyrine göre üstlerinden yazılar geldiği ve buna göre hareket ettikleri ancak pandeminin seyrinin kestirilemez oluşu sebebiyle bilinmezlik algısı yaşadıkları tespit edilmiştir. Uzaktan eğitim süreciyle iş yüklerinin ve yoğunluklarının artan yöneticilerin, bu yoğunluk ve bilinmezlik durumu sebebiyle de yıpranmışlık ve yorgunluk yaşadıklarını, yorgunluğun hemen peşinden motivasyon kaybına uğradıklarını ifade etmişlerdir. Öte yandan uzaktan eğitim sürecine aktif şekilde dahil olarak teknolojide yeni deneyimler elde ettiklerini belirten yöneticiler, çevrim içi eğitim süreci için de öğrencilerine gerekli materyalleri ve imkanları sağlamak için kendilerini vicdani sorumluluk altında hissettikleri belirlenmiştir.
The main purpose of this research is to examine how school administrators perceive and make sense of their duties in the COVID-19 outbreak. The participant group of the research, which was conducted with a phenomenological research design, is 10 school administrators working in public schools. Research data were collected using semi-structured interview technique consisting of open-ended questions. Depending on the answers given by the participants in the interview, probe questions were also asked. In the phenomenological study, it is aimed to reach the essence and structure of the experiences of the participants regarding the research subject examined. For this reason, in order to reveal the essence and structure of the participants' experiences of being a school administrator, a four-stage process was followed in the analysis of the data: "bracketing", "phenomenological reduction", "imaginary variation" and "synthesis of meaning and essence". As a result of the analysis of the data, it was determined that six interrelated components constitute the structure and essence of the phenomenon of being a school administrator during the COVID-19 pandemic. These components or essences that make up the structure of the experience; (1) Uncertainty: Inability to see ahead with the effect of the unknown caused by the pandemic process, (2) Increase in Workload, (3) Feeling of weariness and fatigue, (4) Loss of motivation and decrease in work determination, (5) Increase in Technology Use and experiences, (6) Conscientious Responsibility. It has been determined that school administrators have received letters from their superiors according to the course of the pandemic and act accordingly, but they have a perception of uncertainty due to the unpredictability of the course of the pandemic. They stated that the managers, whose workload and intensity increased with the distance education process, experienced weariness and fatigue due to this intensity and uncertainty, and that they lost motivation immediately after the fatigue. On the other hand, it was determined that the administrators, who stated that they gained new experiences in technology by actively participating in the distance education process, felt themselves under a conscientious responsibility to provide their students with the necessary materials and opportunities for the online education process.
COVID-19 Outbreak School Administrator Phenomenological Study
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.