2018’de Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının revize edilmesiyle birlikte müfredattaki konulardan bazıları sınıf seviyesi ve kapsam bakımından değişikliğe uğramıştır. Bu durum kazanımları ölçen, öğretim programına uygun yeni ölçme ve değerlendirme araçlarına ihtiyaç duyulmasına neden olmuştur. Bu çalışmanın amacı; ortaokul 7. Sınıf “Saf Madde ve Karışımlar” ünitesi konu ve kavramlarına yönelik, öğretim programındaki kazanımlara uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Buna yönelik olarak öncelikle Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programındaki kazanımlar listelenmiş ve kazanımlara uygun, öğrencilerin üst düzey zihinsel becerilerini ölçmeye yönelik, araştırmacı ve öğretmenlerin kullanabileceği 40 maddeden oluşan bir test hazırlanmıştır. İlgili ünite konu ve kazanımları doğrultusunda belirtke tablosu oluşturulmuştur. Ayrıca Fen Bilgisi eğitimi alanından iki öğretim üyesi ve iki Fen Bilimleri öğretmeninin görüşlerine başvurularak testin kapsam geçerliğine sahip olması sağlanmıştır. Geliştirilen Saf Madde ve Karışımlar Ünitesi Başarı Testi (SMVKÜBT) 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Amasya ilinde 6 ortaokulda toplam 358 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Örneklem belirlenirken maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden faydalanılmıştır. Güvenirlik katsayısı KR-200.85 olarak bulunmuştur. Testin ortalama madde güçlüğü (Pjx) 0.45 ve ortalama ayırıcılığı (rjx) 0.43 olarak hesaplanmıştır. Madde analizleri sonucunda ayırt ediciliği düşük olduğu saptanan 4 madde testten çıkarılmıştır. Testin son hali 36 maddeden oluşmaktadır. Sonuç olarak ilgili konuya yönelik hem araştırmacıların hem de öğretmenlerin faydalanabileceği geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirilmiştir.
Başarı testi fen bilgisi eğitimi geçerlik ve güvenirlik saf madde ve karışımlar test geliştirme
With the revision of the Science course curriculum in 2018, some subjects in the curriculum have changed in terms of grade level and scope. This situation has led to the need for new measurement and evaluation tools that measure objectives are suitable for the curriculum. The aim of this study; to develop a valid and reliable measurement tool for the subjects and concepts of the secondary school 7th grade "Pure Substances and Mixtures" unit, suitable for the acquisitions in the curriculum. For this purpose, firstly, the gains in the Science course curriculum were listed and a test consisting of 40 items that can be used by researchers and teachers was develped to measure the high-level mental skills of the students. A table of specifications was created in line with the relevant unit topics and objectives. In addition, the content validity of the test was ensured by referring to the opinions of two faculty members and two science teachers in the field of science education. The Pure Substances and Mixtures Unit Achievement Test (SMVKÜBT) was applied to a total of 358 eighth grade students in six secondary schools in Amasya in the 2018-2019 academic year. While determining the sample, maximum diversity sampling method was used. As a result of the analysis, the KR-20 reliability coefficient of the test was found to be 0.85. The average item difficulty (Pjx) of the test was calculated as 0.45 and the average discrimination (rjx) as 0.43. As a result of item analysis, four items that were found to have low discrimination were excluded from the test. The final version of the test consists of 36 items. As a result, a valid and reliable achievement test has been developed, which is thought to be useful for both researchers and teachers.
Achievement test science education pure substances and mixtures validity and reliability test development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.