Bu araştırmanın genel amacı; ortaokul öğrencilerinde algılanan anne-baba ve öğretmen akademik katılımı ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkide akıllı telefon bağımlılığının rolünü incelemektir. Araştırmanın verileri, Eskişehir ili Odunpazarı ilçesindeki ortaokullarda öğrenim gören 590 öğrenciden kişisel bilgi formu ve ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmada kullanılan ölçekler; öğrencilerin algıladıkları anne-baba ve öğretmen akademik katılım düzeylerini, akademik erteleme davranışında bulunma sıklıklarını ve akıllı telefon bağımlılık derecelerini öğrenmeye yönelik maddelerden oluşmaktadır. Veriler, araştırmanın amaçlarına yönelik olarak, SPSS 22.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sorularına yanıt vermek üzere betimsel istatistiklerden, korelasyon analizi ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre ortaokul öğrencilerinin algıladıkları anne-baba ve öğretmen akademik katılımı düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu, akıllı telefon bağımlılığı düzeylerinin ortalamanın altında olduğu ve son olarak akademik erteleme davranışında bulunma düzeylerinin ortalamanın altında olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda algılanan anne-baba ve öğretmen akademik katılımı ile akademik erteleme davranışı arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunduğu belirlenmiştir. Araştırmanın temel amacına yönelik olarak gerçekleştirilen regresyon analizleri sonucunda akıllı telefon bağımlılığının hem algılanan anne-baba akademik katılımının akademik erteleme davranışına etkisinde hem de algılanan öğretmen akademik katılımının akademik erteleme davranışına etkisinde kısmi aracılık rolü üstlendiği ortaya konmuştur. Çalışma kapsamında araştırmacılar için geliştirilen öneriler çerçevesinde başarıyı olumsuz etkileyen en önemli unsurlardan olan akademik erteleme davranışını meydana getirmesi olası diğer değişkenlerin karma yöntem araştırma yöntemlerinden yararlanılarak incelenmesi önerisine yer verilmiştir.
Algılanan anne-baba ve öğretmen akademik katılımı Akademik erteleme davranışı Akıllı telefon bağımlılığı
The main aim of this research is to examine the role of smartphone addiction in the relationship between perceived parental and teacher academic involvement and academic procrastination behavior among middle school students. The data for the research were collected from 590 students who study in middle schools in Odunpazarı district of Eskişehir through personal information forms and scales. The scales used in the study consist of items that inquire about the levels of perceived parental and teacher academic involvement, academic procrastination behavior and smartphone addiction of the students. In line with the aims of the research, the data were analyzed using the SPSS 22.0 package program. Descriptive statistics, correlation analysis and regression analysis were used to answer the research questions. According to the results obtained from the study, it was determined that middle school students’ levels of perceived parental and teacher academic involvement were above average, their levels of smartphone addiction were below average and finally their frequency of academic procrastination behavior was below average. As a result of the study, it was determined that there were negative and statistically significant relationships between perceived parental and teacher academic involvement and the academic procrastination behavior of students. As a result of the regression analyses conducted for the main purpose of the research, it was revealed that smartphone addiction partially mediated both the effect of perceived parental academic involvement on academic procrastination behavior and the effect of perceived teacher academic involvement on academic procrastination behavior. Within the scope of the study, it was suggested to examine other possible variables that may cause academic procrastination behavior, which is one of the most important factors that negatively affect student success.
Perceived parental and teacher academic involvement Academic procrastination Smartphone addiction.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 4 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.