This study aimed to determine how teachers use the communicative language approach in the learning-teaching process and measurement-evaluation dimensions while implementing the 2018 Primary English Course (Grades 2-8) Curriculum. Embedded single case study design, one of the qualitative designs, was used in this study. The study group included 14 primary education English language teachers instructing different grades in public schools in Eskişehir, Turkey. Data were collected through semi-structured interviews with teachers and analyzed by content analysis. The findings demonstrated that communicative language approach could not be implemented in the classroom due to physical problems in the teaching-learning process, student reluctance and lack of readiness, teachers' initial failure to analyze the learner goals and styles, the lack of the predominant employment of the target language, partial inclusion of the activities determined by the communicative language approach in the course, preference of grammar instruction, partial utilization of group activities, the lack of using authentic materials, immediate correction of learner mistakes, inability to adopt the communicative language roles such as initialization of communication, providing resources and preference of traditional roles, and inability to measure the four basic language skills due to systemic measurement and evaluation errors.
Primary education English Language course curriculum Communicative language approach Teaching-learning process Measurement and evaluation
Bu araştırmada öğretmenlerin 2018 İlköğretim İngilizce Dersi (2-8. Sınıflar) Öğretim Programı’nı uygularken öğrenme – öğretme süreci ve ölçme - değerlendirme boyutlarında iletişimsel dil yaklaşımına nasıl yer verdiklerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden içiçe geçmiş tekli durum deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Eskişehir ilinde farklı sınıf düzeylerinde görev yapan 14 İngilizce öğretmeni oluşturmuştur. Öğretmenlerle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanan veriler, içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrenme–öğretme sürecinde fiziki yetersizlikler, öğrencilerin isteksizliği ve hazırbulunuşluk eksikliği, öğretmenlerin süreç başında öğrenen amaç ve stillerini analiz edecek çalışmalar yapmaması, süreç içerisinde hedef dili öncelikli kullanmaması, iletişimsel dil yaklaşımının öngördüğü etkinliklere derslerinde kısmen yer vermesi, dil bilgisi öğretimi yapmayı tercih etmesi, grup etkinliklerine kısmen yer vermesi, materyal tercihlerinde özgünlüğe dikkat etmemesi, öğrenen hatalarını hemen düzeltme yoluna gitmesi, iletişimsel dil yaklaşımının öngördüğü iletişimi başlatma, kaynak sağlama gibi rolleri benimsememesi ve geleneksel rolleri benimsemesi ve ölçme-değerlendirmede sistemsel hatalardan kaynaklı dört temel dil becerisinin ölçülememesi nedeniyle iletişimsel dil yaklaşımının sınıfa yansıtılamadığı bulgularına ulaşılmıştır.
İlköğretim İngilizce Dersi Öğretim Programı İletişimsel Dil Yaklaşımı Öğrenme – öğretme süreci Ölçme - Değerlendirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.