The Measurement of The Students' Attitudes Regarding Tax Consciousness: A Case Study
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 1, 59 - 78, 30.06.2021
Ufuk Gergerlioğlu
,
Deniz Aytaç
Öz
Tax consciousness means to follow the changes in tax legislation and obtain adequate information regarding tax practices. It is not possible to mention tax compliance without having sufficient tax consciousness. Therefore, efforts to increase tax consciousness are important. If attempts start at an early age, it can be beneficial. In this context, this study aims to reveal tax consciousness levels for university students regarding the impact components of tax consciousness. The data was obtained from 385 of students who study at the Faculty of Economics and Administrative Sciences at Hitit University through questionnaires. The collected data were analyzed by using the Statistical Package for Social Science (SPSS) version 19. The result of this study demonstrated that 67% of students who participated in the survey believe that education in the family has a substantial role in the improvement of tax consciousness.
Kaynakça
- Ağcakaya, S. and Yıldırım Y. (2015). “Vergi Bilinci ve Vergi Uygulamaları Karşısında Mükelleflerin Davranışları”, Sosyal Bilimler Dergisi, 85-96.
- Akkara, Ö. and Gencel, U. (2016). “Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Vergiye Yönelik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından Incelenmesi: Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi Örneği”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 8 (1), 28-48.
- Ay, H. M. Şahin, Ü. and Soylu, H. (2010). “Mükellef Ve Vergi Dairesi Ilişkilerinde Yönetişimin Rolü ve Karaman Ili Örneği”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11 (1), 271-288.
- Ayyıldız, Y. Vural, T. and Demirli, Y. (2014). “Vergiye Gönüllü Uyumu Etkileyen Faktörler ‘Bolu İli Alan Çalışması”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları, 1.
- Biniş, M. (2012). “Vergi Hatalarının Mükellef Ve İdare Açısından Sonuçları Ve Bu Sonuçları Saptamaya Yönelik Yapılan Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17 (2) 485-508.
- Birinci, E. (2010). “Tarım Kesiminin Vergilendirilmesi ve Vergi Bilinci: Tekirdağ İli Merkez İlçe Örneği”, T.C. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Buyrukoğlu, S. and Erasa, I. (2012). “Vergi Bilincinin Oluşmasında Mükellef Haklarının Yeri ve Önemi”, Vergi Dünyası, Sayı:375, 116-127.
- Cansız, H. (2006). “Vergi Mükelleflerinin Vergiyi Algılama Hakkındaki Görüşleri: Afyonkarahisar Ili Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.VIII, S.2. 115-138.
Cherry, K. (09.09.2018). “Consciouness: The Psychology of Awareness, verywellmind”, https://www.verywellmind.com/what-is-consciousness-2795922.
- Craig, D. V. (2009). “Action Research Essentials”, Jossey Bass, US.
- Çiçek, U. Bitlisli, F. (2017). “Vergi Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Vergi Bilinci ve Farkındalığı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma’’, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 10 (2), 261-278.
- Dantzker, M. L. and Hunter, Ronald D. (2012). Research Methods. 3. Edition. Jones & Bartlett Learning, USA.
- Demir, İ. C. and Ciğerci, İ. (2016). “Vergi Bilincinin Oluşumunda Eğitimin Rolü: Ilköğretim Öğrencileriyle Ampirik Bir Çalışma”, Yönetim ve Ekonomi, 23( 1), 127-143.
- Edizdoğan, N. and Gümüş, E. (2013). “Vergi Afları Ve Türkiye’de Vergi Aflarının Değerlendirilmesi”, Maliye Dergisi, Sayı 164, 99-119.
- Egeli, H. and Diril, F. (2014). “Vergi Bilincinin Oluşumunda Bilişim Teknolojilerinin Rolü: İzmir Ili Için Bir Uygulama”, Sosyo-Ekonomi Dergisi, Sayı 2, 33-56.
- Fink, A. (2003). “How To Sample in Surveys”, 2. Edition, Sage Publications, USA.
- Gergerlioğlu, U. and McGee. R. W. (2017). “University Students’ Attitudes Towards Tax Consciousness: A Case Study of The Faculty of Economics At Istanbul University”, researcher: social science studies, 5(10), 383-407.
- GİB(2018), 2018 Yılı Performans Program,
http://www.gib.gov.tr/sites/default/files/fileadmin/yayinlar/Gib_2018_Performans_Programi.pdf
- Gibbons, J. D. (1993). “Non-Parametric Statistics: An Introduction”, Sage University Paper, USA.
- Graziano, M. S.A. (2013). “Consciousness and The Social Brain”, Oxford University Press, USA.
- Güner Ü. (2008). “Türkiye’de Vergi Bilincinin ve Vergi Ahlakının Oluşmasında Gelir İdaresinin Rolü”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- İslamoğlu, H. and Alnıaçık, Ü. (2014). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”, 4. Basım, Beta, İSTANBUL.
- Korlu, R. K. Çetinkaya, Ö. and Gerçek, A. (2016). “Yerel Vergi Bilincinin Faktör Analizi ile Değerlendirilmesi: Bursa Örneği”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (28), 443- 465.
MacKenzie, I. S. (2013). “Human-Computer Interaction”, Morgan Kaufmann, USA.
- McGee, R.W. and Benk, S. (2011). “The Ethics Of Tax Evasion: A Study Of Turkish Opinion”, Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 248-262.
- Mert, C. (2009). “Bilgisayar İnternet Teknolojisinin Vergi Denetimi Üzerine Etkisi”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi .
- Organ, İ. and Yegen, B. (2013). “Vergi Bilinci Ve Vergi Ahlakı Oluşumunda Muhasebe Meslek Mensuplarının Rolü: Adana Örneği”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 241-269.
- Ömürbek, N. Çiçek, H.G. and Çiçek S. (2007). “Vergi Bilinci Üzerine Bir Inceleme: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Yapılan Anketin Bulguları”, Maliye Dergisi, Sayı: 153, 102-122.
Russell, S. (2006). “Investigating The Social World”, 5. Edition, Sage Publications, USA.
- Sağlam, M. (2013). “Vergi Algısı Ve Vergi Bilinci Üzerine Bir Araştırma: Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinde Vergi Algısı Ve Vergi Bilinci”, Sosyoekonomi, 19(19), 316-334.
- Sarılı, M.A. (2002). “Türkiye’de Kayıt Dışı Ekonominin Boyutları, Nedenleri, Etkileri Ve Alınması Gereken Tedbirler’’, Bankacılar Dergisi, Sayı 41, 32-50.
- Sparks, W.H. (2011). “The Nature of Experience”, IUniverse, Inc. Bloominghton, USA.
- Suter, W. N. (2012). “Introduction to Educational Research”, 2. Edition, Sage, USA.
- Taytak, M. (2010). “İlköğretim Ikinci Kademe Öğrencilerinde Vergi Bilincinin Tespiti: Ampirik Bir Araştırma”. Maliye Dergisi, 158 (1), 496-512.
- Teyyare, E. and Kumbaşlı, E. (2016). “Vergi Bilinci Ve Vergi Ahlakının Gelişiminde Maliye Bölümü Eğitiminin Rolü”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4), 1-29.
- Urdan, T. C. (2005). “Statistics in Plain English”, Second Edition, Lawrence Erlbaum Associates, USA.
- Yeşilyurt, Ş. (2015). “Vergi Bilincinin Vergi Ahlakı Üzerindeki Etkisi: Maliye Ve Ilahiyat Bölümü Öğrencileri Örneği”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), 36-56.
- Yurdakul, A.(2013). “Vergi Ahlakı ve Vergi Ahlakını Belirleyen Faktörlerin Analizi: Bursa İli Örneği”. Dora Yayınları, Bursa.
Öğrencilerin Vergi Bilincine İlişkin Tutumlarının Ölçülmesi: Bir Vaka Çalışması
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 1, 59 - 78, 30.06.2021
Ufuk Gergerlioğlu
,
Deniz Aytaç
Öz
Vergi bilinci, vergi mevzuatındaki değişiklikleri takip edebilmek ve vergi uygulamaları hakkında yeterli bilgiye sahip olmakla ilişkili bir kavramdır. Vergi bilincine sahip olmadan vergi uyumundan bahsetmek mümkün değildir. Bu nedenle, vergi bilincini artırma çabaları önemlidir. Bu bağlamda, bu çalışma vergi bilincinin etki bileşenleri kapsamında üniversite öğrencilerinin vergi bilinci düzeylerini öğrenmeyi amaçlamaktadır. Veriler, Hitit Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde ankete katılan 385 öğrenciden elde edilmiştir. Elde edilen veriler Sosyal Bilimler İstatistik Paketi (SPSS) 19 versiyonu ile analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonucu, ankete katılan öğrencilerin% 67'sinin ailede eğitimin vergi bilincinin geliştirilmesinde önemli bir role sahip olduğuna inandığını göstermiştir.
Kaynakça
- Ağcakaya, S. and Yıldırım Y. (2015). “Vergi Bilinci ve Vergi Uygulamaları Karşısında Mükelleflerin Davranışları”, Sosyal Bilimler Dergisi, 85-96.
- Akkara, Ö. and Gencel, U. (2016). “Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Vergiye Yönelik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından Incelenmesi: Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi Örneği”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 8 (1), 28-48.
- Ay, H. M. Şahin, Ü. and Soylu, H. (2010). “Mükellef Ve Vergi Dairesi Ilişkilerinde Yönetişimin Rolü ve Karaman Ili Örneği”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11 (1), 271-288.
- Ayyıldız, Y. Vural, T. and Demirli, Y. (2014). “Vergiye Gönüllü Uyumu Etkileyen Faktörler ‘Bolu İli Alan Çalışması”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları, 1.
- Biniş, M. (2012). “Vergi Hatalarının Mükellef Ve İdare Açısından Sonuçları Ve Bu Sonuçları Saptamaya Yönelik Yapılan Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17 (2) 485-508.
- Birinci, E. (2010). “Tarım Kesiminin Vergilendirilmesi ve Vergi Bilinci: Tekirdağ İli Merkez İlçe Örneği”, T.C. Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Buyrukoğlu, S. and Erasa, I. (2012). “Vergi Bilincinin Oluşmasında Mükellef Haklarının Yeri ve Önemi”, Vergi Dünyası, Sayı:375, 116-127.
- Cansız, H. (2006). “Vergi Mükelleflerinin Vergiyi Algılama Hakkındaki Görüşleri: Afyonkarahisar Ili Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.VIII, S.2. 115-138.
Cherry, K. (09.09.2018). “Consciouness: The Psychology of Awareness, verywellmind”, https://www.verywellmind.com/what-is-consciousness-2795922.
- Craig, D. V. (2009). “Action Research Essentials”, Jossey Bass, US.
- Çiçek, U. Bitlisli, F. (2017). “Vergi Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Vergi Bilinci ve Farkındalığı Üzerindeki Etkisi: Bir Araştırma’’, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 10 (2), 261-278.
- Dantzker, M. L. and Hunter, Ronald D. (2012). Research Methods. 3. Edition. Jones & Bartlett Learning, USA.
- Demir, İ. C. and Ciğerci, İ. (2016). “Vergi Bilincinin Oluşumunda Eğitimin Rolü: Ilköğretim Öğrencileriyle Ampirik Bir Çalışma”, Yönetim ve Ekonomi, 23( 1), 127-143.
- Edizdoğan, N. and Gümüş, E. (2013). “Vergi Afları Ve Türkiye’de Vergi Aflarının Değerlendirilmesi”, Maliye Dergisi, Sayı 164, 99-119.
- Egeli, H. and Diril, F. (2014). “Vergi Bilincinin Oluşumunda Bilişim Teknolojilerinin Rolü: İzmir Ili Için Bir Uygulama”, Sosyo-Ekonomi Dergisi, Sayı 2, 33-56.
- Fink, A. (2003). “How To Sample in Surveys”, 2. Edition, Sage Publications, USA.
- Gergerlioğlu, U. and McGee. R. W. (2017). “University Students’ Attitudes Towards Tax Consciousness: A Case Study of The Faculty of Economics At Istanbul University”, researcher: social science studies, 5(10), 383-407.
- GİB(2018), 2018 Yılı Performans Program,
http://www.gib.gov.tr/sites/default/files/fileadmin/yayinlar/Gib_2018_Performans_Programi.pdf
- Gibbons, J. D. (1993). “Non-Parametric Statistics: An Introduction”, Sage University Paper, USA.
- Graziano, M. S.A. (2013). “Consciousness and The Social Brain”, Oxford University Press, USA.
- Güner Ü. (2008). “Türkiye’de Vergi Bilincinin ve Vergi Ahlakının Oluşmasında Gelir İdaresinin Rolü”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- İslamoğlu, H. and Alnıaçık, Ü. (2014). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”, 4. Basım, Beta, İSTANBUL.
- Korlu, R. K. Çetinkaya, Ö. and Gerçek, A. (2016). “Yerel Vergi Bilincinin Faktör Analizi ile Değerlendirilmesi: Bursa Örneği”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (28), 443- 465.
MacKenzie, I. S. (2013). “Human-Computer Interaction”, Morgan Kaufmann, USA.
- McGee, R.W. and Benk, S. (2011). “The Ethics Of Tax Evasion: A Study Of Turkish Opinion”, Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 248-262.
- Mert, C. (2009). “Bilgisayar İnternet Teknolojisinin Vergi Denetimi Üzerine Etkisi”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi .
- Organ, İ. and Yegen, B. (2013). “Vergi Bilinci Ve Vergi Ahlakı Oluşumunda Muhasebe Meslek Mensuplarının Rolü: Adana Örneği”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 241-269.
- Ömürbek, N. Çiçek, H.G. and Çiçek S. (2007). “Vergi Bilinci Üzerine Bir Inceleme: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Yapılan Anketin Bulguları”, Maliye Dergisi, Sayı: 153, 102-122.
Russell, S. (2006). “Investigating The Social World”, 5. Edition, Sage Publications, USA.
- Sağlam, M. (2013). “Vergi Algısı Ve Vergi Bilinci Üzerine Bir Araştırma: Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinde Vergi Algısı Ve Vergi Bilinci”, Sosyoekonomi, 19(19), 316-334.
- Sarılı, M.A. (2002). “Türkiye’de Kayıt Dışı Ekonominin Boyutları, Nedenleri, Etkileri Ve Alınması Gereken Tedbirler’’, Bankacılar Dergisi, Sayı 41, 32-50.
- Sparks, W.H. (2011). “The Nature of Experience”, IUniverse, Inc. Bloominghton, USA.
- Suter, W. N. (2012). “Introduction to Educational Research”, 2. Edition, Sage, USA.
- Taytak, M. (2010). “İlköğretim Ikinci Kademe Öğrencilerinde Vergi Bilincinin Tespiti: Ampirik Bir Araştırma”. Maliye Dergisi, 158 (1), 496-512.
- Teyyare, E. and Kumbaşlı, E. (2016). “Vergi Bilinci Ve Vergi Ahlakının Gelişiminde Maliye Bölümü Eğitiminin Rolü”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4), 1-29.
- Urdan, T. C. (2005). “Statistics in Plain English”, Second Edition, Lawrence Erlbaum Associates, USA.
- Yeşilyurt, Ş. (2015). “Vergi Bilincinin Vergi Ahlakı Üzerindeki Etkisi: Maliye Ve Ilahiyat Bölümü Öğrencileri Örneği”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), 36-56.
- Yurdakul, A.(2013). “Vergi Ahlakı ve Vergi Ahlakını Belirleyen Faktörlerin Analizi: Bursa İli Örneği”. Dora Yayınları, Bursa.