Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlıkta Şiddete Hasta Şikayetlerinde Yer Alan Olumsuz İfadeler Açısından Bir Bakış: Konya Örneği

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 3, 71 - 86, 19.10.2016
https://doi.org/10.18037/ausbd.390358

Öz



 Hasta şikayetleri, sağlık çalışanı-hasta ilişkisine dair önemli ipuçları vermektedir. Sağlıkta hasta ve yakınları kaynaklı şiddet olgusunun üzerinde ciddiyetle durulmalıdır. Hasta şikayetleri incelendiğinde, şiddet olgusunun nedenlerine ilişkin bulgular elde edilebilecektir. Çalışmada, Konya Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları İl Koordinatörlüğü’nün hasta hakları sistemine 2012 yılında yapılan 663 başvuruda geçen olumsuz ifadelerin kullanılma durumu incelenmiştir. Elde edilen veriler ışığında hasta algıları ve tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. İfadeler kodlandıktan sonra, istatistik paket programına girilerek sayısallaştırılmış ve analize tabi tutulmuştur. Şikayetlerde, 36 olumsuz ifadenin toplam 917 kez geçtiği bulunmuştur. Sonuç olarak hasta-sağlık çalışanı ilişkisinde olumsuz ifadeler, hasta algı ve tutumlarına olumsuz etki etmektedir. 

Kaynakça

  • Acet, M. (2001). Futbol Seyircisini Fanatik ve Saldırgan Olmaya Yönelten Sosyal Faktörler, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ankara Tabip Odası (2008). “Hekimlere ve Sağlık Çalışanlarına Yönelik Şiddet Raporu”, http://www.ttb. org.tr/siddet/images/file/atoforum.pdf.
  • Ankara Tabip Odası (2011). “Hekimlere ve Sağlık Çalışanlarına Yönelik Şiddet Raporu 2010-2011” http:// static.ato.org.tr/fs/4f50993567cde95526000000/ mucize_rapor.pdf .
  • Aydın, M. (2008). Isparta-Burdur Sağlık Çalışanlarına Yönelik Şiddet ve Şiddet Algısı, TTB Isparta-Burdur Tabip Odası.
  • Bauman, Z. (1999). Sosyolojik Düşünmek, Abdullah Yılmaz (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Cüceloğlu, D. (1999). Yeniden İnsan İnsana. İstanbul: Remzi.
  • Freedman, J L., Sears, D O & Carlsmith, J. M. (1998). Sosyal Psikoloji. Ali Dönmez (Çev.), Ankara: İmge.
  • Fromm, E. (1994). Sevginin ve Şiddetin Kaynağı. Yurdanur Salman ve Nalan İçten (Çev.), İstanbul: Payel.
  • Gordon, T. & Edwards, W. S. (1997). Doktor-Hasta İşbirliği. Emel Aksay (Çev.), İstanbul: Sistem.
  • Halloran D., J. (1983). Kitle İletişimi Şiddetin Belirtisi mi Yoksa Nedeni mi? Ruşen Keleş (Çev.), Ankara: Türk Sosyal Bilimler Derneği.
  • Horkmeimer, M. (1998). Akıl Tutulması. Orhan Koçak (Çev.), İstanbul: Metis.
  • İlhan, M. N., Çakır, M., Tunca, Z. M., Avcı, E., Çetin,
  • E., Aydemir, Ö., Tezel, A. & Bumin, M. A. (2013), Toplum Gözüyle Sağlık Çalışanlarına Şiddet: Nedenler, Tutumlar, Davranışlar, Gazi Medical Journal (GMJ). 24 (1). 5-10.
  • Kahraman, N. (2012). Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Acil Servise Yapılmış Şikayet Başvurularının Geriye Dönük İncelenmesi, (Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi). İzmir.
  • Karataş, Z. B. (2002). Anne Baba Saldırganlığı İle Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Keser, Ö. N. & Bilgin, H. (2011). Türkiye’de Sağlık Çalışanlarına Yönelik Şiddet. Türkiye Klinikleri J Med Sci 2011;31(6). 1442-56. doi:10.5336/medsci. 2010-20795
  • Köknel, Ö. (2000). Bireysel ve Toplumsal Şiddet. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Köknel, Ö. (2001). Kimliğini Arayan Gençliğimiz. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Köknel, Ö. (2005). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kurtz, S., Silverman, J. & Draper, J. (1998). Tıpta İletişim Teknikleri. Selim Yeniçeri, Ayşegül Yurdaçalış, Murat Yaşarlar (Çev.), İstanbul: Beyaz.
  • Lyles, I. R. & Joiner, C. (1986). Supervision in Health Care Organizations. New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Okay, A. (2009). Sağlık İletişimi. İstanbul: Farmaskop/ Media Cat.
  • Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara: Nobel Dağıtım.
  • Örs, Y. (1975). Geçmişte ve Günümüzde Hekim-Hasta İlişkisi. Tıp Dünyası. 48(6). 224-30.
  • Riches, D. (1989). Antropolojik Açıdan Şiddet. Dilek Hattatoğlu (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Sadullah, Ö. (2009). İnsan Kaynakları Yönetiminde Koruma İşlevi (İş Güvenliği ve İş Gören Sağlığı). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Saines C., J. (1999). “Violence and Aggression in A&E: Recommendations for Action”, Accid Emerg Nurs; 7. 8-12.
  • Sanders, B. (1999). Öküzün A’sı, Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi. Şehnaz Tahir (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Sarcan, E. (2013). Toplumun Sağlık Çalışanlarına Uygulanan Şiddete Bakış Açısı. (Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi), Gaziantep Tıp Fakültesi, Gaziantep.
  • Uludağ, A. (2011). Hastane Hasta Hakları Kurullarının İletişim Sorunu İçerikli Başvurulara Bakışı, Konya Hastaneleri Örneği”, Türkiye Klinikleri J MedSci;31(3):653-63. doi:10.5336/medsci.2009-16481
  • http://www.izmirtabip.org.tr/L/TR/mid/396/hcid/17/hid/493/VATANDAS_ALDI%C4%9EI_SA%C4%9ELIK_HIZMETINE_GECER_NOT_VERMEDI!.htm.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.547d851ba6cb76.25455770.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Ayhan Uludağ

Prof. Dr. Nazmi Zengin

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uludağ, Y. D. D. A., & Zengin, P. D. N. (2016). Sağlıkta Şiddete Hasta Şikayetlerinde Yer Alan Olumsuz İfadeler Açısından Bir Bakış: Konya Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 71-86. https://doi.org/10.18037/ausbd.390358