Son yıllarda küresel ekonomide güçlü bir aktör haline gelen Çin; gücünü “yumuşak güç” kaynaklarıyla desteklemek için yoğun bir çaba harcamaktadır. Yumuşak güç stratejisinin “dışa açılmaya” dönüşmesiyle birlikte, medya yeniden yapılandırılmış, yeni strateji ekseninde kullanılmaya başlanmıştır. Çin, imajını yeniden inşa etmek amacıyla Türkiye’de de medyayı kullanmaktadır. Çin yönetimi, Türkiye’de televizyon, radyo, dergi gibi geleneksel medyanın yanında yeni medyayı da etkili bir biçimde hayata geçirmiştir. Makalenin temel varsayımı, Çin’in yumuşak güç stratejisi tam olarak anlaşılmadan Türkiye’deki medya faaliyetlerinin anlaşılamayacağı; Çin’in Türkiye’deki medya faaliyetlerini bu strateji çerçevesinde gerçekleştirdiğidir. Çalışma, Çin’in, Türkiye’deki medyaya yatırımlarını, “yumuşak güç” kavramına odaklanarak incelemektedir. Bu çerçevede, Çin’in Türkiye’deki yayınları klasik niteliksel inceleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada, Çin medyasının Türkiye’deki yayınlarının tarihsel gelişimi, hangi medya araçlarının daha fazla kullanıldığı, ne tür programlarla hangi mesajların verildiği üzerinde yoğunlaşılmıştır. Bu kapsamda, Çin’in Türkiye kamuoyuna yönelik yaptığı radyo, televizyon, dergi ve yeni medya yayınları incelenmiş, ayrıca doküman analizi ve görüşmeler yapılmıştır. Çalışma kapsamında, Çin’in Türkiye’deki medya faaliyetlerinin, yumuşak güç stratejisi ve 2001 yılında açıkladığı medyada “dışa açılma” stratejisiyle uyumlu olduğuna yönelik bulgulara ulaşılmıştır. Çin’in bu strateji çerçevesinde, “barışçıl, yardımsever, insan haklarına saygılı ve gelişmiş bir ülke” imajını yerleştirmeye çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.