Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Propagandanın Filmi: Yeşil Bereliler

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 2, 497 - 516, 17.06.2019
https://doi.org/10.18037/ausbd.579235

Öz

Propaganda kitleleri ikna etme ve yönlendirme amacı taşıyan yöntemlerin tümünü ifade etmekte


ve bu amaçla kullanılan kitle iletişim araçları birer propaganda aracı olarak 􀀀abul edilmektedir.


Toplumların arasındaki iletişimin artması ile birlikte belirli kimse ya da çevrelerin insanları


yönetme, hükmetme arzusu farklı propaganda yöntemlerinin ortaya çıkmasına neden olmuş ve


bu bağlamda geniş kitlelere hitap eden ve insanlar arasında bir eğlence aracı olarak g.rülen


sinema sanatından faydalanmışlardır. Ortaya çıktığı günden bugüne kadar farklı ideolojik ve


politik hedefler doğrultusunda propaganda aracı olarak kullanılan sinemanın en önemli


temsilcilerinden birisi Hollywood sinemasıdır. Özellikle filmleriyle savaş dönemlerinde kendinden


söz ettiren Hollywood sineması bu şekilde kitleler üzerinde siyasi, askeri ve kültürel propaganda


faaliyetlerine devam etmektedir. Çalışmamızın amacı literatür taraması ve içerik analizi ile elde


edilen propaganda kavramıyla ilgili bilgiler ışığında ‘Yeşil Bereliler’ filmi örnek gösterilerek


Hollywood sinemasının bir propaganda aracı olarak kullanıldığını ve sinemanın toplum


üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Akyıl, L. (2017). Uluslararası İlişkilerde Algı Yönetimi Aracı: Propaganda Sineması. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 2(2), 129-139.
  • Bektaş, A. (2002) Siyasal Propaganda. İstanbul:.Bağlam.
  • Bıçakçı, İ. (2003). İletişim ve Halkla İlişkiler. İstanbul:.Media Cat.
  • Doğan, İ. C. (2014). Propaganda Aracı Olarak İnternet: Kayseri İli Merkez Seçmeni Üzerine Bir Alan Araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dorsay, A. (1984). Sinema ve Çağımız-1. İstanbul: Hil.
  • İnceoğlu, M. (1985). Güdüleme Yöntemleri. A.Ü. Ankara: Basın-Yayın Yüksekokulu.
  • Jowett, G.S. ve V. O’Donnel. (2012). Propaganda and Persuasion. Fifth Edition, USA: Sage.
  • Lerner, D. (2000). Propagandada Etkinlilik: Şartlar ve Değerlendirme, (Ed.) Ünsal Oskay, Kitle Haberleşme Teorilerine Giriş. İstanbul: Der.
  • Özsoy, O. (1998). Propaganda ve Kamuoyu Oluşturma. İstanbul: Alfa.
  • Tarhan, N. (2006). Psikolojik Savaş, Gri Propaganda. İstanbul: Timaş.
  • Valantin, Jen, M. (2006). Küresel Stratejinin Üç Aktörü: Hollywood, Pentagon ve Washington, (Ömer Faruk Turan(Çev.). İstanbul: Babıali Kültür.
  • Yaman, Ö. M. (2007). Bir İktidar Aracı Olarak Propaganda. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yılmaz, S. (2006). 21. Yüzyılda Güvenlik ve İstihbarat. İstanbul: Alfa.
  • Elektronik Kaynaklar Hagopian, Joachim. (2018). Pentagon’un propaganda aygıtı: Hollywood. Erişim Tarihi: 11.05.2018 https://goo.gl/hbGfb4
  • Hasdemir, Furkan (2014). Hollywood’un Uçakları Müslümanlara Çarptı. Erişim Tarihi:11.05.2018 https://goo.gl/dz3Rg1
  • https://www.imdb.com/title/tt0063035/
  • IMDb. (2018). Soy Cuba. Erişim Tarihi: 11.05.2018, https://goo.gl/ZVGHuc
  • Odabaş, Battal. (2007). Propaganda Sineması. Erişim Tarihi: 09.05.2018 https://goo.gl/2TTHTv
  • Film Kaynakçası Kellogg, R., Wayne, J., LeRoy, M. (Yönetmen). (1968), Yeşil Bereliler (Film), USA, Warner Brothers Burbank Studios.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Öztürk

Sezen Altay

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, S., & Altay, S. (2019). Propagandanın Filmi: Yeşil Bereliler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 497-516. https://doi.org/10.18037/ausbd.579235