Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yükseköğretimde İnsan Hakları Eğitimi: Kamu Yönetimi Bölümleri Örneği

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 3, 19 - 38, 30.09.2019
https://doi.org/10.18037/ausbd.631964

Öz

İnsan hakları “insanlığın ortak dili” olarak tanımlanmaktadır. Bu bakımdan insan hakları eğitimi de bu dili öğrenmek olarak anlaşılabilir. İnsan haklarını hem kendimizde hem de başkalarında korumak için herkesin insan hakları eğitimi alması gerekmektedir. Ancak insan haklarının korunması bakımından bazı meslekler özellikle önemlidir. Bu mesleklerin önemli bir kısmı da kamu yönetimi alanında yer alan mesleklerdir. 

 

Çalışmanın amacı 2018-2019 eğitim yılında yükseköğretim kurumlarında adında “kamu yönetimi” ifadesi bulunan lisans programlarında insan hakları konusunun bir ders olarak yer alıp almadığını ve ne şekilde yer aldığını belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi çerçevesinde betimsel metot kullanılarak ilgili bölümlerin öğretim programları incelenmiş ve bu konuda değerlendirmelerde bulunulmuştur. Elde edilen bulgular Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında adında “kamu yönetimi” ifadesi yer alan bölümlerinde insan hakları konusuna ilişkin yeterli dersin olmadığını ortaya koymuştur. 

Kaynakça

  • Altan, Y. , Kerman, U. ve Aktel M. (2009). Kamu Yönetiminde Lisans Öğretimi: Kamu Yönetimi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık(20), 227-252.
  • Boutros-Gali, B. (1993). World Conference on Human Rights. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G93/142/39/PDF/G9314239.pdf?OpenElement
  • Council of Europe (1985). Recommendation No. R (85) 7 of the Committee of Ministers to Member States on Teaching and Learning About Human Rights in Schools. https://rm.coe.int/16804c2d48
  • Çiner, C. U. (2015). Kamu Yönetimi Eğitimi ve Öğretimi Literatürü Üzerine Bir Çözümleme. Murat Okcu, Bekir Parlak ve Elvettin Akman (Ed.), Kamu Yönetimi Eğitimi Geçmişten Geleceğe Küresel ve Ulusal Perspektifler içinde (s.3-25). Bursa: Ekin.
  • Eryılmaz, B. (2016). Kamu Yönetimi. Kocaeli: Umuttepe.
  • Flowers, N., Bernbaum, M., Rudelius-Palmer, K., Tolman, J. (2000). The Human Rights Education Handbook. Minnesota: University of Minnesota. Statement of the German Government: OHCHR Midterm Progress Report on the Implementation of the Third Phase of the World Programme For Human Rights Education, As Requested By HRC Resolution 27/12. https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Education/Training/thirdphase/ProgressReport/Governments/Germany_ 3rdphasemidterm_2017.pdf
  • Gül, H., Okçu, M., Akman Ç., Akman E., Negiz N. & Kiriş, M. (2017). Nasıl Bir Kamu Yönetimi Eğitimi? Kamu Yönetimi Eğitimi Çalıştayı Çıktılarının Bir Değerlendirmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(Özel Sayı 4). http://www.yyusbedergisi.com/dergi/nasil-bir-kamu-yonetimi-egitimi-kamu-yonetimi-egitimi-calistayi-ciktilarinin-birdegerlendirmesi2017 1230032914.pdf
  • Gülmez, M. (1996). Türkiye’de İnsan Hakları Çalışmalarına Toplu Bir Bakış. İnsan Hakları Yıllığı, 17-18/1, 221-246. İnsan Hakları Evrensel Bildirisi, 1948. http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/h_rigths_turkce.pdf
  • Kaya, Y. K. (1995). Türkiye’de Kamu Yönetimi Öğretimi. Kamu Yönetimi Disiplini Sempozyumu Bildirileri Cilt II içinde (249-269). Ankara: TODAİE.
  • Lohrenscheit, C. (2002). International Approaches in Human Rights Education. International Review of Education, 48(3-4), 173-185.
  • Kuçuradi, İ. (2004a). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Kuçuradi, İ. (2004b). İnsan Hakları Eğitimi ve Dayanışma İçin Eğitim: Eğiticilerin Eğitimi. İoanna Kuçuradi, Bülent Peker (Ed.), Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Dünyada ve Türkiye’de İnsan Hakları içinde (375-381). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). İnsan Hakları, Demokrasi ve Yurttaşlık Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120202622474INSAN%20HAKLARI %20YURTTASLIK%20VE%20DEMOKRASI%20OGRETIM%20PROGRAMI.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018b), Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgeleri-2018 https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/21173451_ort_ogrtm_hdc_2018.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1995). Tebliğler Dergisi, 1995-2437, file:///C:/Users/user/Downloads/2437-agustos-1995.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1996). Tebliğler Dergisi, Temmuz-2457, file:///C:/Users/user/Downloads/2457-temmuz1996.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1999). Tebliğler Dergisi, 1999-2501, file:///C:/Users/user/Downloads/2501-haziran_1999.pdf
  • Ömürgönülşen, U. (2010). Türkiye’de Lisans Düzeyi Kamu Öğretiminde Yakın Dönemde Yaşanan Gelişmeler: Mevcut Durum, Sorun Alanları ve Gelişme Eğilimleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(3), 123-162.
  • Parlak, B. (2015). Kamu Yönetimi Eğitiminin Tarihsel Kökenleri. Murat Okcu, Bekir Parlak ve Elvettin Akman (Ed.), Kamu Yönetimi Eğitimi Geçmişten Geleceğe Küresel ve Ulusal Perspektifler içinde (s.53-77). Bursa: Ekin Yayınları.
  • Reardon, A. B. (1995). Educating for Human Dignity: Learning About Human Rights and Responsibilities. Philedelphia: University of Pennsylvania Press.
  • Selvi, K. (2004). Human Rights Education in the World and in Turkey. Education and Science, 29(132), 72-77.
  • Slovenia: Midterm 2017 Progress Report on the Implementation of the Third Phase of the World Programme For Human Rights Education, https://www.ohchr.org/Documents/Issues/ Education/Training/thirdphase/ProgressReport/Governments/Slovenia_3rdphasemidterm_2017.pdf
  • UN, (2017). Midterm progress report on the implementation of the third phase of the World Programme for Human Rights Education. Repert of the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights. https://documents-dds-ny.un.org/doc/ UNDOC/GEN/G17/178/13/PDF/G1717813.pdf?OpenElement
  • UNESCO, (1974). Recommendation Concerning Education For International Understanding, Co-operation and Peace and Education Realating to Human Rights and Fundamental Freedoms. http://portal.unesco.org/en/ev.phpURL_ID=13088&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
  • UNESCO, (1978). The Teaching of Human Rights - Proceedings of the International Congress on the Teaching of Human Rights Vienna, 12-16 September 1978. http://unesdoc.unesco.org/ images/0004/000401/040182eo.pdf
  • UNESCO, (1987). Report by the Director-General on the Proceedings of the International Congress on Human Rights Teaching, Information and Documentation. http://unesdoc.unesco.org/images/ 0007/000762/076217eo.pdf
  • UNESCO. (1993). Human Rights Teaching, International Congress on Education for Human Rights and Democracy, http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001610/161096eo.pdf
  • UNESCO, (2017). World Programme For Human Rights Education. https://www.ohchr.org/ Documents/Publications/ThirdPhaseWPHREducation.pdf
  • URL 1: Yükseköğretim Kurulu, https://www.yok.gov.tr/kurumsal/tarihce
  • URL 2: Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duru Şahyar Akdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahyar Akdemir, D. (2019). Türkiye’de Yükseköğretimde İnsan Hakları Eğitimi: Kamu Yönetimi Bölümleri Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 19-38. https://doi.org/10.18037/ausbd.631964