In this study, we have analyzed the presentation of a referendum on the constitutional amendment that enables Presidential System in the printed press. In this context, first of all, we have analyzed the relationship of media with the politics, ideology, and manipulation respectively. While the media and politics are the two concepts that have a symbiotic field that both affects and restricts each other, the media is the element of a reproduction of the sovereign ideology and the ideological reproduction. In this context, media produces ideological discourses by using the manipulation tools which have influencing and canalizing functions on the recipients while reproducing the ideology. These discourses bring together the similar discourses to the extent
that they reflect on the large masses. We have selected Sabah and Sözcü newspapers, which are thought to have different ideological aspects and have analyzed the headline and news texts of such newspapers by starting from April to 15 April, which was the day before referendum day. As a result of the analysis based on the critical discourse analysis of the Teun Van Dijk, we have identified that the representation of the news by the relevant newspapers is for the reproduction of their own ideologies
Media Ideology Politics Manipulation Critical Discourse Analysis
Bu çalışmada, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçişi sağlayan anayasa değişikliği
referandumunun yazılı basındaki sunumu ele alınmıştır. Bu çerçevede öncelikle, medyanın sırasıyla siyaset,
ideoloji ve manipülasyonla olan ilişkisi irdelenmiştir. Özellikle medya ve siyaset, birbirlerini etkileyen,
sınırlayan aynı zamanda birbirlerinden beslenen sembiyotik alana sahip iki kavram iken medya, egemen
ideolojinin yeniden üretimi ve ideolojik yeniden üretimin bir unsuru konumundadır. Bu bağlamda medya,
ideolojik yeniden üretimi gerçekleştirirken alıcıları etki altına alma, yönlendirme gibi fonksiyonlara sahip olan
manipülasyon aracını kullanarak, siyasal söylemler üretmektedir. Bu söylemler, geniş kitleler üzerinde karşılık
bulduğu oranda, benzer söylemlerin üretimini de beraberinde getirmektedir. Örneklem olarak farklı ideolojik
çizgilere sahip olduğu düşünülen Sabah ve Sözcü gazeteleri seçilerek, ilgili gazetelerin nisan ayından
başlanarak, referandum gününden bir gün önce olan 15 Nisan’a kadar ki sayıları manşet haber ve haber
metinleri ölçütünde çözümlenmeye çalışılmıştır. Teun Van Dijk’in eleştirel söylem analizi modeline göre
yapılan çözümleme sonucunda ilgili gazetelerin haber sunuş şekillerinin, aslında kendi ideolojilerinin yeniden
üretimine yönelik olduğu saptanmıştır.
Medya İdeoloji Siyaset Manipülasyon Eleştirel Söylem Çözümlemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 74 Sayı: 4 |