With the developments in internet technologies, social media platforms have become important news distribution platforms. Thanks to the opportunities offered by social media, while internet users living in different parts of the world can communicate with each other easily and quickly, the dissemination of news on the agenda takes place in a short time. In this research, it is aimed to reveal the news flow of social media in times of crisis and how citizens as users benefit from these platforms. Informing the citizens, bringing the demands and complaints of the citizens to the agenda, and interaction status of the news pages on the social media in crisis situations were examined and it is aimed to determine the methods of announcing the demands of the people to the public. In the study, the posts shared by six news sites in Isparta city through the Instagram network, which is used as a news distribution channel due to the power outage during the snowfall were examined. Content analysis, one of the qualitative research methods, was used in the research. The posts shared by SON32, ISPARTA32, AJANS32, BOMBA32, UYAN32 and HABER32 online news sites from their Instagram accounts between February 03, 2022 and February 17, 2022 were analyzed. The 15-day period in which snowfall was effective in the city was examined.
During the period mentioned, the most posts shared were on the subjects of 'agenda' (power outage due to snowfall, the demands of the citizens, water shortage, etc.). It has been determined that news pages on social media have an important function in terms of news sharing and information transfer in crisis environments, and that users are actively involved in the news flow with their posts. It has been observed that the news pages do not respond to the comments of the citizens, but rather fulfill the role of informing the public by transmitting information.
Social Media Citizen Journalism Crisis Journalism News Page Instagram
Bu araştırmada kriz zamanlarında sosyal medya haberciliğinin önemi ve kullanıcı olarak vatandaşların bu platformlardan nasıl faydalandığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Sosyal medyada haber sayfalarının kriz durumlarında vatandaşı bilgilendirme, vatandaşın talep ve şikayetlerini gündeme taşıma ve etkileşim durumu incelenmiş, halkın taleplerini kamuya duyurma yöntemlerinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışmada kar yağışında yaşanan elektrik kesintisi nedeniyle Isparta’da bulunan altı haber sitesinin haber dağıtım kanalı olarak kullandığı Instagram ağı üzerinden yaptıkları paylaşımlar incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden, içerik analizi kullanılmıştır. 03 Şubat 2022/17 Şubat 2022 tarihleri arasında SON32, ISPARTA32, AJANS32, BOMBA32, UYAN32 ve HABER32 çevrimiçi haber sitelerinin Instagram hesaplarından paylaştıkları gönderiler analiz edilmiştir. Sonuçta, sosyal medyada haber sayfalarının kriz ortamlarında haber paylaşımı ve bilgi aktarımı açısından önemli bir işlev yürüttüğü, kullanıcıların da haber akışına yaptıkları paylaşımlarla dahil olduğu tespit edilmiştir.
Sosyal medya Yurttaş haberciliği Kriz haberciliği Haber sayfası Instagram
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasal İletişim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 78 Sayı: 3 |