Special Provincial Administrations (SPA) are the oldest local administration units of the Turkish administrative system. The duties, competencies, responsibilities and the structure of the organs of the SPA’s, which were temporarily brought into public legal personality by a law in 1913, were largely preserved until 2005. In 2005, SPA’s and municipalities were restructured. With the reforms made in 2006 and 2008, SPA’s have turned into units that mainly carry out the investments of the central administration in the provinces. Thus, SPA’s had a function between or beyond locality and centrality. In this article, it is aimed to analyze the “private” character of this local government, and the qualification of SPA’s. This discussion includes a new search outside of the Constitutional or Administrative Law’s conceptualizations of legal entity and decentralized administration. For this purpose, first of all, the historical structural and functional changes of SPA’s, then their income structures, their expenditures for some central government duties, their expenditures on infrastructure and rural areas were analyzed.
special provincial administration local administration reform decentralisation autonomy decentralized administration
İl özel idareleri, Türk yönetim yapısının en eski yerel birimidir.1913 yılında bir kanunu muvakkatla tüzel kişiliğe kavuşturulan il özel idarelerinin görev, yetki ve sorumluluklarıyla organlarının yapısı 2005 yılına kadar büyük ölçüde korunmuştur. 2005’te ise belediyelerle birlikte il özel idareleri yeniden yapılandırılmıştır. 2006 ve 2008 yıllarında gerçekleştirilen mevzuat değişiklikleriyle il özel idareleri ağırlıklı olarak merkezi yönetimin yatırımlarını taşrada gerçekleştiren birimlere dönüşmüştür. Böylece il özel idareleri, yerellik ve merkezilik arasında, ya da ötesinde bir işleve sahip olmuştur. Bu makalede, il düzeyinde örgütlenmiş bu yerel yönetim tüzel kişiliğinin adında yer alan “özel” nitelemesinin çözümlenmesi, bunun sonucunda da il özel idarelerinin yerel yönetim birimi olma vasfının tartışılması hedeflenmiştir. Bu tartışma, Anayasa’nın ya da İdare Hukukunun tüzel kişilik ve yerinden-merkezden yönetim kavramsallaştırmalarının dışında, yeni bir arayışı içermektedir. Bu amaçla öncelikle il özel idarelerinin tarihsel olarak yapısal ve işlevsel açıdan uğradığı değişimler, ardından da gelir yapıları, bazı merkezi yönetim görevleri için yaptıkları harcamalar, altyapıya ve kırsal alana yönelik giderleri analiz edilmiştir.
il özel idaresi yerel yönetim reformu yerelleşme özerklik yerinden yönetim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 SBF Dergisi Erken Görünüm |