Objective: This study was aimed at investigating the attitudes and information of midwifery students towars lesbians and gay males. Method: Four hundred and five midwifery students were included into this descriptive study. The demographic information questionnaire, the homosexuality attittudes scale and the information form for homosexuality were used to gather the data. Results: While median age of study participants was 20 (18-31), median the homosexuality attittudes scale and the information form for homosexuality scores were 174 (118-239) and 11 (5-20), respectively. Participants may be suggested to have high negative/homophobic attitudes. There was a statistically significant association between median the homosexuality attittudes scale’s score, and students’ class years, location where students lived longest and perceived income level (p<0.05). Additionally, a statistically significant association was observed between median the information form for homosexuality’s score, and students’ family type, perceived income level and parents’ educational status (p<0.05). A negative and poor significant correlation was observed between median the homosexuality attittudes scale’s score and students’ age level, (p<0.05). There was a positive and poor statistically significant correlation was found between median the information form for homosexuality and the homosexuality attittudes scale’s scores (p<0.05). In our study, the level of students’ knowledge about homosexuals was found to significantly (p<0.05) affect their attitudes. Conclusion: In our study, it was concluded that midwifery students’ attitudes towards lesbians and gay males were negative, and information level was insufficient.
Amaç: Bu çalışma, ebelik öğrencilerinin lezbiyen ve gey erkeklere yönelik tutum ve bilgilerini incelemeyi amaçlamıştır. Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu çalışmaya 405 ebelik öğrencisi dâhil edilmiştir. Verilerin toplanması için demografik bilgi anketi (DIQ), Eşcinsellik Tutum Ölçeği (ETÖ) ve Eşcinsellere Yönelik Bilgi Formu (EBT) kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılanların yaş ortalaması 20 (18-31) iken, ETÖ ve EBT puan ortancaları sırasıyla 174 (118-239) ve 11 (5-20)’dir. Katılımcıların yüksek/negatif homofobik tutumları olduğu söylenebilir. ETÖ puan ortancaları ile öğrencilerin sınıfları, en uzun yaşadıkları yer ve algıladıkları gelir düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır (p <0.05). Ayrıca, EBT puan ortancaları ile öğrencilerin aile tipi, algılanan gelir düzeyi ve ebeveynlerin eğitim durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki gözlenmiştir (p <0.05). ETÖ puan ortancaları ile öğrencilerin yaş düzeyi arasında negatif ve zayıf bir ilişki saptandı (p <0.05). ETÖ ve EBT puan ortancaları arasında pozitif ve zayıf istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulundu (p <0.05). Çalışmamızda öğrencilerin eşcinseller hakkındaki bilgi düzeylerinin anlamlı düzeyde (p <0,05) tutumlarını etkilediği bulunmuştur.
Sonuç: Çalışmamızda ebelik öğrencilerinin lezbiyen ve gey erkeklere yönelik tutumlarının olumsuz olduğu ve bilgi düzeyinin yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |