Amaç
Ebelik öğrencileri klinik uygulamalar sırasında birçok travmatik olay gözlemlemekte ya da tanık olmaktadır. Bu durum öğrencilerde duygusal travmalara neden olmaktadır. Bu çalışmada, ebelik öğrencilerinin klinik uygulamalarda empati algısının ve travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem
Araştırmanın evreni bir devlet üniversitesinin ebelik bölümü öğrencileridir (n=288). Çalışmada tam sayım örnekleme yöntemi ile tüm öğrencilere ulaşılması hedeflenmiştir. Araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 2., 3. ve 4. sınıf ebelik öğrencilerinden 275 lisans öğrencisi örnekleme alınmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Empati Düzeyi Belirleme Ölçeği” ve “Travma Sonrası Stres Bozukluğu Kısa Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular
Öğrencilerin yaş ortalaması 20.56±1.61 ve genel akademik ortalaması 2.70±0.46 olarak belirlenmiştir. Çalışmamızda öğrencilerin %18.4’ünün yüksek kan basıncı, ateş, konvülsiyon, %11.4’ünün anne veya bebek ölümü, %11’inin postpartum kanama, %10.1’inin de malpozisyon ve malprezentasyonlar gibi klinik vakaları gözlemlediği belirlenmiştir. Öğrencilerin Empati Düzeyi Belirleme Ölçeği toplam puan ortalaması 49.39±7.61, ölçeğin alt boyut puanları incelendiğinde; sırasıyla sosyal beceri ortalaması 14.28±2.39, duygusal tepki ortalaması 16.29±2.82, bilişsel empati ortalaması 18.81±3.59’dur. Travma Sonrası Stres Bozukluğu Kısa Ölçeğinin puan ortalaması 13.69±6.92 olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin %5.8’inde travma sonrası stres bozukluğu olduğu saptanmıştır.
Sonuç
Sonuç olarak çalışmada eğitim yılı arttıkça travma düzeyinin arttığı, ancak travma olan ve olmayan öğrencilerin empati düzeyleri arasında fark olmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin klinik uygulamalar sırasında psikolojik olarak etkilenebilecekleri göz önünde bulundurulmalıdır.
Çalışmamız herhangi bir kişi veya kurum tarafından maddi olarak desteklenmemiştir.
Çalışmaya katılmayı kabul eden ebelik bölümü öğrencilerine teşekkür ederiz.
Aim
Midwifery students observe or witness many traumatic events during clinical practice. This situation causes emotional trauma in students. In this study, it was aimed to determine the empathy perception and post-traumatic stress disorder levels of midwifery students in clinical practice.
Material and Method
The universe of the research was the midwifery department students of a public university (n=288). In the study, it was aimed to reach all students with the full count sampling method. It was sampled 275 undergraduate students from 2nd, 3rd and, 4th-grade midwifery students who accepted to voluntarily participate in the study. Data collection tools were used “Personal Information Form”, “Empathy Quotient Scale”, and “Posttraumatic Stress Disorder-Short Scale” in the study.
Results
The mean age of the students was 20.56±1.61 and the general academic average was 2.70±0.46. In our study, it was determined that students observed clinical cases such as 18.4% of high blood pressure, fever, convulsion, 11.4% of mother or baby death, 11.0% of postpartum bleeding, 10.1% of malposition, and malpresentation. The total mean score of the students in Empathy Quotient Scale was 49.39±7.61, when the sub-dimension scores of scale was examined; the mean of social skills 14.28±2.39, the mean of emotional reactivity 16.29±2.82, the mean of cognitive empathy 18.81±3.59, respectively. The mean score of the Posttraumatic Stress Disorder-Short Scale was determined 13.69±6.92. It was found that 5.8% of the students had post-traumatic stress disorder.
Conclusion
As a result, it was found in our study that as the education year increases the level of trauma increases, but there is no difference between the empathy levels of students with and without trauma. It should be considered that students may be affected psychologically during clinical practice.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 2 |