Öz
Bu araştırma, akademide kadın veya erkek olmanın akademik yaşama etkilerine
odaklanmaktadır. Bu kapsamda araştırmada akademisyenlerin kadın ve erkek kimliklerinin
akademik yaşamlarına etkisi üzerinde durulmuştur. Çalışmanın amacı; akademisyenler
arasında kadın veya erkek olmanın (cinsiyetin) akademik yaşama etkilerinin neler olduğunun
akademisyenler tarafından, kendi ifadeleriyle betimlenmesidir. Çalışmanın katılımcılarını devlet
ve vakıf üniversitelerinde görev yapan akademisyenler oluşturmuştur. Bu çalışma, on
akademisyenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, amaçlı örneklem yöntemi ile
seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, nitel araştırmalardaki temel veri toplama
araçlarından biri olan, görüşme yöntemi kullanılmıştır. Yüz yüze yapılan görüşmelerde, veriler
yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Söz konusu araştırmacılara görüşme
formlarında belirtilen sorular yöneltilmiş ve alınan cevaplar kategorilere ayrılarak
çözümlenmiştir. Akademisyenlerin akademide kadın veya erkek olmanın akademik yaşama
etkileri konusundaki görüşlerinden hareketle elde edilen bulgular üç ana tema şeklinde
gruplandırılmıştır. Bu temalar: 1. İş yükü ve sorumluluğun cinsiyetle olan ilişkisi, 2. Cinsiyetin
üniversitedeki ilişkilere ve pozitif ayrımcılığa etkisi, 3. Yükselme kriterlerinde cinsiyet etkisi. Buna
göre araştırmacılara şunlar önerilmiştir:1. Çalışma yaşamında kadının genel ve akademik
yaşamdaki durumunu sorgulayan araştırmalar yapılabilir. 2.Kadın ve erkek akademisyenler
arasındaki farkı daha net bir şekilde ortaya koymaya yardımcı olmak amacıyla kadın
akademisyenlerin kadın kimliklerinden kaynaklı olarak uğradıkları çeşitli baskıların ve bu
baskıların kadın akademisyenler üzerinde yarattığı olumsuz etkilerin neler olabileceğine ilişkin
farklı örneklemde araştırmalar yapılabilir.