The manuscript titled Mut‘at al-Asmā‘ fî ‘İlm al-Samā‘, authored by Aḥmad b. Yūsuf al-Tīfāshī (d.1253), serves as a significant scholarly work within the context of Islamic music history, providing valuable insights into the state of musical art during the seventh AH/thirteenth century AD, across the regions of Egypt, Afriqiyah and Andalusia. This manuscript offers a comprehensive examination of various aspects of musical culture, including the orchestration of musical gatherings by rulers and governmental dignitaries, the diverse genres of music performed in these gatherings, the compositions and lyrics recited, the instruments employed, the characteristics of accomplished musicians, and the various forms of dance presented. The study commences by offering a succinct overview of the author Tîfâşî's biography and his literary contributions. The primary focus then shifts to the central subject matter, the previously unexplored manuscript Mut‘at al-Asmā‘ fî ‘İlm al-Samā‘, elucidating its manuscript copies and surveying relevant research conducted within the Arab world. The investigation proceeds to identify classical sources referenced by the author in his work, along with an evaluation of citations extracted from these sources. Finally, a thorough analysis of the manuscript's content is undertaken, delineating section headings that address core themes within the realm of musical art and subjecting them to a detailed content analysis. The overarching objective of this study is to introduce and underscore the significance of al-Tīfāshī's work, Mut‘at al-Asmā‘ fî ‘İlm al-Samā‘, within the annals of Islamic music history and culture. In doing so, the aim is to illuminate the intricate nexus between rulers, diverse segments of the populace, and the realm of musical art during the thirteenth century AD century across the regions of Egypt, Afriqiyah, and Andalusia.
Music Music History Andalusian Music al-Samā‘ Afriqiyah al-Tīfāshī.
Ahmed b. Yusuf el-Tîfâşî’nin (ö.1253) kaleme aldığı Müt‘atü’l-Esmâ‘ fî ‘İlmi’s-Semâ‘ adlı yazma, hicri yedinci/miladi on üçüncü asırda Mısır, Kuzey Afrika, Mağrip ve Endülüs coğrafyasındaki mûsikî sanatının genel durumunu hakkında İslam mûsikîsi tarihi açısından önemli bir kaynak eser niteliğindedir. Eserde sultanların ve devlet ricalinin tertip ettiği mûsikî meclisleri, bu meclislerde icrâ edilen müzik türleri, okunan besteler ve güfteleri, kullanılan çalgılar, yetenekli müzisyenlerin özellikleri ve raksın türleri gibi çok farklı konularda önemli bilgiler verilmiştir. Bu çalışmada öncelikle eserin müellifi Tîfâşî’nin hayatı ve kaleme aldığı eserleri hakkında özet bir bilgi verildikten sonra çalışmanın asıl konusu olan ve daha önce ülkemizde hakkında herhangi bir araştırmaya konu olmamış Müt‘atü’l-Esmâ‘ fî ‘İlmi’s-Semâ‘ adlı eserin nüshaları ve eser üzerine Arap dünyasında yapılmış çalışmalar hakkında bilgi verilmiştir. Ardından müellifin eserini kaleme alırken istifade ettiği klasik kaynaklar tespit edilmiş ve bu eserlerden yapılan alıntılar değerlendirilmiştir. Son olarak eserin muhtevası incelenmiş ve bölüm başlıkları müzik sanatı ile ilgili ana konulara ayrılarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Bu çalışmanın temel amacı Tîfâşî’nin Müt‘atü’l-Esmâ‘ fî ‘İlmi’s-Semâ‘ adlı eserini tanıtarak eserin İslam mûsikî tarihi ve kültürü açısından önemi ortaya koymak, böylece eser özelinde on üçüncü asırda Mısır, Kuzey Afrika, Mağrip ve Endülüs coğrafyasında yöneticilerin ve halkın farklı kesimlerinin mûsikî sanatı ile ilişkisini tespit edebilmektir.
Müzik Musiki Tarihi Endülüs Müziği Semâ‘ Kuzey Afrika Tifaşi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk İslam Sanatları (Diğer), İslam Tarihi ve Medeniyeti |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |