Teknolojik gelişmelerin etkilediği alanlardan biri de çocuğun sosyal, fiziksel ve ruhsal
gelişimi açısından önemli bir alan olan oyun alanıdır. Geleneksel oyunlar yerini dijital
oyunlara bırakmış, oyunların niteliği değişmiştir. Bu değişimin beraberinde getirdiği
sorunlardan biri de bilgisayar oyun bağımlılığıdır. Gelişim döneminde olmaları ve olası
davranışsal bağımlılıklardan daha fazla etkilenmeleri nedeniyle çocuklarda bilgisayar
oyun bağımlılığı ve ilişkili kavramların araştırılması önemlidir. Bu çalışmanın amacı
aleksitimi, bilgisayar oyun bağımlılığı ve empatik eğilim arasındaki ilişkiler örüntüsünü
açıklamaktır. Araştırma 151’i (%45.6) kız, 180’i (%54.4) erkek olmak üzere toplam 331
kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılanların yaşları 8-12 arasında
değişmektedir. Araştırmanın verileri Çocuklar için Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği,
Çocuklar için Empatik Eğilim Ölçeği ve Çocuklar için Aleksitimi Ölçeği aracılığıyla elde
edilmiştir. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiler örüntüsünü açıklamak için
Yapısal Eşitlik Modellemesi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre duyguları
tanımlama güçlüğü, duyguları açıklama güçlüğü ve dışsal yönelimli düşünme bilgisayar
oyun bağımlılığını yordamaktadır. Dışsal yönelimli düşünme aynı zamanda empatik
eğilimi de yordamaktadır. Ayrıca bilgisayar oyun bağımlılığı da empatik eğilimi
yordamaktadır. Aleksitiminin bilgisayar oyun bağımlılığının oluşmasında önemli bir
etkiye sahip olduğu görülmektedir. Aynı zamanda bilgisayar oyun bağımlılığının
empatik eğilimin azalmasında etkili olduğu görülmektedir.
One of the areas affected by technological developments is the playground, which is an
important area in terms of social, physical and mental development of the child.
Traditional games have been replaced by digital games and the quality of the games has
changed. One of the problems brought about by this change is computer gaming
addiction. It is important to investigate computer game addiction and related concepts
in children because they are in developmental period and are more affected by possible
behavioral addictions. The aim of this study was to explain the relationship pattern of
alexithymia, computer game addiction and empathic tendency. The research was
carried out on a total of 331 persons, 151 (45.7%) of whom were girls and 180 (54.3%)
were boys. The ages of participants in the survey ranged from 8 to 12 years. Research
data were collected via Computer Gaming Addiction Scale for Children, Empathic
Tendency Scale for Children, and Alexithymia Scale for Children. In the study,
Structural Equation Model was used. In the study, difficulty in identifying emotions,
difficulty in expressing emotions and external-oriented thinking were found to be
significant predictors of computer gaming addiction. External-oriented thinking also
predicts the empathic tendency. Computer gaming addiction was found to be a
significant predictor of empathic tendency. As a result, it appears that alexithymia has
an important effect on the emergence of computer game addiction among children. At
the same time, it has been seen that computer gaming addiction is also effective in
decreasing empathic tendency.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3 |