Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Sayı: 18, 7 - 35, 30.06.2023
https://doi.org/10.53440/bad.1232983

Öz

Kaynakça

  • Ahmet Haşim (1987). Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar. İnci Enginün ve Zeynep Kerman (Haz). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Akbaş, A. V. (2012). Güllerin Ardındaki Düş Yolcusu: Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 27-32). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Akın, H. (2014). Yol Kısa, Vakit Dar; Namlunun Ucunda Sözümüz Var!. Yedi İklim, 296, (24-25).
  • Atak, Ü. (2008). Berber Dükkânları Şairlerin Terapi Merkezidir. Gerçek Hayat, 376, (22-23).
  • Canan, İ. (1993). Hadis Ansiklopedisi Kütib-i Sitte. C. 1, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DİB (2011). Kur’an-ı Kerim Meâli. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Durman, N.(1993). Savrulan. İstanbul: Denge Yayınları.
  • Durman, N. (1998a). Hoşça Kal Hüzünbaz Çocuk. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Durman, N. (1998b). Uzun Günlerin Kısa Tarihi. Konya: Esra Yayınları.
  • Durman, N. (2004). Güllerin Ardından. İstanbul: İlke Yayıncılık.
  • Durman, N. (2007). Kayıp Zaman Atlası. Ankara: Ebabil Yayıncılık.
  • Durman, N. (2008). Seni Beklerken Cancağızım Ben Böyle. İstanbul: Lamure Yayınları.
  • Durman, N. (2011). Gidelim mi Dostum. İstanbul: Lamure Yayınları.
  • Durman, N. (2014). Derin Yara. İstanbul: Profil yayıncılık.
  • Durman, N. (2017). Özgürlük İçin Bir Şarkı. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Durman, N. (2018a). Dünya Kaldı Başıma. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Durman, N. (2018b). Eylül Şiirleri. İstanbul: Profil yayıncılık.
  • Durman, N. (2018c). Şiirin Kanatları Altında. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Durman, N. (2019a). Haydi Bana Eyvallah. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Durman, N. (2019b). Kim Bilir Belki. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Elmalı, H. (1997). Hassan bin Sâbit. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 16, (ss. 399-402).
  • Ertaş, E. (2012). Gözlerinden. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 160-162). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Erul, B.(2012). Veda Hutbesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, c. 42. İstanbul: TDV İslâm Araş. Merkezi, (ss. 591-593).
  • GüL, Mehmet (2022). Nurettin Durman’ın Poetik Görüşleri Üzerine Bir Değerlendirme. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (32), (259-270).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Deir_Yasin_Katliam%C4%B1
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Sabra_ve_%C5%9Eatilla_Katliam%C4%B1
  • Karaca, H. (2012). Şairin Takvası ve Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 91-94). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Karaçam, F. (2012). Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 65-67). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Karakoç, Ü. (1994). Şair Nurettin Durman: Şairin de Tükendiği, Bittiği Bir Nokta vardır. Yeni Yeryüzü, 14, (32-33).
  • Kısakürek, N. F. (1999). Hitabeler. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, N. F.(2017). Bâbıâli. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Koca, O. (2014). Naif Adam. Yedi İklim, 296, (35-37).
  • Mengi, M.(2009). Sehl-i Mümteni. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 36, (ss. 320-321).
  • Moran, B. (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özger, M. (2014). Nurettin Durman: Nerede İnsan Varsa Orada Şiir Olacak: Nurettin Durman’la Söyleşi, Yedi İklim, 296, (41-43).
  • Savran, A. (2001). Kâ‘B B. Züheyr. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 24, (ss. 7-8).
  • Serter, G. (2014). Bir Yanma Biçimi; Nurettin Durman. Yedi İklim, 296, (30-31).
Yıl 2023, Sayı: 18, 7 - 35, 30.06.2023
https://doi.org/10.53440/bad.1232983

Öz

Kaynakça

  • Ahmet Haşim (1987). Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar. İnci Enginün ve Zeynep Kerman (Haz). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Akbaş, A. V. (2012). Güllerin Ardındaki Düş Yolcusu: Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 27-32). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Akın, H. (2014). Yol Kısa, Vakit Dar; Namlunun Ucunda Sözümüz Var!. Yedi İklim, 296, (24-25).
  • Atak, Ü. (2008). Berber Dükkânları Şairlerin Terapi Merkezidir. Gerçek Hayat, 376, (22-23).
  • Canan, İ. (1993). Hadis Ansiklopedisi Kütib-i Sitte. C. 1, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DİB (2011). Kur’an-ı Kerim Meâli. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Durman, N.(1993). Savrulan. İstanbul: Denge Yayınları.
  • Durman, N. (1998a). Hoşça Kal Hüzünbaz Çocuk. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Durman, N. (1998b). Uzun Günlerin Kısa Tarihi. Konya: Esra Yayınları.
  • Durman, N. (2004). Güllerin Ardından. İstanbul: İlke Yayıncılık.
  • Durman, N. (2007). Kayıp Zaman Atlası. Ankara: Ebabil Yayıncılık.
  • Durman, N. (2008). Seni Beklerken Cancağızım Ben Böyle. İstanbul: Lamure Yayınları.
  • Durman, N. (2011). Gidelim mi Dostum. İstanbul: Lamure Yayınları.
  • Durman, N. (2014). Derin Yara. İstanbul: Profil yayıncılık.
  • Durman, N. (2017). Özgürlük İçin Bir Şarkı. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Durman, N. (2018a). Dünya Kaldı Başıma. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Durman, N. (2018b). Eylül Şiirleri. İstanbul: Profil yayıncılık.
  • Durman, N. (2018c). Şiirin Kanatları Altında. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Durman, N. (2019a). Haydi Bana Eyvallah. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Durman, N. (2019b). Kim Bilir Belki. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Elmalı, H. (1997). Hassan bin Sâbit. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 16, (ss. 399-402).
  • Ertaş, E. (2012). Gözlerinden. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 160-162). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Erul, B.(2012). Veda Hutbesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, c. 42. İstanbul: TDV İslâm Araş. Merkezi, (ss. 591-593).
  • GüL, Mehmet (2022). Nurettin Durman’ın Poetik Görüşleri Üzerine Bir Değerlendirme. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (32), (259-270).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Deir_Yasin_Katliam%C4%B1
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Sabra_ve_%C5%9Eatilla_Katliam%C4%B1
  • Karaca, H. (2012). Şairin Takvası ve Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 91-94). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Karaçam, F. (2012). Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 65-67). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Karakoç, Ü. (1994). Şair Nurettin Durman: Şairin de Tükendiği, Bittiği Bir Nokta vardır. Yeni Yeryüzü, 14, (32-33).
  • Kısakürek, N. F. (1999). Hitabeler. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, N. F.(2017). Bâbıâli. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Koca, O. (2014). Naif Adam. Yedi İklim, 296, (35-37).
  • Mengi, M.(2009). Sehl-i Mümteni. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 36, (ss. 320-321).
  • Moran, B. (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özger, M. (2014). Nurettin Durman: Nerede İnsan Varsa Orada Şiir Olacak: Nurettin Durman’la Söyleşi, Yedi İklim, 296, (41-43).
  • Savran, A. (2001). Kâ‘B B. Züheyr. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 24, (ss. 7-8).
  • Serter, G. (2014). Bir Yanma Biçimi; Nurettin Durman. Yedi İklim, 296, (30-31).

NURETTİN DURMAN VE POETİKASI

Yıl 2023, Sayı: 18, 7 - 35, 30.06.2023
https://doi.org/10.53440/bad.1232983

Öz

Son dönem şair ve yazarlarından biri olan Nurettin Durman, yazdığı yirmiye yakın şiir kitabıyla kendinden söz ettiren sanatçılardan biridir. Dergicilik faaliyetleriyle de bilinen yazar, toplumsal yaşamda edebi bir atmosferin oluşması için yoğun çaba harcar. Gazete ve dergi yazarlıklarıyla, şiirleriyle, denemeleriyle, katıldığı entelektüel faaliyetlerle edebiyatı ve şiiri diri tutmaya çalışır. Çıkardığı Düşçınarı ve Kardelen dergileriyle özellikle muhafazakâr kesimin duygularına tercüman olur ve onların edebiyatla olan bağını kuvvetlendirir. Yine Yedi İklim ve Mavera dergisi etrafındaki çalışmalarıyla da Türkiye’deki İslami duyarlılığı baskın olan sanatçılarla birlikte hareket eder ve sanatçılığını belli bir davaya hasreder.
Bu çalışma, Nurettin Durman’ın poetikasını ve bu poetikanın şiirlerine ne ölçüde/nasıl yansıdığını irdelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Durman’ın nesir yazıları incelenerek şiir hakkındaki görüşleri tespit edilmiş ve daha sonra bu tespitlerin yansımaları şairin şiirlerinden örnekler verilerek somutlaştırılmıştır. Netice itibariyle Durman’ın şiirlerine kendi ideolojisini yansıttığı ve bunu bir tür gereklilik olarak gördüğü, sanatçıyı topluma karşı bir tür “uyarıcı” olarak gördüğü ve bu anlamda sanatçıları topluma karşı sorumlu tuttuğu, biçim-içerik ikileminde ise estetikten taviz vermemek kaydıyla içeriği öncelediği değerlendirmelerine ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ahmet Haşim (1987). Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar. İnci Enginün ve Zeynep Kerman (Haz). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Akbaş, A. V. (2012). Güllerin Ardındaki Düş Yolcusu: Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 27-32). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Akın, H. (2014). Yol Kısa, Vakit Dar; Namlunun Ucunda Sözümüz Var!. Yedi İklim, 296, (24-25).
  • Atak, Ü. (2008). Berber Dükkânları Şairlerin Terapi Merkezidir. Gerçek Hayat, 376, (22-23).
  • Canan, İ. (1993). Hadis Ansiklopedisi Kütib-i Sitte. C. 1, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • DİB (2011). Kur’an-ı Kerim Meâli. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Durman, N.(1993). Savrulan. İstanbul: Denge Yayınları.
  • Durman, N. (1998a). Hoşça Kal Hüzünbaz Çocuk. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Durman, N. (1998b). Uzun Günlerin Kısa Tarihi. Konya: Esra Yayınları.
  • Durman, N. (2004). Güllerin Ardından. İstanbul: İlke Yayıncılık.
  • Durman, N. (2007). Kayıp Zaman Atlası. Ankara: Ebabil Yayıncılık.
  • Durman, N. (2008). Seni Beklerken Cancağızım Ben Böyle. İstanbul: Lamure Yayınları.
  • Durman, N. (2011). Gidelim mi Dostum. İstanbul: Lamure Yayınları.
  • Durman, N. (2014). Derin Yara. İstanbul: Profil yayıncılık.
  • Durman, N. (2017). Özgürlük İçin Bir Şarkı. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Durman, N. (2018a). Dünya Kaldı Başıma. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Durman, N. (2018b). Eylül Şiirleri. İstanbul: Profil yayıncılık.
  • Durman, N. (2018c). Şiirin Kanatları Altında. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Durman, N. (2019a). Haydi Bana Eyvallah. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Durman, N. (2019b). Kim Bilir Belki. İstanbul: Çıra Edebiyat Yayınları.
  • Elmalı, H. (1997). Hassan bin Sâbit. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 16, (ss. 399-402).
  • Ertaş, E. (2012). Gözlerinden. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 160-162). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Erul, B.(2012). Veda Hutbesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, c. 42. İstanbul: TDV İslâm Araş. Merkezi, (ss. 591-593).
  • GüL, Mehmet (2022). Nurettin Durman’ın Poetik Görüşleri Üzerine Bir Değerlendirme. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (32), (259-270).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Deir_Yasin_Katliam%C4%B1
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Sabra_ve_%C5%9Eatilla_Katliam%C4%B1
  • Karaca, H. (2012). Şairin Takvası ve Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 91-94). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Karaçam, F. (2012). Nurettin Durman. Özcan Ünlü (Haz.), Bir Düş Yolcusu Nurettin Durman. (ss. 65-67). İstanbul: Erguvan Yayınevi.
  • Karakoç, Ü. (1994). Şair Nurettin Durman: Şairin de Tükendiği, Bittiği Bir Nokta vardır. Yeni Yeryüzü, 14, (32-33).
  • Kısakürek, N. F. (1999). Hitabeler. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Kısakürek, N. F.(2017). Bâbıâli. İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Koca, O. (2014). Naif Adam. Yedi İklim, 296, (35-37).
  • Mengi, M.(2009). Sehl-i Mümteni. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 36, (ss. 320-321).
  • Moran, B. (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özger, M. (2014). Nurettin Durman: Nerede İnsan Varsa Orada Şiir Olacak: Nurettin Durman’la Söyleşi, Yedi İklim, 296, (41-43).
  • Savran, A. (2001). Kâ‘B B. Züheyr. TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 24, (ss. 7-8).
  • Serter, G. (2014). Bir Yanma Biçimi; Nurettin Durman. Yedi İklim, 296, (30-31).
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Gürbüz 0000-0001-6212-1500

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Gürbüz, A. (2023). NURETTİN DURMAN VE POETİKASI. Bingöl Araştırmaları Dergisi(18), 7-35. https://doi.org/10.53440/bad.1232983

17434