Simulation is a technique that is using in different disciplines. One of the disciplines in which simulations can be
used is teaching Turkish as a foreign language. This study aims to give theoretical knowledge about simulation
technique in teaching Turkish as a foreign language. Initially, essential elements such as reality of function,
simulated environment and structure of simulations are introduced. Secondly, stages of using simulation
technique are presented to organize a simulation. The parts of preparation, introduction, activity and debriefing
are introduced. Then, how to improve language skills with using simulations is explained. Four language skill are
discussed one by one. Then, the roles of a teacher and a student in simulation technique is explained. Then, the
learning environment for a simulation is explained. In simulations, defining groups are very important. For this
reason, some methods such as random assignment, self-‐‑selection, and facilitator assignment for assigning
students to groups are introduced. Finally, benefits and drawbacks of running simulations in teaching Turkish as
a foreign language are discussed. It is thought that this theoretical study can be seen as a guide by teachers who
want to use simulation technique in teaching Turkish as a foreign language.
Simulation foreign language teaching teaching Turkish as a foreign language.
Benzetim, farklı disiplinlerde kullanılabilen bir öğretim tekniğidir. Kullanılabileceği alanlardan biri de yabancı dil
olarak Türkçe öğretimidir. Bu derleme, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde benzetim tekniğini tanıtmayı
amaçlayan kuramsal bir çalışmadır. İlk olarak benzetimlerin temel unsurları olan işlevin gerçekliği, çevre ve yapı
hakkında bilgi verilmiştir. Ardından benzetim tekniğinin uygulama aşamalarına değinilmiştir. Bu kısımda
benzetimin uygulama aşamaları olarak hazırlık, giriş, aktivite ve bilgilendirme aşamalarına yer verilmiştir. Dil
becerilerinin benzetim tekniğiyle geliştirilmesi konusu ele alınmıştır. Her dil becerisi için ayrı bir başlık
oluşturulmuş ve dil becerileri ayrı ayrı incelenmiştir. Öğretmenin ve öğrencinin benzetimdeki rollerine
değinilmiştir. Benzetimde grupların oluşturulması kritik bir aşamadır. Bu sebeple rastgele seçim, bireysel seçim
ve yöneten seçim grup belirleme yöntemlerine de değinilmiştir. Benzetimde önemli bir unsur olan ortam konusu
da ele alınmıştır. Son olarak yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde benzetim tekniğinin yararları ve
sınırlılıklarına değinilmiştir. Bu teorik çalışmanın, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde benzetim tekniğini
kullanmak isteyen öğretmenlere kaynaklık edeceği düşünülmektedir.
Benzetim simülasyon yabancı dil öğretimi yabancı dil olarak Türkçe öğretimi.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 10 |