Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneksel Türk Sanatı Ebrunun Fen Eğitiminde Kullanımı

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 9, 15.06.2017

Öz

Araştırmanın
amacı, Genel Kimya I dersindeki konularda, geleneksel Türk sanatı ebru
etkinlikleri kullanımının fen öğretmen adaylarının fen ve sanat bütünleşmesine
yönelik öğrenme başarıları ve tutumlarına etkilerinin incelenmesidir.  Çalışma Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi,
Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğretmen
adaylarıyla gerçekleştirilmiş, ön-test aşamasında 156, son-test aşamasında 148
kişiye ulaşılmıştır. Katılımcılara “Bilim ve Sanat Bütünleşmesi için Tutum
Ölçeği” ile “Genel Kimya Başarı Testi” kullanılmıştır. Deney ve kontrol
gruplarının bulunduğu çalışmada, “Sıvılar ve Katılar” ile “Atomik Yapı”
konularındaki birçok kavramın öğretilmesinin ebru sanatı yardımıyla mümkün
olacağı saptanmıştır.  Deneysel
etkinliklerin başında, gruba kavramsal bilgi verilmiş ve ebrunun uygulama
basamakları, sınıfa getirilen ebru sanatı malzemeleriyle gösterilmiştir.  Gösteri sırasında, maddenin kimyasal özellikleri
vurgulanmış ve kavramlarla ilişkisi gösterilmiş, ardından etkinliklere
öğrenciler de katılmıştır. Deneysel çalışma sonunda,  deney grubunda fen ve sanat bütünleşmesine
yönelik olumlu tutumların geliştiği ve başarıda önemli fark olduğu bulunmuştur
(p <0.05). 

Kaynakça

  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12-21. Barutçugil, H. (2007). Türklerin Ebru Sanatı, Ankara, TC Kültür Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü Sanat Eserleri Dizisi-458. Çepni, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ankara, Pegem A Yayıncılık. Kavuran, O. (2003). Sanat ve bilimde gerçeklik kuramı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, (15), 225-237. Özder, E. (2008). İlköğretim 6. Sınıfta Görsel Sanatlar Dersi ile Desteklenen Matematik Öğretiminin Öğrenci Tutumları ve Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Tekeşi, Ş. (2015). Ebru Sanatçılarından Hikmet Barutçugil’in Ebru Sanatına ve Sanat Eğitimine Katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Toktaş, P. (2015). Vakıflar genel müdürlüğü vakıf kayıtlar arşivinde bulunan müstakil vakfiyelerdeki ebruların incelenmesi. Turkish Studies. 10(2), 941-962. Türkoğuz, S. (2008). Görsel Ssanat Etkinlikleriyle Bütünleştirilmiş İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Türkoğuz, S. ve Yayla, Z. (2011). Fen ve sanat konularının bütünleştirilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 40 (190), 256-268.
Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 9, 15.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12-21. Barutçugil, H. (2007). Türklerin Ebru Sanatı, Ankara, TC Kültür Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü Sanat Eserleri Dizisi-458. Çepni, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ankara, Pegem A Yayıncılık. Kavuran, O. (2003). Sanat ve bilimde gerçeklik kuramı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, (15), 225-237. Özder, E. (2008). İlköğretim 6. Sınıfta Görsel Sanatlar Dersi ile Desteklenen Matematik Öğretiminin Öğrenci Tutumları ve Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Tekeşi, Ş. (2015). Ebru Sanatçılarından Hikmet Barutçugil’in Ebru Sanatına ve Sanat Eğitimine Katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Toktaş, P. (2015). Vakıflar genel müdürlüğü vakıf kayıtlar arşivinde bulunan müstakil vakfiyelerdeki ebruların incelenmesi. Turkish Studies. 10(2), 941-962. Türkoğuz, S. (2008). Görsel Ssanat Etkinlikleriyle Bütünleştirilmiş İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Türkoğuz, S. ve Yayla, Z. (2011). Fen ve sanat konularının bütünleştirilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 40 (190), 256-268.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hediye Şule Aycan

Ebru Güç

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aycan, H. Ş., & Güç, E. (2017). Geleneksel Türk Sanatı Ebrunun Fen Eğitiminde Kullanımı. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-9.