This study attempts to reveal the perceptions
of teachers and students towards the textbook they use. The study was conducted
in Mugla, Turkey in the winter term of 2016-2017 Educational Year. 12 English
teachers, 9 females and 3 males, and 25 students, 17 females and 8 males, were
included as the participants. A mixed design was adopted and a questionnaire
and semi-structured interviews were benefited to gather data from the
participants. The quantitative data were collected from the teachers by means
of a scale which included 34 statements. The qualitative data were gathered
from the teachers and students through semi-structured interviews. The most
striking finding is that the 10th grade English textbook provided by
the Ministry of National Education did not cater for the teachers’ and the
learners’ needs but the overall results showed that the teachers only agreed on
the point that the instructions in the textbook were clear. Although the
majority of the students stated that the book was boring and above their level,
their opinions differed greatly and they did not seem to agree on common
grounds.
Bu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin kullanmakta
oldukları İngilizce ders kitabına yönelik algılarını ortaya çıkarmayı
amaçlamıştır. Çalışma, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı’nın kış döneminde
Muğla/Türkiye’de yürütülmüştür. 9’u kadın ve 3’ü erkek 12 öğretmen ve 17’si
kadın ve 8’i erkek 25 öğrenci katılımcı olarak yer almıştır. Karma bir yöntem
benimsenmiş ve katılımcılardan bilgi toplamak amacıyla anket ve yarı
yapılandırılmış mülakatlardan faydalanılmıştır. Nicel bilgiler, öğretmenlerden,
34 ifade içeren bir ölçek aracılığıyla toplanmıştır. Nitel bilgiler, öğretmen
ve öğrencilerden, yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilmiştir. En
önemli bulgu, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından temin edilen 10. Sınıf
İngilizce Ders Kitabı’nın öğretmen ve öğrenicilerin ihtiyaçlarını
karşılamamasıdır fakat genel sonuçlar, öğretmenlerin sadece kitaptaki
açıklamaların net olduğu konusunda hemfikir olduklarını göstermiştir. Her ne
kadar öğrencilerin çoğunluğu kitabın sıkıcı ve seviyelerinin üzerinde olduğunu
belirtseler de, düşünceleri önemli ölçüde farklılık göstermiş ve ortak bir
paydada toplanmamıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |