Bu çalışmada, Türkiye’de 1926’dan günümüze Cumhuriyet
dönemi ilkokul matematik dersi öğretim programlarında matematik okuryazarlığı
için yapılan düzenlemelerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma,
nitel bir çalışma olup doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Cumhuriyet
tarihi boyunca uygulamaya konulan 10 öğretim programının yazılı metinleri
araştırmanın veri setini oluşturmuştur. Matematik okuryazarlığı bağlamında alanyazındaki
tanımların incelenmesiyle bu kavramı şekillendiren yedi tema belirlenmiştir.
Matematik öğretim programlarının yazılı metinleri belirlenen her bir tema
kapsamında içerik analizine tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda, programlarda
matematik okuryazarlığının temalara göre kullanım amacı, yöntemi ve
yönlendirmelere ilişkin değişiklikler yapıldığı belirlenmiştir. Ayrıca Bilgi ve
İletişim Teknolojileri Kullanımı teması dışındaki diğer tüm temaların
Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar tüm programlarda, değişen vurgulamalar ve
çeşitlilik gösteren bir terminolojiyle, yer aldığı görülmüştür. Bilgi ve
İletişim Teknolojileri Kullanımı temasına ise ilk olarak 1998 öğretim programında
yer verildiği ve o yıldan itibaren günümüze kadar olan tüm öğretim
programlarında bu temanın da yer aldığı ortaya çıkmıştır. Öğretim programlarında matematik
okuryazarlığının temalara göre ele alınış şeklinde tarihsel bağlamda meydana
gelen değişiklikler üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 |