Matematik Öğretmen Adaylarının Etkinlik Tasarımında Günlük Yaşamla İlişkilendirmeyi Yansıtma Becerileri
Yıl 2021,
Cilt: 12 Sayı: 1, 70 - 95, 28.06.2021
Selin Çenberci
,
Kemal Özgen
Öz
Bu araştırmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının etkinlik tasarımında matematiği günlük yaşamla ilişkilendirmeyi kullanmalarına yönelik görüşlerini belirlemek ve etkinliklere matematiksel ilişkilendirme becerilerini yansıtma durumlarını incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan özel durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan ve etkinlik tasarlamaya yönelik ders alan 28 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının matematiksel ilişkilendirmeye ilişkin görüşlerini daha derinlemesine ortaya çıkarmak amacıyla açık uçlu sorular hazırlanarak yarı yapılandırılmış görüş formu uygulanmıştır. Çalışma nitel araştırma olup veriler içerik analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde her bir problem için kategoriler belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda genel olarak matematik öğretmen adaylarının matematiksel öğrenme etkinliklerinin tasarımına günlük yaşamla ilişkilendirmeyi yansıtmaya yönelik görüşlerinin olumlu olduğu ancak bu konuda bazı zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu zorlukları aşabilmek için çaba harcadıklarına yönelik görüşlere sahip oldukları da ifade edilmektedir. Öğretmen adaylarının matematiksel etkinliklerin tasarımında, günlük yaşamla ilişkilendirmeyi yansıtma becerileri konusunda eksiklikleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Akkuş, O. (2008). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiği günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 01-12.
- Akyüz, Y. (2001). Türk eğitim tarihi (Başlangıçtan 2001’e). İstanbul: Alfa Basım Yayım.
- Baki, A., Çatlıoğlu, H., Coştu, S., & Birgin, O. (2009). Conceptions of high school students about mathematical connections to the real life. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1402-1407.
- Baki, A. (2014). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Yayıncılık
- Ball, D.L., Hill, H., & Bass, H., (2005). Knowing mathematics for teaching: Who knows mathematics well enough to teach third (grade, and how can we decide?). American Educator, 29(3), 14-46.
- Bingölbali, E. ve Çoşkun, M. (2016). İlişkilendirme becerisinin matematik öğretiminde kullanımının geliştirilmesi için kavramsal çerçeve önerisi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 233-249.
- Bosse, M. J. (2003). The beauty of “and” and “or”: Connections within mathematics for students with learning differences. Mathematics and Computer Education, 37(1), 105-114.
- Bozkurt, A. (2012). Matematik öğretmenlerinin matematiksel etkinlik kavramına dair algıları. Eğitim ve Bilim, 37(166), 101-115.
- Bukova-Güzel, E. ve Alkan, H. (2005). Yeniden yapılandırılan ilköğretim programı pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 385-420.
- Businskas, A. M. (2008). Conversations about connections: How secondary mathematics teachers conceptualize and contend with mathematical connections. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Simon Fraser University, Canada.
- Cankoy, O. (2002). Matematik ve günlük yaşam dersi ile ilgili görüşler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Cilt 2, 939-944. http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK5/b_kitabi/PDF/Matematik/Bildiri/t215d.pdf (Erişim Tarihi: 08.06.2011).
- Chapman, O. (2012). Challenges in mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 15(4), 263-270.
- Civelek, Ş., Meder, M., Tüzen, H. ve Aycan, C. (2003). Matematik öğretiminde karşılaşılan aksaklıklar. http://www.matder.org.tr/Default.asp?id=101 (Erişim Tarihi: 06.06.2011)
- Cotti, R., & Schiro, M. (2004). Connecting teacher belief to the use of children’s literature in the teaching of mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(4), 329-356.
- Coxford, A. F. (1995). The case for connections. In P. A. House and A.F. Coxford (Eds.), Connecting mathematics across the curriculum (pp. 3-12), Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Doruk, B.K. ve Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
- Duru, A. ve Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerı̇n yenı̇ matematı̇k programı hakkındakı̇ görüşlerı̇ ve program değı̇şı̇m sürecı̇nde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 67-81.
- Elçi, A. N., Bukova-Güzel, E. ve Alkan, H. (2006). Ülkemiz matematik öğretmen adaylarının profilinin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygunluğu. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 7-9 Eylül 2006, Ankara, 1273-1277.
- Eli, J. A., (2009). An exploratory mixed methods study of prospective middle grades teachers’ mathematical connections while completing investiagtive tasks in geometry. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Kentucky.
- Gainsburg, J. (2008). Real-world connections in secondary mathematics teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(3), 199-219.
- Garii, B., & Silverman, F. (2009). Beyond the classroom walls: Helping teachers recognize mathematics outside of the school. Relime, 12(3), 333-354.
- Hiebert, J., & Carpenter, T. (1992). Learning and Teaching with Understanding. In D. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 65–97), New York: Macmillan.
- İlgar, L. ve Gülten, D. Ç. (2013). Matematik konularının günlük yaşamda kullanımının öğrencilere öğretilmesinin gerekliliği ve önemi. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 119-128.
- Karakoç, G., & Alacacı, C. (2015). Real world connections in high school mathematics curriculum and teaching. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(1), 31-46.
- Korkmaz, E. (2010). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlikleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Kurtuluş-Kayan, A. (2019). Yüzdeler öğretiminde matematiksel modelleme etkinlikleri kullanımının öğrencilerin başarısı ve matematiği günlük hayatla ilişkilendirme becerisine etkisi. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Trabzon.
- Kükey, E. & Tutak, T. (2019). Matematiği öğrenmenin matematik öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 84-95.
- Leikin, R., & Levav-Waynberg, A. (2007). Exploring mathematics teacher knowledge to explain the gap between theory-based recommendations and school practice in the use of connecting tasks. Educational Studies in Mathematics, 66(3), 349-371.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (9-12. Sınıflar). Ankara.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
- Monroe, E. E., & Mikovch, A. K. (1994). Making mathematical connection across the curriculum: activities to help teachers begin. School Science and Mathematics, 94(7), 371-376.
- Mosvold, R. (2008). Real-life connections in Japan and the Netherlands: National teaching patterns and cultural beliefs. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/mosvold.pdf (20.04.2013).
- Mousley, J. (2004). An aspect of mathematical understanding: The notion of “connected knowing”. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3-25, 377-384.
- Narlı, S. (2016). İlişkilendirme becerisi ve muhtevası. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Eds.) Matematik eğitiminde teoriler (s. 231-244). Ankara: Pegem Yayınevi.
- National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Noss, R., & Hoyles, C. (1996). Windows on mathematical meaning: Learning cultures and computers. (Vol. 17). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Özgeldi, M. (2012). Explaining dimensions of middle school mathematics teachers’ use of textbooks. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 24-36.
- Özgeldi, M. ve Osmanoğlu A. (2017). Matematiğin gerçek hayatla ilişkilendirilmesi: Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının nasıl ilişkilendirme kurduklarına yönelik bir inceleme. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(3), 438-458.
- Özgen, K. (2013a). Problem çözme bağlamında matematiksel ilişkilendirme becerisi: Öğretmen adayları örneği. NWSA-Education Sciences, 8(3), 323-345.
- Özgen, K. (2013b). İlköğretim Matematik öğretmen adaylarının matematiksel ilişkilendirmeye yönelik görüş ve becerilerinin incelenmesi. Turkish Studies, 8(8), 2001-2020.
- Özgen, K. ve Alkan, H. (2014). Matematik öğretmen adaylarının etkinlik geliştirme becerilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1179-1201.
- Özgen, K. (2017). Matematiksel öğrenme etkinliği türlerine yönelik kuramsal bir çalışma: Fonksiyon kavramı örneklemesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1437-1464.
- Özgen, K. (2018). Lise öğrencilerinin matematiksel ilişkilendirmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 1-22.
- Özmantar, M.F. ve Aslan, B. (2017). Matematiksel etkinliklerin uygulanması sırasında ortaya çıkan öğretmen ve öğrenci rolleri. Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-23.
- Özturan Sağırlı, M., Baş, F., Çakmak, Z. ve Okur, M. (2016). Gerçek yaşam içerikli öğretim uygulamalarının ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiği günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeylerine etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 164-193.
- Öztürk, F. ve Işık, A. (2018). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının etkinlik hazırlama süreçlerinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(26), 513-545.
- Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275.
- Tekin Dede, A. ve Bukova-Güzel, E. (2014). Model oluşturma etkinlikleri: Kuramsal yapısı ve bir örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 95-111.
- Toprak, Ç., Uğurel, I. ve Tuncer, G. (2014). Öğretmen adaylarının geliştirdikleri matematik öğrenme etkinliklerinin seçilen konu, amaç, uygulama şekli bileşenleri açısından analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 39-59.
- Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel öğrenme etkinlikleri üzerine bir tartışma ve kavramsal bir çerçeve önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 333-347.
- Umay, A. (2007). Eski arkadaşımız okul matematiğinin yeni yüzü. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
- Yavuz-Mumcu, H. (2018). Matematiksel İlişkilendirme becerisinin kuramsal boyutta incelenmesi: Türev kavramı örneği. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 211-248.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yiğit-Koyunkaya, M., Uğurel I. ve Tataroğlu-Taşdan B. (2018). Öğretmen adaylarının matematiği günlük yaşam ile ilişkilendirme hakkındaki düşüncelerinin geliştirdikleri öğrenme etkinliklerine yansıması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 177-206.
- Yorulmaz, A. ve Çokçalışkan, (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel ilişkilendirmeye yönelik görüşler. International Primary Educational Research Journal, 1(1), 8-16.
- YÖK, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Ilkogretim_Matematik_Lisans_Programi.pdf. adresinden 12.03.2020 tarihinde indirilmiştir.