Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Mental Well-Being And Quality Of Work Life

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 1, 444 - 474, 28.04.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1442988

Öz

The widely accepted approach is that teachers play a fundamental role in the long-term development of societies and the personal development of individuals. However, the well-being, overall satisfaction, and mental health of teachers are not only crucial for their own health but also for the general success and sustainability of the education system. The purpose of this research is to determine the levels of mental well-being and quality of work life of teachers working at the secondary education level. The research is designed in a correlational survey model. The population of the research consists of 1964 teachers working at the secondary education level, and the sample consists of 331 teachers selected using the disproportionate random sampling method. The data were collected using a personal information form, the Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, and the Quality of Work Life Scale. According to the findings, it was revealed that teachers have a high level of mental well-being and perceive a high level of quality of work life. Moreover, it was concluded that there is a significant, positive, and moderate relationship between teachers' levels of mental well-being and levels of quality of work life.

Kaynakça

  • Akar, H., & Üstüner, M. (2017). Turkish adaptation of work-related quality of life scale: Validity and reliability studies. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 18(2), 159-176. http://doi.org/10.17679/inuefd.302675
  • Akın, U. (2021). Küreselleşme ve okul. F. Nayır (Ed.), Eğitimde Örgütsel Davranış (s. 45-62), Anı Yayıncılık.
  • Akman, Y., & Akman, G. İ. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi algısının işle bütünleşmeleri üzerindeki etkisi. İlköğretim Online, 16 (4), 1491-1504. http://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342971
  • Akram, M., Ilgan, A., Ozu, O., & Shah, A. A. (2017). Quality of school work life of public school teachers: cases from Turkey and Pakistan. Journal of Education and Educational Development, 4 (29), 244-269. https://eric.ed.gov/?id=EJ1161481
  • Aksu, B. (2020). Hemşirelerin örgütsel stres düzeyi ve psikolojik iyi oluşlarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Allen, R., Jerrim, J., & Sims, S. (2020). How did the early stages of the COVID-19 pandemic affect teacher wellbeing?. Centre for Education Policy and Equalising Opportunities (CEPEO), Working Paper, 1(20), 1-20. https://repec-cepeo.ucl.ac.uk/cepeow/old-style/cepeowp20-15.pdf
  • Arslan, I. (2018). Sağlık çalışanlarında iş yaşam kalitesinin iş performansı üzerine etkisinde örgütsel desteğin aracılık rolü (Doktora Tezi). İstanbul Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aslan, S., Ertürk, A., Arutay, Ö., Ardıç, M., & Sonkur, A. (2021). Öğretmenlerin tükenmişlik ve mental iyi oluş düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Kahta İlçesi örneği. Milli Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1 (1), 99-126. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2112312
  • Aulen, M. A., Pakarinen, E., Feldt, T., & Lerkkanen, K. M. (2021). Teacher coping profiles in relation to teacher well-being: A mixed method approach. Teaching and Teacher Education, 102, 103323. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103323
  • Avcı, K., & Pala, K. (2004). Uludağ üniversitesi tıp fakültesinde çalışan araştırma görevlisi ve uzman doktorların yaşam kalitesinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (2), 81- 85. https://acikerisim.uludag.edu.tr/server/api/core/bitstreams/502f2cc5-8428-4127-9fa0-30f4927e4a2b/ content
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M., & Kahraman, A. (2005).Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , (14) , 115-129. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1723714
  • Aydıner Boylu, A., & Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8 (15), 137-150. http://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.266011
  • Azimi, M., & Akan, D. (2019). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3 (2), 126-138 http://doi.org/10.32960/uead.559025
  • Bakar, H. (2018). Lise öğretmenlerinin duygusal emek davranışı ile öznel iyi oluş düzeyleri ve aralarındaki ilişkilerin incelenmesi: Kastamonu ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Baluyos, G. R., Rivera, H. L., & Baluyos, E. L. (2019) Teachers’job satisfaction and work performance. Open Journal of Social Sciences, 7, 206-221. https://doi.org/10.4236/jss.2019.78015
  • Bayramoğlu, G. (2018). İş/aile sınırı teorisi bağlamında kadın akademisyenlerin iş/yaşam dengesinin sağlanmasına yönelik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68), 1722-1744. http://doi.org/10.17755/esosder.433355
  • Besser, A., Lotem, S., & Zeigler-Hill, V. (2020). Psychological stress and vocal symptoms among university professors in Israel: Implications of the shift to online synchronous teaching during the COVID-19 pandemic. Journal of Voice. 36 (2), 291.e9-291.e16. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.05.028
  • Bharathi, S. P., Kumar, S. N., & Umaselvi, M. (2011). Quality of work life: perception of college teachers. Indian Journal of Commerce & Management Studies, 11 (1), 47-65. https://ijcms.in/ index.php/ijcms/article/view/29/22
  • Bhavani, M., & Jegadeeshwaran, M. (2022). Job satisfaction and quality of work life – a case study of women teachers in higher education. SDMIMD Journal of Management, 5 (2), 1-12. https://doi.org/10.15533/sdm/2014/v5i2/54567
  • Bircan, N. (2014). Stresin hemşirelerde çalışma yaşam kalitesine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Busfield, J. (2012). Challenging claims that mental illness has been increasing and mental well-being declining. Social Science & Medicine, 75(3), 581-8. http://doi.org/10.1016/j.socscimed.2012.02.053.
  • Castillion, P. G., Sendio, A. R., Baneges, J. R., Garcia, E.L., & Rodriquez-Artalejo, F. (2005). Differences in quality of life women and men in the older population of Spain. Social Science & Medicine, 60, 1229-1240. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2004.07.003
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education (5th Edition). London: Routledge Falmer. http://dx.doi.org/10.4324/9780203224342
  • Connor, C., Valliere, N. D., Warwick, J., Stewart‑Brown, S., & Thompson, A. (2022).The COV‑ED Survey: exploring the impact of learning and teaching from home on parent/carers’ and teachers’ mental health and wellbeing during COVID‑19 lockdown. BMC Public Health, 22 (889), 2-15. https://doi.org/10.1186/s12889-022-13305-7
  • Cooper, H., Okamura, L., & McNeil, P. (1995). Situation and personality correlates of psychological well-being: Social activity and personal control, Journal of Research in Personality, 29 (4), 395-417. https://doi.org/10.1006/jrpe.1995.1023
  • Çatak, T., & Bahçecik, N. (2015).Hemşirelerin iş yaşamı kalitesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Clinical and Experimental Health Sciences, 5 (2) , 85-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/clinexphealthsci/issue/ 17864/187337
  • Çelik, K., & Tabancalı, E. ( 2012). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin iş/çalışma yaşam kalitesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 31-38. https://hdl.handle.net/11499/42149
  • Çivilidağ, A. (2007).Okul psikolojik danışmanlarının psikolojik taciz ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 129-144. https://scholar.google.com.tr/scholar?cluster=17525703121275272027&hl=tr&as_sdt=0,5
  • Çobanoğlu, F. (2021). Okulda stresi azaltmak. F. Nayır (Ed.), Eğitimde Örgütsel Davranış (s. 299-317), Anı Yayıncılık.
  • Çoruk, A., & Çiçek, H. K. (2017). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 750-761. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.1838
  • Damásio, F. B., Pimenteira de Melo, L. R., & Pereira da Silva, J. (2013). Meaning in life, psychological well-being and quality of life in teachers. Paidéia, 23 (54), 73-82. http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272354201309
  • Dedeoğlu, T., Özdevecioğlu, M., & Oflazer, S. (2015). Örgütlerde işe gömülmüşlüğün (job embededness) çalışanların iş ve yaşam kalitesi üzerindeki etkisi: İyimserliğin rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 135-146. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/282810
  • Demir, E. (2019). Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ile pozitif psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Malatya.
  • Demir, T. (2016). Meslek lisesi öğretmenlerinin iş yaşam kalitesine ilişkin algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirci, İ., & Akın, A. (2015). Ruh sağlığı sürekliliği kısa formu’nun geçerliği ve güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48 (1), 49-64. https://research.ebsco.com/ c/jsxlxs/viewer/pdf/gl7mwxfauz
  • Demirtaş, A. S., Baytemir, K., & Güllü, A. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinde umut ve mental iyi oluş: Yapılandırmacı düşünmenin aracı rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 317-331. http://doi.org/10.17860/mersinefd.354636
  • Devinen, İ., Sönmez, M., & Çim, D. (2023). Eğitim örgütlerinde iş yaşam kalitesi. S. Girgin (Ed.), Eğitim Örgütlerinde İnsan Kaynakları ve Yönetimi (s. 65-72). İstanbul: Efe Akademi Yayınları
  • Dikmetaş, E. (2006). Hastane personelinin çalışma/iş yaşam kalitesine yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 169-182. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50299
  • Dinç, G. (2018). Özel eğitim kurumlarında çalışan özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Biruni Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Durmaz, C. (2020). Öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeyleri ile okul iklimine ilişkin algıları ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Düzgün, O. (2016). Ortaokulda görev yapmakta olan öğretmenlerin mutluluk düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki, (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Emre, M. (2019). Psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluşlarının iş yerindeki stres kaynaklarına çalışma yaşamı kalitelerine ve yaşam stillerine göre yordanması (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erdil, R. (2018). İlkokul öğretmenlerinin duygusal zeka düzeyleri ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ergen, A., Tanrıverdi, O., Kumbasar, A., Arslan, E., & Atmaca, D. (2011). Sağlık personelinin yaşam kalitesi üzerine kesitsel bir çalışma. Haseki Tıp Bülteni, 49, 14-19. https://research.ebsco.com/ c/jsxlxs/viewer/pdf/kudz3mkucz
  • Ertürk, R. (2022). The effect of teachers' quality of work life on job satisfaction and turnover intentions. International Journal of Contemporary Educational Research, 9 (1), 191-203. https://doi.org/10.33200/ijcer.1022519
  • Falki, S., & Khatoon, F. (2016). Friendship and psychological well-being. International Journal of Indian Psychology, 4 (1), 77-125. http://doi.org/10.25215/0401.073
  • Fernandes, H. M., & Maria da Rocha, V. (2008). Impact of the psychosocial aspects of work on the quality of life of teachers. Brazilian Journal of Psychiatry . 31 (1), 15-20. https://doi.org/10.1590/S1516-44462009000100005
  • Fitchett, P. G., McCarthy, C. J., Lambert, R. G., Eyal, M., Playfair, E. C., & Dillard, J. B. (2019). Examining teacher stress-vulnerability in the US secondary school context. Educational Review, 73 (2), 170-193. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1619521
  • Fraser, H., Draper, J., & Taylor, W. (1998). The Quality of teachers' professional lives: teachers and job satisfaction. Evaluation & Research in Education, 12 (2), 61-71, http://doi.org/10.1080/ 09500799808666932
  • George, D., & Mallery, M. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Allyn and Bacon.
  • Girgin, S., & Demir, T. (2018).Meslek lisesi öğretmenlerinin örgütsel bağlılığa ilişkin algıları. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (1) , 12-24. http://doi.org/10.21733/ibad.2161
  • Glazzard, J., & Rose, A. (2019). The impact of teacher well-being and mental health on pupil progress in primary schools. Journal of Public Mental Health, 19 (4), 349-357. http://doi.org/10.1108/JPMH-02-2019-0023
  • Güler, C., & Çavuşoğlu, S. B. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin iş doyumu ve iş yaşam kaliteleri arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5 (2) , 18-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/comusbd/issue/72541/1151496
  • Gürel, P. A. (2018). İş-yaşam dengesini sağlayan faktörlerin kadın akademisyenler için belirlenmesi: Lojistik regresyon analizi. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1, 31-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/iukad/issue/36807/419212
  • Gürgan, U., & Gür, S. (2019). Genç yetişkinlerde mental iyi oluş düzeyinin depresyonla ilişkisinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6 (6), 516-536. https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/47256/595921
  • Gürses, A. P., & Carayon, P. (2009). Exploring performance obstacles of intensive care nurses. Applied Ergonomics, 40 (3), 509-518. http://doi.org/10.1016/j.apergo.2008.09.003
  • Hall-Kenyon, M. K., Bullough, V.R., MacKay, L. K., & Marshall, E. E. (2013). Preschool teacher well-being: a review of the literature. Early Childhood Education Journal, 42, 153–162. http://doi.org/10.1007/s10643-013-0595-4
  • Hatipoğlu, Z., & Zengin, A. A. (2018). Algılanan liderlik stilinin iş yaşam kalitesi üzerine etkisi: X ve y kuşakları arası karşılaştırma. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 400-421. http://doi.org/10.29106/fesa.411877
  • Heizomi, H., Allahverdipour, H., Jafarabadi,A. M., & Safaian, A. (2015). Happiness and its relation to psychological well-being of adolescents. Asian Journal of Psychiatry, 16, 55–60. http://dx.doi.org/10.1016/j.ajp.2015.05.037
  • Herman, K. C., Reinke, W. M., & Eddy C. L. (2020). Advances in understanding and intervening in teacher stress and coping: The Coping-Competence-Context Theory. Journal of School Psychology, 74 (78), 69-74. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2020.01.001
  • Hindman, A., & Bustamante, A. (2019). Understanding well-being among teachers in early childhood settings: Challenges, supports, and implications for children’s development. Journal of Applied Developmental Psychology, 61, 1-3. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.03.005
  • Hong, K. S., Tan, K. W., & Bujang, S. (2010). Relationship between work life quality of teachers with work commitment, stres and satisfaction: a study in Kuching, Sarawak, Malaysia. Sains Humanika, 52(1). https://doi.org/10.11113/sh.v52n1.255
  • Horn, V .E. J., Taris, W. T., Schaufeli, B. W., & Schreurs, J.G.P. (2004). The structure of occupational well-being: A study among Dutch teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 77, 365–375. https://doi.org/10.1348/0963179041752718
  • Huppert, F. A. (2009). Psychological well-being: evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well-Being, 1, 137-164. https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x
  • Ishak, D. I. S., Razak, A. N., Hussin, H., Daud, F. S. N., & Ishak, S. A. (2018). A literature review on quality teacher’s working life. MATEC Web of Conferences. 150, 05094. https://doi.org/10.1051/matecconf/201815005094
  • Jamal, M. (1999). Job stress and employee well-being: a cross- cultral emprical study. Stress Medicine, 15, 153-158. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1700(199907)15:3<153::AID-SMI809>3.0.CO;2-0
  • Jerrim, J., Sam Sims, S., Taylor, H., & Allen, R. (2021). Has the mental health and wellbeing of teachers in England changed over time? New evidence from three datasets, Oxford Review of Education, 47 (6), 805-825. http://doi.org/10.1080/03054985.2021.1902795
  • Kangal, A. (2013). Mutluluk üzerine kavramsal bir değerlendirme ve türk hanehalkı için bazı sonuçlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44) , 214-233. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/6158/82771
  • Karaçam, A., & Pulur, A. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algısı, akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1) , 1-22 . http://doi.org/10.29065/usakead.287684
  • Karakose, T., Ozdemir, Y. T., Papadakis, S., Yirci, R., Ozkayran, E. S., & Polat, H. (2022). Investigating the relationships between covid-19 quality of life, loneliness, happiness, and internet addiction among k-12 teachers and school administrators—a structural equation modeling approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (3), 1052. https://doi.org/10.3390/ijerph19031052
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (35. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, İ. (2021). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Bayburt ve Erzurum illeri örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 480-499. https://dergipark.org.tr/en/pub/intjces/issue/67938/1038458
  • Keldal, G. (2015). Warwick-Edinburgh mental iyi oluş ölçeği’nin türkçe formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115. https://tr-scales.arabpsychology.com/wp-content/uploads/pdf/warwick-edinburgh-mental-iyi-olus-olcegi-toad.pdf
  • Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: from languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43(2), 207–222. https://doi.org/10.2307/3090197
  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82 (6), 1007-1022. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.6.1007
  • Keyes, C. L. M. (2017). Why Flourishing? D. W. Harward (Ed.), Well Being and Higher Education. A Strategy For Change and the Realization of Education’s Greater Purposes (pp. 99-107). R Street NW, Washington, DC.
  • Keyes, C. L., Dhingra, S. S., & Simoes, E. J. (2010). Change in level of positive mental health as a predictor of future risk mental illness. American Journal of Public Health, 100 (12), 2366-2371. https://doi.org/10.2105/AJPH.2010.192245
  • Keyes, C. L. M., & Westerhof, G. J. (2010). Mental illness and mental health: The two continua model across the lifespan. Journal of Adult Development, 7(2), 110-119. https://doi.org/10.1007/s10804-009-9082-y
  • Kılınçoğlu, B. (2020). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile mental iyi oluşun incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıyak, Ç. (2022). Öğretmenlerin meslek statü algıları ile işteki mutlulukları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kim, J., Shin, Y., Tsukayama, E., & Park, D. (2020). Stress mindset predicts job turnover among preschool teachers. Journal of School Psychology, 78, 13-22. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.11.002
  • Kobau, R., Seligman, M. E., Peterson, C., Diener, E., Zack, M. M., Chapman, D., & Thompson, W. (2011). Mental health promotion in public health: Perspectives and strategies from positive psychology. American Journal of Public Health, 101(8), e1-e9. https://doi.org/10.2105/AJPH.2010.300083
  • Koç, M. (2017). Hacettepe Üniversitesi’nde çalışan araştırma görevlilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordanması (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçoğlu, D., & Akın, B. (2009). Sosyoekonomik eşitsizliklerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(4), 145-154.
  • Köylü, D. (2018). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluşla ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Kuday, N. (2020). Okul yöneticilerinin teknoloji kaynaklı strese ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi), Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Kyriacou C. (2001). Teacher stress: Directions for future research, Educational Review, 53(1), 27-35, http://doi.org/10.1080/00131910120033628
  • Lamers, S. M. A., Westerhof, G. J., Bohlmeijer, E. T., Klooster, P. M. & Keyes, C. L. M. (2010). Evaluating the psychometric properties of the mental health continuum-short form (MHC-SF). Journal of Clinical Psychology, 67, 99-110. https://doi.org/10.1002/jclp.20741
  • Louis, S. K. (1998). Effects of Teacher quality of work life in secondary schools on commitment and sense of efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 9 (1), 1-27. http://doi.org/ 10.1080/0924345980090101
  • Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131, 803– 855. ttps://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  • Martel, J., & Dupuis, G. (2006). Quality of work life: theoretical and methodological problems, and measuring instrument. Social Indicators Research. 77, 333-368. https://doi.org/10.1007/s11205-004-5368-4
  • Nair, S. S. G. (2013). A study on the effect of quality of work life (qwl) on organizational citizenship behavior (ocb) – with special reference to college teachers is Thrissur District, Kerala. Integral Review- A Journal of Management, 6 (1), 34 – 46. https://research.ebsco.com/c/jsxlxs/viewer/pdf/uncunsu63f
  • Oğuzberk, M., & Aydın, A. (2009). Ruh sağlığı çalışanlarında tükenmişlik. Klinik Psikiyatri,11,167-179. https://jag.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD_11_4_167_179.pdf
  • Öntürk, Y. (2019). Akademisyenlere yönelik mobbing davranışları ile iş yaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Öztürk, A., & Çetinkaya, S. R. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 335-356. http://doi.org/10.15285/ebd.98899
  • Peelea, M., & Wolf, S. (2020). Quarterly depressive and anxiety symptoms in early childhood education teachers: Relations to professional well-being and absenteeism. Early Childhood Research Quarterly, 55, 275–283. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.11.008
  • PISA 2018 Results (2018). PISA. https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results.htm
  • Price, D., & McCallum, F. (2015). Ecological influences on teachers’ well-being and “fitness”. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 43(3), 195-209, http://doi.org/10.1080/1359866X.2014.932329
  • Rasheed, N., Fatima, I., & Tariq, O. (2022). University students' mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta Psychologica, 227, 103618. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103618
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141.
  • Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57 (6), 1069– 1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4 (4), 99-104. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772395
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
  • Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9019-0
  • Sharrocks, L. (2014). School staff perceptions of well-being and experience of an intervention to promote well-being. Educational Psychology in Practice, 30 (1), 19-36. http://doi.org/10.1080/02667363.2013.868787
  • Siddique, C. M., & D'Arcy, C. (1984). Adolescence, stress, and psychological well-being. J Youth Adolescence, 13, 459–473. https://doi.org/10.1007/BF02088593
  • Skaalvik, M. E., & Skaalvik, S. (2018). Job demands and job resources as predictors of teacher motivation and well‑being. Social Psychology of Education. 2, 1251–1275. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9464-8
  • Söner, O., & Eldeleklioğlu, J. (2022). Öğretmenlerde mental iyi oluşun yordayıcısı olarak ahlaki çözülme ve öz-yeterlilik. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 5(2), 1–28. https://doi.org/10.58433/opdd.1076100
  • Springer, W. K. & Hauser, M. R. (2006). An assessment of the construct validity of Ryff’s scales of psychological well-being: Method, mode, and measurement effects. Social Science Research, 35, 1080–1102. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2005.07.004.
  • Tang, Y. ( 2018).What makes rural teachers happy? An investigation on the subjective wellbeing (SWB) of Chinese rural teachers. International Journal of Educational Development, 62, 192–200. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.05.001
  • Taşcı, E. (2021). Öğretmenlerin değer yönelimleri ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • TEDMEM (2022). Bir Bakışta Eğitim. https://tedmem.org/mem-notlari/degerlendirme/bir-bakista-egitim-2022
  • Tennant, R., Hiller, L., Fishwick, R., Platt, S., Joseph, S., Weich, S. Parkinson, J., Secker, J. & Stewart-Brown, S. (2007). The Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS): Development and UK validation. Health and Quality of life Outcomes, 5(1), 1-13. 63. https://doi.org/10.1186/1477-7525-5-63
  • Tezcan, T. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin yaşam kalitesi ve iş doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tonyalı, B. (2020). Duygusal zeka ve örgütsel desteğin iş yaşam kalitesi ve iş sonuçlarına etkisi: eğitim sektörü çalışanları üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Topaloğlu, M. (2020). Eğitimde dijital dönüşüm: mobil öğrenmenin mental iyi oluş düzeyi açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (1), 65-78. http://doi.org/10.26468/trakyasobed.492918
  • Torlak, S. E., & Yavuzçehre, P. S. (2008). Denizli Kent Yoksullarının Yaşam Kalitesi Üzerine Bir İnceleme. Çağdaş Yerel Yönetimler, 17 (2), 23-44.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (17 Şubat 2022). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yasam-Memnuniyeti-Arastirmasi-2021-45832
  • Uysal, F. (2022). Lise öğretmenlerinin örgütsel mutluluk ve mental iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Alanya.
  • Uysal, İ., & Kılıç, A. F. (2022). Normal distribution dilemma. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 220-248. https://doi.org/10.18039/ajesi.962653
  • Uzakgiden, M. A. (2019). Öğretmenlerin öznel iyi oluşlarının öz-yeterlik inançları ve psikolojik ihtiyaçların doyumunda denge değişkenleri açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Van Laar, D., Edwards, J. A., & Easton, S. (2007). The work related quality of life scale for healthcare workers. Journal of Clinical Nursing, 3 (60), 325-33. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04409.x
  • Vural, Ö., Eler, S., & Atalay Güzel, N. (2010).Masa başı çalışanlarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 69-75. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000178
  • Yakut, S., &Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Turkish Studies Social Sciences, 13 (18), 1357-1376. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yalçın, S., Yıldırım, İ., & Akan, D. (2016). Öğretmenlerin iş yaşam kaliteleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 205-224. http://doi.org/10.17556/jef.49471
  • Yaman, Z. B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yavuz, A., & Karaer, M. (2020). Psikolojik sağlamlık ve iş yaşam kalitesi arasındaki ilişki üzerine ampirik bir çalışma. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6 (33), 1940-1950. http://dx.doi.org/10.31589/JOSHAS.451
  • Yıldız, B. (2020). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları ile erteleme davranışları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
  • Yılmam, B. (2019). Bilinçli farkındalık ve öz-duyarlılığın öznel iyi oluş üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Walsh, D. S., Harel-Fisch, Y., & Fogel-Grinvald, H. (2010). Parents, teachers, and peer relations as predictors of risk behaviors and mental well-being among immigrant and Israeli born adolescents. Social Science & Medicine, 70, 976–984. http://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.12.010
  • Walton, R. E. (1973). Quality of working life: what is it. Sloan Management Review, 15(1), 11-21.
  • White, J. (2020). Supporting teachers’ mental health and wellbeing: Evidence Review. Edinburgh: NHS Health Scotland, 1-27. https://www.healthscotland.scot/media/2951/supporting-teachers-mental-health-and-wellbeing-english-feb2020.pdf
  • Waterman, A. S. (1993). Two conceptions of happiness: Contrasts of personal expressiveness (eudaimonia) and hedonic enjoyment. Journal Of Personality and Social Psychology, 64(4), 678-691. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.4.678
  • World Health Organization. (2005). Atlas: Child and adolescent mental health resources. Geneva: World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9241563044

Öğretmenlerde Mental İyi Oluş ve İş Yaşam Kalitesi

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 1, 444 - 474, 28.04.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1442988

Öz

Öğretmenlerin, toplumların uzun vadeli kalkınmasında ve bireylerin kişisel gelişiminde temel bir role sahip oldukları yaygın şekilde kabul gören bir yaklaşımdır. Ancak öğretmenlerin refahı, genel memnuniyeti ve mental sağlığı sadece kendi sağlıkları için değil, eğitim sisteminin genel başarısı ve sürdürülebilir olması için de kritik öneme sahiptir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kademelerinde çalışan öğretmenlerin mental iyi oluş ve iş yaşam kalitesi düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini ortaöğretim kademesinde çalışmakta olan 1964 öğretmen; örneklemini ise oransız eleman örnekleme yöntemi ile seçilen 331 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği ve İş Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda; öğretmenlerin mental iyi oluş düzeyi ve iş yaşam kalitesi algılarının yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin mental iyi oluş düzeyleri ile iş yaşam kalitesi düzeyleri arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, H., & Üstüner, M. (2017). Turkish adaptation of work-related quality of life scale: Validity and reliability studies. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 18(2), 159-176. http://doi.org/10.17679/inuefd.302675
  • Akın, U. (2021). Küreselleşme ve okul. F. Nayır (Ed.), Eğitimde Örgütsel Davranış (s. 45-62), Anı Yayıncılık.
  • Akman, Y., & Akman, G. İ. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi algısının işle bütünleşmeleri üzerindeki etkisi. İlköğretim Online, 16 (4), 1491-1504. http://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.342971
  • Akram, M., Ilgan, A., Ozu, O., & Shah, A. A. (2017). Quality of school work life of public school teachers: cases from Turkey and Pakistan. Journal of Education and Educational Development, 4 (29), 244-269. https://eric.ed.gov/?id=EJ1161481
  • Aksu, B. (2020). Hemşirelerin örgütsel stres düzeyi ve psikolojik iyi oluşlarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Allen, R., Jerrim, J., & Sims, S. (2020). How did the early stages of the COVID-19 pandemic affect teacher wellbeing?. Centre for Education Policy and Equalising Opportunities (CEPEO), Working Paper, 1(20), 1-20. https://repec-cepeo.ucl.ac.uk/cepeow/old-style/cepeowp20-15.pdf
  • Arslan, I. (2018). Sağlık çalışanlarında iş yaşam kalitesinin iş performansı üzerine etkisinde örgütsel desteğin aracılık rolü (Doktora Tezi). İstanbul Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aslan, S., Ertürk, A., Arutay, Ö., Ardıç, M., & Sonkur, A. (2021). Öğretmenlerin tükenmişlik ve mental iyi oluş düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Kahta İlçesi örneği. Milli Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1 (1), 99-126. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2112312
  • Aulen, M. A., Pakarinen, E., Feldt, T., & Lerkkanen, K. M. (2021). Teacher coping profiles in relation to teacher well-being: A mixed method approach. Teaching and Teacher Education, 102, 103323. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103323
  • Avcı, K., & Pala, K. (2004). Uludağ üniversitesi tıp fakültesinde çalışan araştırma görevlisi ve uzman doktorların yaşam kalitesinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (2), 81- 85. https://acikerisim.uludag.edu.tr/server/api/core/bitstreams/502f2cc5-8428-4127-9fa0-30f4927e4a2b/ content
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M., & Kahraman, A. (2005).Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , (14) , 115-129. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1723714
  • Aydıner Boylu, A., & Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8 (15), 137-150. http://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.266011
  • Azimi, M., & Akan, D. (2019). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3 (2), 126-138 http://doi.org/10.32960/uead.559025
  • Bakar, H. (2018). Lise öğretmenlerinin duygusal emek davranışı ile öznel iyi oluş düzeyleri ve aralarındaki ilişkilerin incelenmesi: Kastamonu ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Baluyos, G. R., Rivera, H. L., & Baluyos, E. L. (2019) Teachers’job satisfaction and work performance. Open Journal of Social Sciences, 7, 206-221. https://doi.org/10.4236/jss.2019.78015
  • Bayramoğlu, G. (2018). İş/aile sınırı teorisi bağlamında kadın akademisyenlerin iş/yaşam dengesinin sağlanmasına yönelik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68), 1722-1744. http://doi.org/10.17755/esosder.433355
  • Besser, A., Lotem, S., & Zeigler-Hill, V. (2020). Psychological stress and vocal symptoms among university professors in Israel: Implications of the shift to online synchronous teaching during the COVID-19 pandemic. Journal of Voice. 36 (2), 291.e9-291.e16. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.05.028
  • Bharathi, S. P., Kumar, S. N., & Umaselvi, M. (2011). Quality of work life: perception of college teachers. Indian Journal of Commerce & Management Studies, 11 (1), 47-65. https://ijcms.in/ index.php/ijcms/article/view/29/22
  • Bhavani, M., & Jegadeeshwaran, M. (2022). Job satisfaction and quality of work life – a case study of women teachers in higher education. SDMIMD Journal of Management, 5 (2), 1-12. https://doi.org/10.15533/sdm/2014/v5i2/54567
  • Bircan, N. (2014). Stresin hemşirelerde çalışma yaşam kalitesine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Busfield, J. (2012). Challenging claims that mental illness has been increasing and mental well-being declining. Social Science & Medicine, 75(3), 581-8. http://doi.org/10.1016/j.socscimed.2012.02.053.
  • Castillion, P. G., Sendio, A. R., Baneges, J. R., Garcia, E.L., & Rodriquez-Artalejo, F. (2005). Differences in quality of life women and men in the older population of Spain. Social Science & Medicine, 60, 1229-1240. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2004.07.003
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education (5th Edition). London: Routledge Falmer. http://dx.doi.org/10.4324/9780203224342
  • Connor, C., Valliere, N. D., Warwick, J., Stewart‑Brown, S., & Thompson, A. (2022).The COV‑ED Survey: exploring the impact of learning and teaching from home on parent/carers’ and teachers’ mental health and wellbeing during COVID‑19 lockdown. BMC Public Health, 22 (889), 2-15. https://doi.org/10.1186/s12889-022-13305-7
  • Cooper, H., Okamura, L., & McNeil, P. (1995). Situation and personality correlates of psychological well-being: Social activity and personal control, Journal of Research in Personality, 29 (4), 395-417. https://doi.org/10.1006/jrpe.1995.1023
  • Çatak, T., & Bahçecik, N. (2015).Hemşirelerin iş yaşamı kalitesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Clinical and Experimental Health Sciences, 5 (2) , 85-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/clinexphealthsci/issue/ 17864/187337
  • Çelik, K., & Tabancalı, E. ( 2012). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin iş/çalışma yaşam kalitesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 31-38. https://hdl.handle.net/11499/42149
  • Çivilidağ, A. (2007).Okul psikolojik danışmanlarının psikolojik taciz ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 129-144. https://scholar.google.com.tr/scholar?cluster=17525703121275272027&hl=tr&as_sdt=0,5
  • Çobanoğlu, F. (2021). Okulda stresi azaltmak. F. Nayır (Ed.), Eğitimde Örgütsel Davranış (s. 299-317), Anı Yayıncılık.
  • Çoruk, A., & Çiçek, H. K. (2017). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 750-761. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.1838
  • Damásio, F. B., Pimenteira de Melo, L. R., & Pereira da Silva, J. (2013). Meaning in life, psychological well-being and quality of life in teachers. Paidéia, 23 (54), 73-82. http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272354201309
  • Dedeoğlu, T., Özdevecioğlu, M., & Oflazer, S. (2015). Örgütlerde işe gömülmüşlüğün (job embededness) çalışanların iş ve yaşam kalitesi üzerindeki etkisi: İyimserliğin rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 135-146. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/282810
  • Demir, E. (2019). Öğretmenlerin iş yaşam kalitesi ile pozitif psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Malatya.
  • Demir, T. (2016). Meslek lisesi öğretmenlerinin iş yaşam kalitesine ilişkin algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirci, İ., & Akın, A. (2015). Ruh sağlığı sürekliliği kısa formu’nun geçerliği ve güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48 (1), 49-64. https://research.ebsco.com/ c/jsxlxs/viewer/pdf/gl7mwxfauz
  • Demirtaş, A. S., Baytemir, K., & Güllü, A. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinde umut ve mental iyi oluş: Yapılandırmacı düşünmenin aracı rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 317-331. http://doi.org/10.17860/mersinefd.354636
  • Devinen, İ., Sönmez, M., & Çim, D. (2023). Eğitim örgütlerinde iş yaşam kalitesi. S. Girgin (Ed.), Eğitim Örgütlerinde İnsan Kaynakları ve Yönetimi (s. 65-72). İstanbul: Efe Akademi Yayınları
  • Dikmetaş, E. (2006). Hastane personelinin çalışma/iş yaşam kalitesine yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 169-182. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/50299
  • Dinç, G. (2018). Özel eğitim kurumlarında çalışan özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Biruni Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Durmaz, C. (2020). Öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeyleri ile okul iklimine ilişkin algıları ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Düzgün, O. (2016). Ortaokulda görev yapmakta olan öğretmenlerin mutluluk düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki, (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Emre, M. (2019). Psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin iyi oluşlarının iş yerindeki stres kaynaklarına çalışma yaşamı kalitelerine ve yaşam stillerine göre yordanması (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erdil, R. (2018). İlkokul öğretmenlerinin duygusal zeka düzeyleri ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ergen, A., Tanrıverdi, O., Kumbasar, A., Arslan, E., & Atmaca, D. (2011). Sağlık personelinin yaşam kalitesi üzerine kesitsel bir çalışma. Haseki Tıp Bülteni, 49, 14-19. https://research.ebsco.com/ c/jsxlxs/viewer/pdf/kudz3mkucz
  • Ertürk, R. (2022). The effect of teachers' quality of work life on job satisfaction and turnover intentions. International Journal of Contemporary Educational Research, 9 (1), 191-203. https://doi.org/10.33200/ijcer.1022519
  • Falki, S., & Khatoon, F. (2016). Friendship and psychological well-being. International Journal of Indian Psychology, 4 (1), 77-125. http://doi.org/10.25215/0401.073
  • Fernandes, H. M., & Maria da Rocha, V. (2008). Impact of the psychosocial aspects of work on the quality of life of teachers. Brazilian Journal of Psychiatry . 31 (1), 15-20. https://doi.org/10.1590/S1516-44462009000100005
  • Fitchett, P. G., McCarthy, C. J., Lambert, R. G., Eyal, M., Playfair, E. C., & Dillard, J. B. (2019). Examining teacher stress-vulnerability in the US secondary school context. Educational Review, 73 (2), 170-193. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1619521
  • Fraser, H., Draper, J., & Taylor, W. (1998). The Quality of teachers' professional lives: teachers and job satisfaction. Evaluation & Research in Education, 12 (2), 61-71, http://doi.org/10.1080/ 09500799808666932
  • George, D., & Mallery, M. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Allyn and Bacon.
  • Girgin, S., & Demir, T. (2018).Meslek lisesi öğretmenlerinin örgütsel bağlılığa ilişkin algıları. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (1) , 12-24. http://doi.org/10.21733/ibad.2161
  • Glazzard, J., & Rose, A. (2019). The impact of teacher well-being and mental health on pupil progress in primary schools. Journal of Public Mental Health, 19 (4), 349-357. http://doi.org/10.1108/JPMH-02-2019-0023
  • Güler, C., & Çavuşoğlu, S. B. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin iş doyumu ve iş yaşam kaliteleri arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5 (2) , 18-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/comusbd/issue/72541/1151496
  • Gürel, P. A. (2018). İş-yaşam dengesini sağlayan faktörlerin kadın akademisyenler için belirlenmesi: Lojistik regresyon analizi. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1, 31-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/iukad/issue/36807/419212
  • Gürgan, U., & Gür, S. (2019). Genç yetişkinlerde mental iyi oluş düzeyinin depresyonla ilişkisinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6 (6), 516-536. https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/47256/595921
  • Gürses, A. P., & Carayon, P. (2009). Exploring performance obstacles of intensive care nurses. Applied Ergonomics, 40 (3), 509-518. http://doi.org/10.1016/j.apergo.2008.09.003
  • Hall-Kenyon, M. K., Bullough, V.R., MacKay, L. K., & Marshall, E. E. (2013). Preschool teacher well-being: a review of the literature. Early Childhood Education Journal, 42, 153–162. http://doi.org/10.1007/s10643-013-0595-4
  • Hatipoğlu, Z., & Zengin, A. A. (2018). Algılanan liderlik stilinin iş yaşam kalitesi üzerine etkisi: X ve y kuşakları arası karşılaştırma. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 400-421. http://doi.org/10.29106/fesa.411877
  • Heizomi, H., Allahverdipour, H., Jafarabadi,A. M., & Safaian, A. (2015). Happiness and its relation to psychological well-being of adolescents. Asian Journal of Psychiatry, 16, 55–60. http://dx.doi.org/10.1016/j.ajp.2015.05.037
  • Herman, K. C., Reinke, W. M., & Eddy C. L. (2020). Advances in understanding and intervening in teacher stress and coping: The Coping-Competence-Context Theory. Journal of School Psychology, 74 (78), 69-74. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2020.01.001
  • Hindman, A., & Bustamante, A. (2019). Understanding well-being among teachers in early childhood settings: Challenges, supports, and implications for children’s development. Journal of Applied Developmental Psychology, 61, 1-3. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.03.005
  • Hong, K. S., Tan, K. W., & Bujang, S. (2010). Relationship between work life quality of teachers with work commitment, stres and satisfaction: a study in Kuching, Sarawak, Malaysia. Sains Humanika, 52(1). https://doi.org/10.11113/sh.v52n1.255
  • Horn, V .E. J., Taris, W. T., Schaufeli, B. W., & Schreurs, J.G.P. (2004). The structure of occupational well-being: A study among Dutch teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 77, 365–375. https://doi.org/10.1348/0963179041752718
  • Huppert, F. A. (2009). Psychological well-being: evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well-Being, 1, 137-164. https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x
  • Ishak, D. I. S., Razak, A. N., Hussin, H., Daud, F. S. N., & Ishak, S. A. (2018). A literature review on quality teacher’s working life. MATEC Web of Conferences. 150, 05094. https://doi.org/10.1051/matecconf/201815005094
  • Jamal, M. (1999). Job stress and employee well-being: a cross- cultral emprical study. Stress Medicine, 15, 153-158. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1700(199907)15:3<153::AID-SMI809>3.0.CO;2-0
  • Jerrim, J., Sam Sims, S., Taylor, H., & Allen, R. (2021). Has the mental health and wellbeing of teachers in England changed over time? New evidence from three datasets, Oxford Review of Education, 47 (6), 805-825. http://doi.org/10.1080/03054985.2021.1902795
  • Kangal, A. (2013). Mutluluk üzerine kavramsal bir değerlendirme ve türk hanehalkı için bazı sonuçlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44) , 214-233. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/6158/82771
  • Karaçam, A., & Pulur, A. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algısı, akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1) , 1-22 . http://doi.org/10.29065/usakead.287684
  • Karakose, T., Ozdemir, Y. T., Papadakis, S., Yirci, R., Ozkayran, E. S., & Polat, H. (2022). Investigating the relationships between covid-19 quality of life, loneliness, happiness, and internet addiction among k-12 teachers and school administrators—a structural equation modeling approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19 (3), 1052. https://doi.org/10.3390/ijerph19031052
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (35. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, İ. (2021). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin iş yaşam kalitesi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Bayburt ve Erzurum illeri örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 480-499. https://dergipark.org.tr/en/pub/intjces/issue/67938/1038458
  • Keldal, G. (2015). Warwick-Edinburgh mental iyi oluş ölçeği’nin türkçe formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115. https://tr-scales.arabpsychology.com/wp-content/uploads/pdf/warwick-edinburgh-mental-iyi-olus-olcegi-toad.pdf
  • Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: from languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43(2), 207–222. https://doi.org/10.2307/3090197
  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82 (6), 1007-1022. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.6.1007
  • Keyes, C. L. M. (2017). Why Flourishing? D. W. Harward (Ed.), Well Being and Higher Education. A Strategy For Change and the Realization of Education’s Greater Purposes (pp. 99-107). R Street NW, Washington, DC.
  • Keyes, C. L., Dhingra, S. S., & Simoes, E. J. (2010). Change in level of positive mental health as a predictor of future risk mental illness. American Journal of Public Health, 100 (12), 2366-2371. https://doi.org/10.2105/AJPH.2010.192245
  • Keyes, C. L. M., & Westerhof, G. J. (2010). Mental illness and mental health: The two continua model across the lifespan. Journal of Adult Development, 7(2), 110-119. https://doi.org/10.1007/s10804-009-9082-y
  • Kılınçoğlu, B. (2020). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile mental iyi oluşun incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıyak, Ç. (2022). Öğretmenlerin meslek statü algıları ile işteki mutlulukları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kim, J., Shin, Y., Tsukayama, E., & Park, D. (2020). Stress mindset predicts job turnover among preschool teachers. Journal of School Psychology, 78, 13-22. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.11.002
  • Kobau, R., Seligman, M. E., Peterson, C., Diener, E., Zack, M. M., Chapman, D., & Thompson, W. (2011). Mental health promotion in public health: Perspectives and strategies from positive psychology. American Journal of Public Health, 101(8), e1-e9. https://doi.org/10.2105/AJPH.2010.300083
  • Koç, M. (2017). Hacettepe Üniversitesi’nde çalışan araştırma görevlilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordanması (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçoğlu, D., & Akın, B. (2009). Sosyoekonomik eşitsizliklerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(4), 145-154.
  • Köylü, D. (2018). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluşla ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Kuday, N. (2020). Okul yöneticilerinin teknoloji kaynaklı strese ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi), Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Kyriacou C. (2001). Teacher stress: Directions for future research, Educational Review, 53(1), 27-35, http://doi.org/10.1080/00131910120033628
  • Lamers, S. M. A., Westerhof, G. J., Bohlmeijer, E. T., Klooster, P. M. & Keyes, C. L. M. (2010). Evaluating the psychometric properties of the mental health continuum-short form (MHC-SF). Journal of Clinical Psychology, 67, 99-110. https://doi.org/10.1002/jclp.20741
  • Louis, S. K. (1998). Effects of Teacher quality of work life in secondary schools on commitment and sense of efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 9 (1), 1-27. http://doi.org/ 10.1080/0924345980090101
  • Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131, 803– 855. ttps://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  • Martel, J., & Dupuis, G. (2006). Quality of work life: theoretical and methodological problems, and measuring instrument. Social Indicators Research. 77, 333-368. https://doi.org/10.1007/s11205-004-5368-4
  • Nair, S. S. G. (2013). A study on the effect of quality of work life (qwl) on organizational citizenship behavior (ocb) – with special reference to college teachers is Thrissur District, Kerala. Integral Review- A Journal of Management, 6 (1), 34 – 46. https://research.ebsco.com/c/jsxlxs/viewer/pdf/uncunsu63f
  • Oğuzberk, M., & Aydın, A. (2009). Ruh sağlığı çalışanlarında tükenmişlik. Klinik Psikiyatri,11,167-179. https://jag.journalagent.com/kpd/pdfs/KPD_11_4_167_179.pdf
  • Öntürk, Y. (2019). Akademisyenlere yönelik mobbing davranışları ile iş yaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Düzce.
  • Öztürk, A., & Çetinkaya, S. R. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 335-356. http://doi.org/10.15285/ebd.98899
  • Peelea, M., & Wolf, S. (2020). Quarterly depressive and anxiety symptoms in early childhood education teachers: Relations to professional well-being and absenteeism. Early Childhood Research Quarterly, 55, 275–283. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.11.008
  • PISA 2018 Results (2018). PISA. https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results.htm
  • Price, D., & McCallum, F. (2015). Ecological influences on teachers’ well-being and “fitness”. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 43(3), 195-209, http://doi.org/10.1080/1359866X.2014.932329
  • Rasheed, N., Fatima, I., & Tariq, O. (2022). University students' mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta Psychologica, 227, 103618. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103618
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141.
  • Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57 (6), 1069– 1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4 (4), 99-104. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772395
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
  • Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9019-0
  • Sharrocks, L. (2014). School staff perceptions of well-being and experience of an intervention to promote well-being. Educational Psychology in Practice, 30 (1), 19-36. http://doi.org/10.1080/02667363.2013.868787
  • Siddique, C. M., & D'Arcy, C. (1984). Adolescence, stress, and psychological well-being. J Youth Adolescence, 13, 459–473. https://doi.org/10.1007/BF02088593
  • Skaalvik, M. E., & Skaalvik, S. (2018). Job demands and job resources as predictors of teacher motivation and well‑being. Social Psychology of Education. 2, 1251–1275. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9464-8
  • Söner, O., & Eldeleklioğlu, J. (2022). Öğretmenlerde mental iyi oluşun yordayıcısı olarak ahlaki çözülme ve öz-yeterlilik. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 5(2), 1–28. https://doi.org/10.58433/opdd.1076100
  • Springer, W. K. & Hauser, M. R. (2006). An assessment of the construct validity of Ryff’s scales of psychological well-being: Method, mode, and measurement effects. Social Science Research, 35, 1080–1102. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2005.07.004.
  • Tang, Y. ( 2018).What makes rural teachers happy? An investigation on the subjective wellbeing (SWB) of Chinese rural teachers. International Journal of Educational Development, 62, 192–200. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.05.001
  • Taşcı, E. (2021). Öğretmenlerin değer yönelimleri ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • TEDMEM (2022). Bir Bakışta Eğitim. https://tedmem.org/mem-notlari/degerlendirme/bir-bakista-egitim-2022
  • Tennant, R., Hiller, L., Fishwick, R., Platt, S., Joseph, S., Weich, S. Parkinson, J., Secker, J. & Stewart-Brown, S. (2007). The Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS): Development and UK validation. Health and Quality of life Outcomes, 5(1), 1-13. 63. https://doi.org/10.1186/1477-7525-5-63
  • Tezcan, T. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin yaşam kalitesi ve iş doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Tonyalı, B. (2020). Duygusal zeka ve örgütsel desteğin iş yaşam kalitesi ve iş sonuçlarına etkisi: eğitim sektörü çalışanları üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Topaloğlu, M. (2020). Eğitimde dijital dönüşüm: mobil öğrenmenin mental iyi oluş düzeyi açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (1), 65-78. http://doi.org/10.26468/trakyasobed.492918
  • Torlak, S. E., & Yavuzçehre, P. S. (2008). Denizli Kent Yoksullarının Yaşam Kalitesi Üzerine Bir İnceleme. Çağdaş Yerel Yönetimler, 17 (2), 23-44.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (17 Şubat 2022). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yasam-Memnuniyeti-Arastirmasi-2021-45832
  • Uysal, F. (2022). Lise öğretmenlerinin örgütsel mutluluk ve mental iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Alanya.
  • Uysal, İ., & Kılıç, A. F. (2022). Normal distribution dilemma. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 220-248. https://doi.org/10.18039/ajesi.962653
  • Uzakgiden, M. A. (2019). Öğretmenlerin öznel iyi oluşlarının öz-yeterlik inançları ve psikolojik ihtiyaçların doyumunda denge değişkenleri açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Van Laar, D., Edwards, J. A., & Easton, S. (2007). The work related quality of life scale for healthcare workers. Journal of Clinical Nursing, 3 (60), 325-33. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04409.x
  • Vural, Ö., Eler, S., & Atalay Güzel, N. (2010).Masa başı çalışanlarda fiziksel aktivite düzeyi ve yaşam kalitesi ilişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 69-75. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000178
  • Yakut, S., &Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Turkish Studies Social Sciences, 13 (18), 1357-1376. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yalçın, S., Yıldırım, İ., & Akan, D. (2016). Öğretmenlerin iş yaşam kaliteleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 205-224. http://doi.org/10.17556/jef.49471
  • Yaman, Z. B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile iş yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yavuz, A., & Karaer, M. (2020). Psikolojik sağlamlık ve iş yaşam kalitesi arasındaki ilişki üzerine ampirik bir çalışma. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6 (33), 1940-1950. http://dx.doi.org/10.31589/JOSHAS.451
  • Yıldız, B. (2020). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları ile erteleme davranışları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Samsun.
  • Yılmam, B. (2019). Bilinçli farkındalık ve öz-duyarlılığın öznel iyi oluş üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Walsh, D. S., Harel-Fisch, Y., & Fogel-Grinvald, H. (2010). Parents, teachers, and peer relations as predictors of risk behaviors and mental well-being among immigrant and Israeli born adolescents. Social Science & Medicine, 70, 976–984. http://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.12.010
  • Walton, R. E. (1973). Quality of working life: what is it. Sloan Management Review, 15(1), 11-21.
  • White, J. (2020). Supporting teachers’ mental health and wellbeing: Evidence Review. Edinburgh: NHS Health Scotland, 1-27. https://www.healthscotland.scot/media/2951/supporting-teachers-mental-health-and-wellbeing-english-feb2020.pdf
  • Waterman, A. S. (1993). Two conceptions of happiness: Contrasts of personal expressiveness (eudaimonia) and hedonic enjoyment. Journal Of Personality and Social Psychology, 64(4), 678-691. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.4.678
  • World Health Organization. (2005). Atlas: Child and adolescent mental health resources. Geneva: World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9241563044
Toplam 133 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerife Boyalıoğlu 0000-0002-2052-1095

Fatma Çobanoğlu 0000-0002-3584-0814

Erken Görünüm Tarihi 21 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 17 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boyalıoğlu, Ş., & Çobanoğlu, F. (2024). Öğretmenlerde Mental İyi Oluş ve İş Yaşam Kalitesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 444-474. https://doi.org/10.51460/baebd.1442988