The widely accepted approach is that teachers play a fundamental role in the long-term development of societies and the personal development of individuals. However, the well-being, overall satisfaction, and mental health of teachers are not only crucial for their own health but also for the general success and sustainability of the education system. The purpose of this research is to determine the levels of mental well-being and quality of work life of teachers working at the secondary education level. The research is designed in a correlational survey model. The population of the research consists of 1964 teachers working at the secondary education level, and the sample consists of 331 teachers selected using the disproportionate random sampling method. The data were collected using a personal information form, the Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale, and the Quality of Work Life Scale. According to the findings, it was revealed that teachers have a high level of mental well-being and perceive a high level of quality of work life. Moreover, it was concluded that there is a significant, positive, and moderate relationship between teachers' levels of mental well-being and levels of quality of work life.
Öğretmenlerin, toplumların uzun vadeli kalkınmasında ve bireylerin kişisel gelişiminde temel bir role sahip oldukları yaygın şekilde kabul gören bir yaklaşımdır. Ancak öğretmenlerin refahı, genel memnuniyeti ve mental sağlığı sadece kendi sağlıkları için değil, eğitim sisteminin genel başarısı ve sürdürülebilir olması için de kritik öneme sahiptir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kademelerinde çalışan öğretmenlerin mental iyi oluş ve iş yaşam kalitesi düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini ortaöğretim kademesinde çalışmakta olan 1964 öğretmen; örneklemini ise oransız eleman örnekleme yöntemi ile seçilen 331 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği ve İş Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda; öğretmenlerin mental iyi oluş düzeyi ve iş yaşam kalitesi algılarının yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin mental iyi oluş düzeyleri ile iş yaşam kalitesi düzeyleri arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1 |