The main purpose of this study is to examine the attitudes and pedagogical conceptualizations of preschool teacher candidates towards children's rights. To achieve this aim, mixed methods research design was used. 72 preschool teacher candidates studying at a foundation university in Istanbul participated in the study. Of the participants selected according to criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, 30 were third grade students and 42 were fourth grade students. During the data collection process, all participants were first administered the attitude scale towards children's rights. Low and high groups of five people were formed according to the level of the participants' scores from this scale. Then, three case scenarios about children's rights were directed to preschool teacher candidates in the low and high groups, which included questions on which they could reflect their pedagogical views. The groups first read each case scenario, then answered the questions about the relevant case scenario and discussed it. While the collected quantitative data were analyzed with descriptive statistics, the qualitative data were evaluated with the help of inductive content analysis. As a result of the data analysis, it was determined that the attitudes of the preschool teacher candidates who participated in the study towards children's rights were at a high level. However, it has been revealed that the pedagogical views of preschool teacher candidates regarding children's rights are shaped around the developmental characteristics of the child, family-based processes, management-based barriers and the roles of the teacher. On the other hand, preschool teacher candidates with higher attitudes are more aware of children's rights in the UNCRC. Necessary suggestions were given as a result of discussing the results obtained within the scope of the study based on the existing literature.
Preschool education early childhood preschool teacher candidates children attitudes towards children
Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumlarını ve pedagojik kavramsallaştırmalarını incelemektir. Bu amaca ulaşmak için karma yöntem araştırma tasarımından yararlanılmıştır. Araştırmaya İstanbul’daki bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 72 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemeye göre seçilen katılımcılardan 30’u üçüncü sınıfta öğrenim görürken 42’si ise dördüncü sınıf öğrencisidir. Veri toplama sürecinde tüm katılımcılara öncelikle Çocuk Haklarına Yönelik Tutum ölçeği yönetilmiştir. Katılımcıların bu ölçekten aldıkları puanların düzeyine göre beşer kişilik alt ve üst gruplar oluşturulmuştur. Ardından alt ve üst gruptaki okul öncesi öğretmen adaylarına içerisinde pedagojik görüşlerini yansıtabilecekleri sorular barındıran çocuk hakları ile ilgili üç örnek olay yöneltilmiştir. Gruplar, her bir örnek olayı önce okumuş, ardından ilgili örnek olaya ilişkin sorulara yanıtlar verip karşılıklı fikirlerini öne sürmüşlerdir. Toplanan nicel veriler betimsel istatistik ile analiz edilirken nitel veriler ise tümevarımsal içerik analizi yardımıyla değerlendirilmiştir. Veri analizi sonucu, araştırmaya katılan okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin pedagojik görüşlerinin çocuğun gelişimsel özellikleri, aile temelli süreçler, yönetim temelli bariyerler ve öğretmenin rolleri etrafında şekillendiği ortaya çıkmıştır. Diğer yandan tutumları daha yüksek düzeyde olan okul öncesi öğretmen adayları BMÇHS’nde yer alan çocuk haklarının daha farkındadırlar. Araştırma kapsamında ulaşılan sonuçların mevcut literatüre dayalı olarak tartışılması sonucu gerekli öneriler verilmiştir.
Okul öncesi eğitim erken çocukluk okul öncesi öğretmen adayları çocuk hakları çocuk haklarına yönelik tutumlar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2 |