Bu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin günceli kaçırma korkusu deneyimleri ve günlük yaşamlarına yansımalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 8’i kadın ve 4’ü erkek olmak üzere toplam 12 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma, nitel araştırma modellerinden olgu-bilim deseninde tasarlanmıştır. Çalışma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda katılımcıların günceli kaçırma korkusunu psikolojik, sosyal ve teknolojik tanımlamalar olmak üzere üç kategoride ele aldıkları görülmüştür. Katılımcıların günceli kaçırma korkusu ile birlikte yetersizlik hissi, geride kalma hissi, kaygı ve stres, sosyal izolasyon hissi ve bağımlılık hislerini yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, katılımcıların günlük yaşantılarında günceli kaçırma korkusunun dikkat dağınıklığı, uyku sorunları, zihinsel yorgunluk, özgüven kaybı ve sağlık sorunları yaşamalarına neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların günceli kaçırma korkusu ile baş etmede sosyal medya kullanımını yönetme, kendi hayatına odaklanma ve farkındalık pratiği yapma yöntemlerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Dijiyal kaygı Günceli kaçırma korkusu Sosyal medya bağımlılığı Olgu bilim
This study aims to examine the experiences of secondary school students regarding the fear of missing out and their reflections on their daily lives. The study group consists of 12 students, 8 of whom are women and 4 of whom are boys. The study was designed in the phenomenological design, one of the qualitative research models. The study data were collected using a semi-structured interview form developed by the researcher. The qualitative data obtained in the study were analyzed using the content analysis method. As a result of the content analysis, it was observed that the participants defined the fear of missing out in three categories: psychological, social and technological definitions. It was concluded that the participants experienced feelings of inadequacy, feeling left behind, anxiety and stress, social isolation and dependency along with the fear of missing out. In addition, it was concluded that the fear of missing out in the participants' daily lives caused distraction, sleep problems, mental fatigue, loss of self-confidence and health problems. As a result of the study, it was concluded that the participants used methods such as managing social media use, focusing on their own lives and practicing awareness in coping with the fear of missing out. The results obtained were discussed in the light of the relevant literature.
Digital anxiety Fear of missing out Phenomenology Social media addiction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1 |