This study aims to compare Turkish and Romanian textbooks used in mother tongue education in Turkey and Romania in terms of text types. The research was conducted with a framework that includes qualitative research methods and document analysis technique was used in the data collection process. The textbooks were categorized on the basis of text types and their similarities and differences were identified. A comparison was made between the 6th grade Turkish textbook published by Anka Publishing House in Turkey and Limba Şi Literatura Română (Romanian Language and Literature) used at the 6th grade level in Romania. According to the findings, although there was a significant difference in terms of the number of texts, there was no significant difference in terms of text types. Both books included activities in reading, writing, listening and speaking. It was determined that the content diversity of the Romanian textbook was richer than the Turkish textbook and cultural elements were emphasized more. It was determined that the Romanian textbook was richer than the Turkish textbook in terms of topics related to the cultural and children's world.
Mother language education Turkish textbook Romanian textbook 6th grade.
Bu çalışma, Türkiye ve Romanya'da ana dili eğitiminde kullanılan Türkçe ve Rumence ders kitaplarını metin türleri açısından karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerini içeren bir çerçeve ile yürütülmüş ve veri toplama sürecinde doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Ders kitapları, metin türleri bakımından sınıflandırılarak benzerlik ve farklılık gösteren yönleri belirlenmiştir. Türkiye'de Anka Yayınevi tarafından yayınlanan 6. sınıf Türkçe ders kitabı ile Romanya'da 6. sınıf düzeyinde kullanılan Limba Şi Literatura Română (Rumen Dili ve Edebiyatı) arasında bir karşılaştırma yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre metin sayıları bakımından önemli bir fark olmasına rağmen metin türleri açısından belirgin bir fark bulunmamıştır. Her iki kitap da okuma, yazma, dinleme ve konuşma alanlarında etkinliklere yer vermiştir. Rumence ders kitabının içerik çeşitliliğinin Türkçe ders kitabına oranla daha zengin olduğu ve kültürel ögelerin daha fazla vurgulandığı tespit edilmiştir. Rumence ders kitabının kültürel içerik açısından ve çocuk dünyasıyla ilgili konular bakımından Türkçe ders kitabına göre daha zengin olduğu belirlenmiştir.
Ana dili eğitimi Türkçe ders kitabı Rumence ders kitabı 6. sınıf.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1 |