Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Turkish and Romanian Mother Tongue Teaching Textbooks in terms of Text Types: 6th Grade Example

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 662 - 675
https://doi.org/10.51460/baebd.1581030

Öz

This study aims to compare Turkish and Romanian textbooks used in mother tongue education in Turkey and Romania in terms of text types. The research was conducted with a framework that includes qualitative research methods and document analysis technique was used in the data collection process. The textbooks were categorized on the basis of text types and their similarities and differences were identified. A comparison was made between the 6th grade Turkish textbook published by Anka Publishing House in Turkey and Limba Şi Literatura Română (Romanian Language and Literature) used at the 6th grade level in Romania. According to the findings, although there was a significant difference in terms of the number of texts, there was no significant difference in terms of text types. Both books included activities in reading, writing, listening and speaking. It was determined that the content diversity of the Romanian textbook was richer than the Turkish textbook and cultural elements were emphasized more. It was determined that the Romanian textbook was richer than the Turkish textbook in terms of topics related to the cultural and children's world.

Kaynakça

  • Baş, B. (2003). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin türleri üzerine bir inceleme. TÜBAR, 13, 1-10.
  • Bozkurt, B. Ü., Uzun, G. L., & Lee, Y. H. (2015). A comparison of reading comprehension questions in Korean and Turkish textbooks: A discussion on PISA 2009 results. International Journal of Language Academy, 3(9), 295-313.
  • Çalışkan, G. (2016). Türkçe dersi öğretim programı ve Türkçe ders kitapları: 5. sınıf Türkçe ders kitabına yönelik bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(2), 200-214.
  • Çevik, A., & Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286.
  • Dănăilă-Moisă, M. (2021). Educația lingvistică în contextul noului model de evaluare la Limba și Literatura Română (experiențe didactice din România). In Materialele Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice (Vol. 3, pp. 49-55).
  • Delican, B., Gedik, O., Kaya, T. T., & Kalkan, R. (2023). Türkiye ve Özbekistan’da ana dil eğitiminde ders kitapları; metin yapıları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(95), 1070-1078.
  • Deniz, K., Tarakçı, R., & Karagöl, E. (2019). Okuma kazanımları açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 688-708.
  • Gheorghe, M. (2023). Utilizarea DEA în evaluarea eficienței școlilor gimnaziale la Evaluarea Națională: Studiu de caz: Județul Constanța, Dobrogea, România. Revista de Științe Sociale, 15(2), 45-60.
  • Gray, M. (2014). The Boy in the Striped Pyjamas: A blessing or curse for Holocaust education?. Holocaust Studies, 20(3), 109-136.
  • İskender, H. (2017). Günlük türünün Türkçe öğretiminde kullanım olanakları üzerine bir değerlendirme: Zlata’nın günlüğü örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 413-423.
  • Küçükoğlu, A., Albayrak, F., & Serin, N. (2020). Değerler eğitimi bağlamında Türkçe dersi: Program ve ders kitaplarının karşılaştırmalı incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 15-30.
  • Maden, S., & Önal, A. (2020). Türkçe ve İngilizce ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir analiz: 7. sınıf örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 732-752.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024) . Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ministerul Educației (2024). Învățământ gimnazial. Erişim Tarihi: 01.11.2024. https://www.edu.ro/invatamant-gimnazial
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme (4. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O., & Toyran, M. (2021). Türkiye ve İngiltere’de ilköğretim birinci kademede kullanılan ana dili öğretimi ders kitaplarının temel dil becerileri açısından karşılaştırılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 87-104.
  • Şimşek, N. D. (2015). Amerika’daki 8. sınıf İngilizce ve Türkiye’deki 8. sınıf Türkçe ana dili ders kitaplarında yer alan metinlerin tema/ünite ve türleri açısından karşılaştırılması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 123-134.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

Türkçe ve Rumence Ana Dili Öğretimi Ders Kitaplarının Metin Türleri Bakımından Karşılaştırılması: 6. Sınıf Örneği

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 662 - 675
https://doi.org/10.51460/baebd.1581030

Öz

Bu çalışma, Türkiye ve Romanya'da ana dili eğitiminde kullanılan Türkçe ve Rumence ders kitaplarını metin türleri açısından karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerini içeren bir çerçeve ile yürütülmüş ve veri toplama sürecinde doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Ders kitapları, metin türleri bakımından sınıflandırılarak benzerlik ve farklılık gösteren yönleri belirlenmiştir. Türkiye'de Anka Yayınevi tarafından yayınlanan 6. sınıf Türkçe ders kitabı ile Romanya'da 6. sınıf düzeyinde kullanılan Limba Şi Literatura Română (Rumen Dili ve Edebiyatı) arasında bir karşılaştırma yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre metin sayıları bakımından önemli bir fark olmasına rağmen metin türleri açısından belirgin bir fark bulunmamıştır. Her iki kitap da okuma, yazma, dinleme ve konuşma alanlarında etkinliklere yer vermiştir. Rumence ders kitabının içerik çeşitliliğinin Türkçe ders kitabına oranla daha zengin olduğu ve kültürel ögelerin daha fazla vurgulandığı tespit edilmiştir. Rumence ders kitabının kültürel içerik açısından ve çocuk dünyasıyla ilgili konular bakımından Türkçe ders kitabına göre daha zengin olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Baş, B. (2003). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin türleri üzerine bir inceleme. TÜBAR, 13, 1-10.
  • Bozkurt, B. Ü., Uzun, G. L., & Lee, Y. H. (2015). A comparison of reading comprehension questions in Korean and Turkish textbooks: A discussion on PISA 2009 results. International Journal of Language Academy, 3(9), 295-313.
  • Çalışkan, G. (2016). Türkçe dersi öğretim programı ve Türkçe ders kitapları: 5. sınıf Türkçe ders kitabına yönelik bir inceleme. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(2), 200-214.
  • Çevik, A., & Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286.
  • Dănăilă-Moisă, M. (2021). Educația lingvistică în contextul noului model de evaluare la Limba și Literatura Română (experiențe didactice din România). In Materialele Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice (Vol. 3, pp. 49-55).
  • Delican, B., Gedik, O., Kaya, T. T., & Kalkan, R. (2023). Türkiye ve Özbekistan’da ana dil eğitiminde ders kitapları; metin yapıları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(95), 1070-1078.
  • Deniz, K., Tarakçı, R., & Karagöl, E. (2019). Okuma kazanımları açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 688-708.
  • Gheorghe, M. (2023). Utilizarea DEA în evaluarea eficienței școlilor gimnaziale la Evaluarea Națională: Studiu de caz: Județul Constanța, Dobrogea, România. Revista de Științe Sociale, 15(2), 45-60.
  • Gray, M. (2014). The Boy in the Striped Pyjamas: A blessing or curse for Holocaust education?. Holocaust Studies, 20(3), 109-136.
  • İskender, H. (2017). Günlük türünün Türkçe öğretiminde kullanım olanakları üzerine bir değerlendirme: Zlata’nın günlüğü örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 413-423.
  • Küçükoğlu, A., Albayrak, F., & Serin, N. (2020). Değerler eğitimi bağlamında Türkçe dersi: Program ve ders kitaplarının karşılaştırmalı incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 15-30.
  • Maden, S., & Önal, A. (2020). Türkçe ve İngilizce ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir analiz: 7. sınıf örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 732-752.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024) . Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ministerul Educației (2024). Învățământ gimnazial. Erişim Tarihi: 01.11.2024. https://www.edu.ro/invatamant-gimnazial
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme (4. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O., & Toyran, M. (2021). Türkiye ve İngiltere’de ilköğretim birinci kademede kullanılan ana dili öğretimi ders kitaplarının temel dil becerileri açısından karşılaştırılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (23), 87-104.
  • Şimşek, N. D. (2015). Amerika’daki 8. sınıf İngilizce ve Türkiye’deki 8. sınıf Türkçe ana dili ders kitaplarında yer alan metinlerin tema/ünite ve türleri açısından karşılaştırılması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 123-134.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyza Yağmur Yeğin 0000-0001-6803-6614

Erken Görünüm Tarihi 1 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2024
Kabul Tarihi 16 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeğin, F. Y. (2025). Türkçe ve Rumence Ana Dili Öğretimi Ders Kitaplarının Metin Türleri Bakımından Karşılaştırılması: 6. Sınıf Örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 662-675. https://doi.org/10.51460/baebd.1581030