Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. Sınıf Öğrencileri ve Lgs Yolculuğu: Ebeveyn Desteği Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 1562 - 1583
https://doi.org/10.51460/baebd.1583107

Öz

Ülkemizde üst eğitim kurumlarına geçişte uygulanan merkezi sınavlar öğrencilerin geleceği için oldukça önemlidir. Bu kritik süreçte sosyal çevrelerinden ilgi ve destek görmeyi beklemektedirler. Bu beklenti ağının ilk basamağını ebeveynler oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı Liselere Geçiş Sınavı’na (LGS) girecek olacak 8.sınıf öğrencilerinin sınava hazırlık sürecinde ebeveynlerinden beklentilerinin incelenmesidir. Araştırma nitel yaklaşımda tasarlanmıştır. Araştırma, öğrenci-ebeveyn ilişkilerini, ebeveyn desteğinin türlerini ve bu desteğin öğrencilerin sınava hazırlık süreçlerine etkilerini ele almaktadır. Araştırmanın çalışma grubu 10 öğrencidir. Araştırmadaki veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrenciler bu süreçte ebeveynlerinden duygusal, motivasyonel, akademik ve maddi anlamda destek beklemektedirler. Öğrenciler bu dönemde ebeveynlerinden baskı ve kıyaslamadan uzak empatik bir yaklaşım beklemektedirler. Öğrencilerin çoğu bu süreçte yaşadıkları sınav kaygısını ebeveynlerinin anlamadıklarını ve ebeveynlerinin sınava ilişkin beklentilerinin üzerlerinde bir baskı yarattığını düşünmektedirler. Bu çalışmadan yola çıkarak okullar da çalışan psikolojik danışmanlar tarafından LGS’ ye hazırlık sürecinde olan öğrenci velilerine yönelik sınava hazırlık sürecinde ebeveyn desteği temalı seminerler ve psikoeğitim çalışmaları yapılabilir. Araştırma LGS hazırlık sürecini ve bu süreçte ebeveyn-çocuk ilişkisini öğrencilerin gözünden ortaya koyması açısından önemlidir.

Etik Beyan

Çalışmaya ilişkin İnönü Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’ndan 04/04/2024-5804 evrak tarih ve sayısı ile etik açından uygundur kararı alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok.

Proje Numarası

---

Teşekkür

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi ailesine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ağar, B. A., & Atli, A. (2024) Lise öğrencilerinde algılanan akademik destek, akademik akış ve tükenmişlik arasındaki ilişkiler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 561-586. https://doi.org/10.37217/tebd.1387273.
  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.
  • Bronstein, P., Ginsburg, G.S. & Herrera, I.S. (2005) Parental predictors of motivational orientation in early adolescence: A Longitudinal Study. J Youth Adolescence 34, 559–575.https://doi.org/10.1007/s10964-005-8946-0
  • Ciciolla, L., Curlee, A.S., Karageorge, J., & Luthar, S.S. (2016). When mothers and fathers are seen as disproportionately valuing achievements: Implications for adjustment among upper middle class youth. Journal of Youth and Adolescence, 46, 10571075. 10.1007/s10964-016-0596-x
  • Chan, L. K. S., Chan, L. (2003). Early childhood education in Hong Kong and its challenges. Early Childhood Development and Care, 173(1), 7-17.
  • Cüceloğlu, D.(2023).Geliştiren Anne Baba ( 55.baskı). İstanbul: Kronik kitap.
  • Creswell, J. W. (2017). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (M.Butun ve S. B. Demir, çev.) Siyasal yayıncılık.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Cahiacchio, C., Pepe, A.; Slmela-Aro, K. (2017). Schoolburnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12.
  • Güleç, S. (2020). Lise öğrencilerinde anne baba tutumları ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkide yetkinlik beklentilerinin aracı rolü. Humanistic Perspective, 2(2), 175-190.
  • Güngör, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin Lgs hazırlık sürecine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 12(23), 171-200.
  • Gün, M. ve Kaya İ.(2018). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social ScienceStudies, 71 (2), 68-80.
  • Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (1995). Parental involvement in children’s education: Why does it make a difference? Teachers College Record, 97(2), 310–331.
  • Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (2005). Final performance report for OERI Grant #R305T010673: The social context of parental involvement: A path to enhanced achievement. Presented to Project Monitor, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
  • Kapıkıran, Ş. (2019). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide akademik dayanıklılığın aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education), 48, 409-430.
  • Kaya, B.& Sarı, M. (2023). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği düzeyi, nedenleri ve sonuçları: Bir karma yöntem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1),112-131.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Publishing Company.
  • Levpuscek, M. P., Zupancic, M. ve Socan, G. (2013). Predicting achievement in mathematics in adolescent students: The role of individual and social factors. The Journal of Early Adolescence, 33(4), 523-551. https://doi.org/10.1177/0272431612450949
  • MEB,(2024).Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav başvuru ve uygulamakılavuzu.https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/12101638_2024_Merkezi_SYav_BasYvuru_KYlavuzu.pdf.
  • Noble, H., Smith, J. (2014). Qualitative data analysis: a practical example. Evidence Based Nursing,17 (1):2-3Pascoe, M.C., Hetrick, S.E. & Parker, A.G. (2020) The impact of stress on students in Secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 104-112.
  • Pomerantz, E. M., Moorman, E. A., & Litwack, S. D. (2007). The How, Whom, and Why of Parents’ Involvement in Children’s Academic Lives: More Is Not Always Better. Review of , 77(3),373 410. https://doi.org/10.3102/003465430305567.
  • Raufelder, D., Hoferichter, F., Ringeisen, T., Regner, N. ve Jacke, C. (2015). The perceived role of parental support and pressure in the interplay of test anxiety and school engagement among adolescents: Evidence for gender-specific relations. Journal of Child and Family studies,24(12), 3742-3756. doi 10.1007/s10826-015-0182-y.
  • Ribeiro, I.J.S., Pereira, R., Freire, I.V., de Oliveira, B., Casotti, C.A. & Boery, E.N. (2018). Stress and quality of life among university students: a systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77.
  • Ringeisen, T. ve Raufelder, D. (2015). The interplay of parental support, parental pressure and test anxiety–gender differences in adolescents. Journal of Adolescence, 45, 67-79. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.08.018
  • Rogers, M. A., Theule, J., Ryan, B. A., Adams, G. R., & Keating, L. (2009). Parental involvement and children's school achievement: Evidence for mediating processes. Canadian journal of school psychology, 24(1), 34-57.
  • Schmid, E. & Garrels, V. (2021) Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training. Educational Research, 63(4), 456 473.
  • Seçer, I., & Gençdoğan, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 25-37. https://doi.org/10.19128/turje.181045
  • Sontur R., Bilgili, E., & Öğüt, C. (2021). Ailenin akademik tutumunun öğrenme sorumluluğuna etkisi: ortaokul öğrencileri örneği. Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 301-309.
  • Tatlı, S. & Atmaca, T. (2023). Ebeveyn başarı baskısı ve akademik stresin ve ortaöğretim öğrencilerinin okul tükenmişliğini yordama düzeyi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1328-1349. https://doi.org/10.35675/befdergi.1322675
  • Türk, P. (2009). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin seviye belirleme sınavına hazırlanma sürecindeki psikososyal problemleri. (Yayın No. 271262) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi] YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tong, Y., Li, J.X. & Shu, B. (2020). Is children’s academic performance valuable to parents? Linking children’s effort vs. results and fathers’ vs. mothers’ subjective well-being. Child Indicators Research, 14, 583–605.
  • Toytok, E. H., Eren, Z., & Gezen , M. O. (2019). 8. Sınıf öğrencilerinin sınav hazırlık sürecindeki destek ağlarının sosyal ağ analizi. Electronic Turkish Studies, 14(2).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2012). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Child development, 83(3), 877-895.

8th Grade Students and Their Journey of Lgs: A Study on Parental Support

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 1562 - 1583
https://doi.org/10.51460/baebd.1583107

Öz

In our country, the central exams applied in the transition to higher educational institutions are very important for the future of students. In this critical process, they expect to receive attention and support from their social environment. Parents constitute the first step of this expectation network. The aim of this study is to examine the expectations of 8th grade students who will take the High School Transition Examination (LGS) from their parents during the exam preparation process. The research was designed with a qualitative approach. The study examines student-parent relationships, types of parental support, and the effects of this support on students' exam preparation processes. The study group of the research is 10 students. The data were collected using a semi-structured interview form. The collected data were evaluated by content analysis. According to the findings of the study, students expect emotional, motivational, academic and financial support from their parents during this period. Students expect an empathetic approach away from pressure and comparison from their parents during this period. Most of the students think that their parents do not understand the exam anxiety they experience during this period and that their parents' expectations about the exam create pressure on them. Based on this study, psychological counselors working in schools can conduct seminars and psychoeducation activities for the parents of students who are in the process of preparing for the LGS exam with the theme of parental support in the exam preparation process. The research is important in terms of revealing the LGS preparation process and the parent-child relationship in this.

Proje Numarası

---

Kaynakça

  • Ağar, B. A., & Atli, A. (2024) Lise öğrencilerinde algılanan akademik destek, akademik akış ve tükenmişlik arasındaki ilişkiler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 561-586. https://doi.org/10.37217/tebd.1387273.
  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.
  • Bronstein, P., Ginsburg, G.S. & Herrera, I.S. (2005) Parental predictors of motivational orientation in early adolescence: A Longitudinal Study. J Youth Adolescence 34, 559–575.https://doi.org/10.1007/s10964-005-8946-0
  • Ciciolla, L., Curlee, A.S., Karageorge, J., & Luthar, S.S. (2016). When mothers and fathers are seen as disproportionately valuing achievements: Implications for adjustment among upper middle class youth. Journal of Youth and Adolescence, 46, 10571075. 10.1007/s10964-016-0596-x
  • Chan, L. K. S., Chan, L. (2003). Early childhood education in Hong Kong and its challenges. Early Childhood Development and Care, 173(1), 7-17.
  • Cüceloğlu, D.(2023).Geliştiren Anne Baba ( 55.baskı). İstanbul: Kronik kitap.
  • Creswell, J. W. (2017). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (M.Butun ve S. B. Demir, çev.) Siyasal yayıncılık.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Cahiacchio, C., Pepe, A.; Slmela-Aro, K. (2017). Schoolburnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12.
  • Güleç, S. (2020). Lise öğrencilerinde anne baba tutumları ve başarı yönelimleri arasındaki ilişkide yetkinlik beklentilerinin aracı rolü. Humanistic Perspective, 2(2), 175-190.
  • Güngör, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin Lgs hazırlık sürecine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 12(23), 171-200.
  • Gün, M. ve Kaya İ.(2018). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social ScienceStudies, 71 (2), 68-80.
  • Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (1995). Parental involvement in children’s education: Why does it make a difference? Teachers College Record, 97(2), 310–331.
  • Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (2005). Final performance report for OERI Grant #R305T010673: The social context of parental involvement: A path to enhanced achievement. Presented to Project Monitor, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
  • Kapıkıran, Ş. (2019). Ergenlerde ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide akademik dayanıklılığın aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education), 48, 409-430.
  • Kaya, B.& Sarı, M. (2023). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği düzeyi, nedenleri ve sonuçları: Bir karma yöntem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1),112-131.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Publishing Company.
  • Levpuscek, M. P., Zupancic, M. ve Socan, G. (2013). Predicting achievement in mathematics in adolescent students: The role of individual and social factors. The Journal of Early Adolescence, 33(4), 523-551. https://doi.org/10.1177/0272431612450949
  • MEB,(2024).Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav başvuru ve uygulamakılavuzu.https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/12101638_2024_Merkezi_SYav_BasYvuru_KYlavuzu.pdf.
  • Noble, H., Smith, J. (2014). Qualitative data analysis: a practical example. Evidence Based Nursing,17 (1):2-3Pascoe, M.C., Hetrick, S.E. & Parker, A.G. (2020) The impact of stress on students in Secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 104-112.
  • Pomerantz, E. M., Moorman, E. A., & Litwack, S. D. (2007). The How, Whom, and Why of Parents’ Involvement in Children’s Academic Lives: More Is Not Always Better. Review of , 77(3),373 410. https://doi.org/10.3102/003465430305567.
  • Raufelder, D., Hoferichter, F., Ringeisen, T., Regner, N. ve Jacke, C. (2015). The perceived role of parental support and pressure in the interplay of test anxiety and school engagement among adolescents: Evidence for gender-specific relations. Journal of Child and Family studies,24(12), 3742-3756. doi 10.1007/s10826-015-0182-y.
  • Ribeiro, I.J.S., Pereira, R., Freire, I.V., de Oliveira, B., Casotti, C.A. & Boery, E.N. (2018). Stress and quality of life among university students: a systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77.
  • Ringeisen, T. ve Raufelder, D. (2015). The interplay of parental support, parental pressure and test anxiety–gender differences in adolescents. Journal of Adolescence, 45, 67-79. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.08.018
  • Rogers, M. A., Theule, J., Ryan, B. A., Adams, G. R., & Keating, L. (2009). Parental involvement and children's school achievement: Evidence for mediating processes. Canadian journal of school psychology, 24(1), 34-57.
  • Schmid, E. & Garrels, V. (2021) Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training. Educational Research, 63(4), 456 473.
  • Seçer, I., & Gençdoğan, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 25-37. https://doi.org/10.19128/turje.181045
  • Sontur R., Bilgili, E., & Öğüt, C. (2021). Ailenin akademik tutumunun öğrenme sorumluluğuna etkisi: ortaokul öğrencileri örneği. Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 301-309.
  • Tatlı, S. & Atmaca, T. (2023). Ebeveyn başarı baskısı ve akademik stresin ve ortaöğretim öğrencilerinin okul tükenmişliğini yordama düzeyi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1328-1349. https://doi.org/10.35675/befdergi.1322675
  • Türk, P. (2009). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin seviye belirleme sınavına hazırlanma sürecindeki psikososyal problemleri. (Yayın No. 271262) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi] YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tong, Y., Li, J.X. & Shu, B. (2020). Is children’s academic performance valuable to parents? Linking children’s effort vs. results and fathers’ vs. mothers’ subjective well-being. Child Indicators Research, 14, 583–605.
  • Toytok, E. H., Eren, Z., & Gezen , M. O. (2019). 8. Sınıf öğrencilerinin sınav hazırlık sürecindeki destek ağlarının sosyal ağ analizi. Electronic Turkish Studies, 14(2).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2012). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Child development, 83(3), 877-895.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Gülnur Kaya 0009-0003-1007-8450

Mustafa Kutlu 0000-0002-1919-7371

Nuri Erdemir 0000-0002-5106-7884

Proje Numarası ---
Erken Görünüm Tarihi 12 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2024
Kabul Tarihi 30 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, A. G., Kutlu, M., & Erdemir, N. (2025). 8. Sınıf Öğrencileri ve Lgs Yolculuğu: Ebeveyn Desteği Üzerine Bir İnceleme. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 1562-1583. https://doi.org/10.51460/baebd.1583107