Objective: This work was driven by the sense of responsibility and by the aim of providing/raising awareness for the youth regarding drug addiction. In order to raise the awareness of youth within the framework of drug addiction, Republic of Turkey Ministry of Health General Directorate of Health Promotion made 2 spot films which were intended for the youth and 1 spot film related to the “191 Line”; “The Counseling and Support Line for the Fight Against Drugs which addressed a larger target population.
Method: The aforementioned 3 spot films were analyzed with the method of focus group analysis, containing the opinions of the intended population regarding the films and the subject at hand.
Results: It was seen that negative elements such as fear and death which were used in the public service announcements that are intended to raise awareness in terms of “drug addiction” were not considered as dissuasive from the perspective of teenagers. Moreover, parents do not want studies to be conducted which induces fear and anxiety among themselves and their children. Teenagers and their parents think that the processes which lead the individual towards drug addiction should be clarified and elaborated in a clear manner within the future studies.
Conclusion: These individuals expect the related films and studies to contain positive messages regarding the subject and they also expect these works to touch people’s lives, to make contact with the society itself.
Amaç: Bu çalışmada madde bağımlılığı konusunda gençlerin farkındalığını sağlama amacından ve sorumluluğundan hareket edilmiştir. Türkiye Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü tarafından gençlerin farkındalığının artırılması amacıyla genç hedef kitleye yönelik, yeni medyada yayınlanmak üzere 2 spot film ve daha geniş bir hedef kitleye hitap etmek üzere Uyuşturucu ile Mücadele Danışma ve Destek Hattı ALO 191 ile ilgili 1 spot film yaptırılmıştır.
Yöntem: Hazırlanan 3 spot film yayınlanmadan önce hedef kitlelerin filmlerle ve konu ile ilgili öngörüşleri odak grup görüşmesi metoduyla analiz edilmiştir.
Bulgular: Gençler uyuşturucu madde bağımlılığı ile ilgili farkındalık için hazırlanan kamu spotlarında korku ve ölüm gibi olumsuz öğelerin caydırıcı olmadığını düşünmektedir. Ebeveynler de kendileri ve çocukları için kaygıya ve korkuya neden olacak çalışmalar yapılmamasını istemektedir.
Sonuç: Gençler ve ebeveynler yapılacak çalışmalarda madde bağımlılığına sürükleyen sürecin neler olduğunun net bir şekilde anlatılması gerektiğini düşünmektedir. Aynı zamanda topluma temas edebilecek, olumlu mesaj veren filmlerin ve çalışmaların yapılmasını beklemektedirler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Madde Bağımlılığı |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 3 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence