Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal İzolasyon Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zamanda Sıkılma Algısı ve İnternet Bağımlılığı İlişkisi

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 164 - 173, 30.06.2023
https://doi.org/10.51982/bagimli.1137559

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, sosyal izolasyon sürecinde üniversite öğrencilerinin serbest zamanda sıkılma algısı ve internet bağımlılığı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve çeşitli demografik değişkenler açısından karşılaştırmaktır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini, Manisa Celal Bayar Üniversitesi'nde eğitimine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubu, kolayda örneklem yönetimi ile seçilen 296 kadın ve 207 erkek olmak üzere toplamda 503 gönüllü bireyden oluşmaktadır. Katılımcılara kişisel bilgi formunun yanı sıra "Young İnternet Bağımlılığı Testi-Kısa Formu" (YİBT-KF) ve "Serbest Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği" (SZSAÖ) uygulanmıştır
Bulgular: Üniversite öğrencilerinin YİBT-KF (2.67±0.88), sıkılma (2.66±1.11) ve doyumsuzluk (2.50±0.97) için ortalama puanlara sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca YİBT-KF'nin SZSAÖ faktörleri ile arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkisi olduğu görülürken sıkılma düzeyinin internet bağımlılığını anlamlı derecede etkilediği ve %41’lik varyans ile açıklar durumda olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Serbest zamanda sıkılma algısı bireylerin internet bağımlılık düzeylerini önemli ölçüde etkilemektedir. Üniversite öğrencilerinin sosyal izolasyon sürecinde serbest zamanda sıkılma algısı arttıkça internet bağımlılık düzeylerinin de arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Henderson KA. Leisure studies in the 21st century: The sky is falling?. Leisure Sciences 2010; 32(4): 391-400.
  • Okuyucu Ç, Ramazanoğlu F, Tel M. Teknolojik gelişim ile serbest zaman faaliyetleri ilişkisi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 2006; 4(3): 58-60.
  • Üstün, Ç. Özçiftçi, S. COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi 2020; 25(Special Issue on COVID 19): 142-153.
  • Bilge Y. Bilge Y. Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi 2020; 23: 38-51.
  • Iso-Ahola SE. Weissinger E. Leisure and boredom. Journal of Social and Clinical Psychology 1987; 5(3): 356-364.
  • Orcutt JD. Contrasting effects of two kinds of boredom on alcohol use. Journal of Drug Issues 1984; 14(1): 161-173.
  • Dahlen ER, Martin RC, Ragan K. Kuhlman MM. Boredom proneness in anger and aggression: Effects of impulsiveness and sensation seeking. Personality and Individual Differences 2004; 37(8): 1615-1627.
  • Deci EL, Ryan RM. The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry 2000; 11(4): 227-268.
  • Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Journal of Contemporary Medicine 2016; 6(3): 235-247.
  • Türk F, Kul A, Kılınç E. Depression-anxiety and coping strategies of adolescents during the Covid-19 pandemic. Turkish Journal of Education 2021; 10(2): 58-75.
  • Bayhan V. Gençlik, sosyal medya ve internet bağımlılığı. Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset ve Kültür Dergisi 2013; 23: 61-80.
  • Çiftçi H. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 2018; 7(4): 417-434.
  • Koçoğlu D. Üniversite öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılık düzeyine göre tüketici karar verme tarzlarının değerlendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 2019; 8(2): 1815-1830.
  • Yalçın I, Özkurt B, Özmaden M, Yağmur R. Effect of smartphone addiction on loneliness levels and academic achievement of z generation. International Journal of Psychology and Educational Studies 2020; 7(1): 208-214.
  • Lin CH, Lin SL, Wu CP. The effects of parental monitoring and leisure boredom on adolescents' internet addiction. Adolescence, 2009; 44(176): 993-1004.
  • Şahin H, Topal B, Topal B. İnternet bağımlılığı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Metinleri 2018; (2): 118-136.
  • Kırık AM, Özkoçak V. Yeni dünya düzeni bağlamında sosyal medya ve yeni koronavirüs (covid-19) pandemisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2020; 7(45): 133-154.
  • We Are Social. Digital around the world in April 2020. https://wearesocial.com/blog/2020/04/digital-around-the-world-in-april-2020 (Reached: 06.09.2020).
  • Young KS. Caught In The Net: How To Recognize The Signs Of Internet Addiction And A Winning Strategy For Recovery. New York: John Wiley & Sons, 1998.
  • Pawlikowski M, Altstötter-Gleich C, Brand M. Vali-dation and psychometric properties of a short version of young’s internet addiction test. Computers in Human Behaviour 2013; 29(3): 1212-1223.
  • Kutlu M, Savci M, Demir Y, Aysan F. Young internet bağımlılığı testi kısa formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2016; 17(1): 69-76.
  • Iso-Ahola SE, Weissinger, E. Perceptions of boredom in leisure: Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of Leisure Research 1990; 22(1): 1-17.
  • Kara FM, Gürbüz B, Öncü E. Leisure boredom scale: The factor structure and the demographic differences. The Turkish Journal of Sport and Exercise 2014; 16(2): 28-35.
  • Gürbüz S, Şahin F. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2018.
  • Aslan E, Yazıcı A. Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili sosyodemografik faktörler. Klinik Psikiyatri Dergisi 2016; 19(3): 109-117.
  • Frangos CC, Fragkos KC, Kiohos A. Internet addiction among Greek university students: Demographic associations with the phenomenon, using the Greek version of young's internet addiction test. International Journal of Economic Sciences and Applied Research 2010; 3(1): 49-74.
  • Balcı Ş, Gülnar B. Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk İletişim 2009; 6(1): 5-22.
  • Ni X, Yan H, Chen S, Liu Z. Factors influencing internet addiction in a sample of freshmen university students in China. CyberPsychology & Behavior 2009; 12(3): 327–330.
  • Doğan M, Elçi G, Gürbüz B. Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı ve iş tatmini ilişkisi: Akademisyenler üzerine bir araştırma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2019; 17(1): 154-164.
  • Kara FM, Ayverdi B. Üniversite öğrencilerinde serbest zamanda sıkılma algısı alkol kullanma nedenlerinin belirleyicisi midir?. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2018; 23(1): 35-42.
  • Kara FM. Internet addiction: Relationship with perceived freedom in leisure, perception of boredom and sensation seeking. Higher Education Studies 2019; 9(2): 131-140.
  • Wegner L, Flisher AJ, Muller M, Lombard C. Leisure boredom and substance use among high school students in South Africa. Journal of Leisure Research 2006; 38(2): 249-266.
  • Aydın İ, Öncü E, Akbulut V, Kılıç SK. Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2019; 21(1): 39-53.
  • Ahmadi K. Internet addiction among Iranian adolescents: A nationwide study. Acta Medica Iranica 2014; 52(6): 467-472.
  • Khan MA, Shabbir F, Rajput TA. Effect of gender and physical activity on internet addiction in medical students. Pakistan Journal of Medical Sciences 2017; 33(1): 191-194.
  • Kara FM, Gürbüz B. Serbest zamanda sıkılma algısı: İnternet bağımlılığı ve algılanan sosyal yetkinlik ilişkisi. 16th International Sport Sciences Congress Book of Abstracts, 2018: 948-949.
  • Kara FM, Gürbüz B, Küçük-Kılıç S, Öncü E. An investigation of pre-service physical education teachers’ leisure boredom, life satisfaction and social connectedness. Journal of Computer and Education Research, 2018; 6(12): 342-357.
  • Wang WC. Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and internet addiction in undergraduates in Taiwan. Psychological Reports 2019; 122(5): 1651-1665.
  • Kwon J, Park JE, Oh JY. The study of the comparison on factors influencing internet game addiction among male middle and high school students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society 2016; 17(2): 75-86.
  • Ryu M. University students' smartphone addiction propensities according to self-efficacy and leisure-related variables. Journal of Korean Home Management Association 2014; 32(1): 63-79.
  • Soyer F. Smartphone addiction and leisure constraints: College students. International Journal of Psychology and Educational Studies 2019; 6(2): 26-34.
  • Oh SS, Caldwell LL. Oh SY. An examination of leisure constraints, participation in creative activities and hobbies, and leisure boredom in a sample of Korean adults. World Leisure Journal 2001;43(2): 30-38.
  • Aydın İ, Güngörmüş HA, Gürel O, Çakır VO. Serbest zaman engelleri ile serbest zamanda sıkılma ilişkisi: Sağlık hizmetleri personeli örneği. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 2018:383-384.
  • Weinstein A, Dorani D, Elhadif R, Bukovza Y, Yarmulnik A, Dannon P. Internet addiction is associated with social anxiety in young adults. Annals of Clinical Psychiatry 2015; 27(1): 4-9.
  • Hayırcı B, Sarı E. Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ile sosyal kaygı ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi 2020; 7(1): 61-79.
  • Kesici Ş, Şahin İ. A comparative study of uses of the internet among college students with and without internet addiction. Psychological Reports 2009; 105(3): 1103-1112.
  • Liu C-Y, Kuo F-Y. A Study of Internet Addiction through the Lens of the Interpersonal Theory. CyberPsychology & Behavior 2007; 10(6): 799–804.
  • Leung L. Using tablet in solitude for stress reduction: An examination of desire for aloneness, leisure boredom, tablet activities, and location of use. Computers in Human Behavior 2015; 48: 382–391.
  • Tan W-K, Lu K-J. Smartphone use at tourist destinations: Interaction with social loneliness, aesthetic scope, leisure boredom, and trip satisfaction. Telematics and Informatics 2019; 39: 69-74.

The Relationship between University Students' Perception of Boredom in Leisure Time and Internet Addiction during Social Isolation Process

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 164 - 173, 30.06.2023
https://doi.org/10.51982/bagimli.1137559

Öz

Objective: The aim of the study is to examine the relationship between university students' perception of leisure time boredom and internet addiction levels during the social isolation process and to compare them in terms of various demographic variables.
Method: The universe of research exists students who continue their education at Manisa Celal Bayar University. The sample group consists of a total of 503 volunteers, 296 females and 207 males selected by convenience sampling method. Additionally the personal information form, the "Young Internet Addiction Test-Short Form" (YIAT-SF) and the "Leisure Boredom Scale" (LBS) were applied to the participants.
Results: University students had average scores for YIAT-SF (2.67±0.88), boredom (2.66±1.11) and dissatisfaction (2.50±0.97). In addition, there was a positive and significant relationship between YIAT-SF and LBS’s subscales, while the level of boredom significantly affected internet addiction and it was found to predict with a variance of 41%.
Conclusion: The perception of boredom in leisure significantly affects the internet addiction levels of individuals. As the perception of boredom in leisure increases in the social isolation process of university students, the level of internet addiction also increases.

Kaynakça

  • Henderson KA. Leisure studies in the 21st century: The sky is falling?. Leisure Sciences 2010; 32(4): 391-400.
  • Okuyucu Ç, Ramazanoğlu F, Tel M. Teknolojik gelişim ile serbest zaman faaliyetleri ilişkisi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 2006; 4(3): 58-60.
  • Üstün, Ç. Özçiftçi, S. COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi 2020; 25(Special Issue on COVID 19): 142-153.
  • Bilge Y. Bilge Y. Koronavirüs salgını ve sosyal izolasyonun psikolojik semptomlar üzerindeki etkilerinin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme tarzları açısından incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi 2020; 23: 38-51.
  • Iso-Ahola SE. Weissinger E. Leisure and boredom. Journal of Social and Clinical Psychology 1987; 5(3): 356-364.
  • Orcutt JD. Contrasting effects of two kinds of boredom on alcohol use. Journal of Drug Issues 1984; 14(1): 161-173.
  • Dahlen ER, Martin RC, Ragan K. Kuhlman MM. Boredom proneness in anger and aggression: Effects of impulsiveness and sensation seeking. Personality and Individual Differences 2004; 37(8): 1615-1627.
  • Deci EL, Ryan RM. The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry 2000; 11(4): 227-268.
  • Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Journal of Contemporary Medicine 2016; 6(3): 235-247.
  • Türk F, Kul A, Kılınç E. Depression-anxiety and coping strategies of adolescents during the Covid-19 pandemic. Turkish Journal of Education 2021; 10(2): 58-75.
  • Bayhan V. Gençlik, sosyal medya ve internet bağımlılığı. Düşünce Dünyasında Türkiz Siyaset ve Kültür Dergisi 2013; 23: 61-80.
  • Çiftçi H. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 2018; 7(4): 417-434.
  • Koçoğlu D. Üniversite öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılık düzeyine göre tüketici karar verme tarzlarının değerlendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 2019; 8(2): 1815-1830.
  • Yalçın I, Özkurt B, Özmaden M, Yağmur R. Effect of smartphone addiction on loneliness levels and academic achievement of z generation. International Journal of Psychology and Educational Studies 2020; 7(1): 208-214.
  • Lin CH, Lin SL, Wu CP. The effects of parental monitoring and leisure boredom on adolescents' internet addiction. Adolescence, 2009; 44(176): 993-1004.
  • Şahin H, Topal B, Topal B. İnternet bağımlılığı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Metinleri 2018; (2): 118-136.
  • Kırık AM, Özkoçak V. Yeni dünya düzeni bağlamında sosyal medya ve yeni koronavirüs (covid-19) pandemisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2020; 7(45): 133-154.
  • We Are Social. Digital around the world in April 2020. https://wearesocial.com/blog/2020/04/digital-around-the-world-in-april-2020 (Reached: 06.09.2020).
  • Young KS. Caught In The Net: How To Recognize The Signs Of Internet Addiction And A Winning Strategy For Recovery. New York: John Wiley & Sons, 1998.
  • Pawlikowski M, Altstötter-Gleich C, Brand M. Vali-dation and psychometric properties of a short version of young’s internet addiction test. Computers in Human Behaviour 2013; 29(3): 1212-1223.
  • Kutlu M, Savci M, Demir Y, Aysan F. Young internet bağımlılığı testi kısa formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2016; 17(1): 69-76.
  • Iso-Ahola SE, Weissinger, E. Perceptions of boredom in leisure: Conceptualization, reliability and validity of the leisure boredom scale. Journal of Leisure Research 1990; 22(1): 1-17.
  • Kara FM, Gürbüz B, Öncü E. Leisure boredom scale: The factor structure and the demographic differences. The Turkish Journal of Sport and Exercise 2014; 16(2): 28-35.
  • Gürbüz S, Şahin F. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2018.
  • Aslan E, Yazıcı A. Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili sosyodemografik faktörler. Klinik Psikiyatri Dergisi 2016; 19(3): 109-117.
  • Frangos CC, Fragkos KC, Kiohos A. Internet addiction among Greek university students: Demographic associations with the phenomenon, using the Greek version of young's internet addiction test. International Journal of Economic Sciences and Applied Research 2010; 3(1): 49-74.
  • Balcı Ş, Gülnar B. Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk İletişim 2009; 6(1): 5-22.
  • Ni X, Yan H, Chen S, Liu Z. Factors influencing internet addiction in a sample of freshmen university students in China. CyberPsychology & Behavior 2009; 12(3): 327–330.
  • Doğan M, Elçi G, Gürbüz B. Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı ve iş tatmini ilişkisi: Akademisyenler üzerine bir araştırma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2019; 17(1): 154-164.
  • Kara FM, Ayverdi B. Üniversite öğrencilerinde serbest zamanda sıkılma algısı alkol kullanma nedenlerinin belirleyicisi midir?. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2018; 23(1): 35-42.
  • Kara FM. Internet addiction: Relationship with perceived freedom in leisure, perception of boredom and sensation seeking. Higher Education Studies 2019; 9(2): 131-140.
  • Wegner L, Flisher AJ, Muller M, Lombard C. Leisure boredom and substance use among high school students in South Africa. Journal of Leisure Research 2006; 38(2): 249-266.
  • Aydın İ, Öncü E, Akbulut V, Kılıç SK. Öğretmen adaylarında boş zaman sıkılma algısı ve psikolojik sağlamlık ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2019; 21(1): 39-53.
  • Ahmadi K. Internet addiction among Iranian adolescents: A nationwide study. Acta Medica Iranica 2014; 52(6): 467-472.
  • Khan MA, Shabbir F, Rajput TA. Effect of gender and physical activity on internet addiction in medical students. Pakistan Journal of Medical Sciences 2017; 33(1): 191-194.
  • Kara FM, Gürbüz B. Serbest zamanda sıkılma algısı: İnternet bağımlılığı ve algılanan sosyal yetkinlik ilişkisi. 16th International Sport Sciences Congress Book of Abstracts, 2018: 948-949.
  • Kara FM, Gürbüz B, Küçük-Kılıç S, Öncü E. An investigation of pre-service physical education teachers’ leisure boredom, life satisfaction and social connectedness. Journal of Computer and Education Research, 2018; 6(12): 342-357.
  • Wang WC. Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and internet addiction in undergraduates in Taiwan. Psychological Reports 2019; 122(5): 1651-1665.
  • Kwon J, Park JE, Oh JY. The study of the comparison on factors influencing internet game addiction among male middle and high school students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society 2016; 17(2): 75-86.
  • Ryu M. University students' smartphone addiction propensities according to self-efficacy and leisure-related variables. Journal of Korean Home Management Association 2014; 32(1): 63-79.
  • Soyer F. Smartphone addiction and leisure constraints: College students. International Journal of Psychology and Educational Studies 2019; 6(2): 26-34.
  • Oh SS, Caldwell LL. Oh SY. An examination of leisure constraints, participation in creative activities and hobbies, and leisure boredom in a sample of Korean adults. World Leisure Journal 2001;43(2): 30-38.
  • Aydın İ, Güngörmüş HA, Gürel O, Çakır VO. Serbest zaman engelleri ile serbest zamanda sıkılma ilişkisi: Sağlık hizmetleri personeli örneği. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, 2018:383-384.
  • Weinstein A, Dorani D, Elhadif R, Bukovza Y, Yarmulnik A, Dannon P. Internet addiction is associated with social anxiety in young adults. Annals of Clinical Psychiatry 2015; 27(1): 4-9.
  • Hayırcı B, Sarı E. Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ile sosyal kaygı ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi 2020; 7(1): 61-79.
  • Kesici Ş, Şahin İ. A comparative study of uses of the internet among college students with and without internet addiction. Psychological Reports 2009; 105(3): 1103-1112.
  • Liu C-Y, Kuo F-Y. A Study of Internet Addiction through the Lens of the Interpersonal Theory. CyberPsychology & Behavior 2007; 10(6): 799–804.
  • Leung L. Using tablet in solitude for stress reduction: An examination of desire for aloneness, leisure boredom, tablet activities, and location of use. Computers in Human Behavior 2015; 48: 382–391.
  • Tan W-K, Lu K-J. Smartphone use at tourist destinations: Interaction with social loneliness, aesthetic scope, leisure boredom, and trip satisfaction. Telematics and Informatics 2019; 39: 69-74.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Sinan Erdem Satılmış 0000-0002-1535-1669

Recep Cengız 0000-0003-4097-2237

Hamdi Alper Güngörmüş 0000-0003-4663-3869

Erken Görünüm Tarihi 25 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 16 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Satılmış SE, Cengız R, Güngörmüş HA. The Relationship between University Students’ Perception of Boredom in Leisure Time and Internet Addiction during Social Isolation Process. Bağımlılık Dergisi. Haziran 2023;24(2):164-173. doi:10.51982/bagimli.1137559

Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence