This study investigates the perceptions of individuals in Muslim-Turk Population, related to mosque. Sample group was selected from students at the Theology and Communication Faculties of Gümüşhane University in 2014-2015 academic year. Data from both the fulfilled phrase “Mosque is like/similar…, because…” and demographic variable questions were analyzed through qualitative and quantitative methods. According to the study findings, total 92 different metaphors related to mosque concept was produced by the 156 participants. In terms of common features, by examining these results, those were fallen into 9 different conceptual categories: ‘mosque as a place to live and to be cured and supportive’, ‘mosque as a place of tolerance, solidarity and integration’, ‘mosque as a place of purification and protection’, ‘mosque as a relaxing and peaceful place’, ‘mosque as an instructive and informative place’, ‘mosque as a value’, ‘mosque as a guiding and leading place’, ‘mosque as a means’ and ‘other’. Also, these results revealed very important relationships between the categories and gender, settlement area, faculty at which they study, factors affecting on mosque perception and perceiving mosque.
Psychology of Religion Image Mosque Perception Metaphorical Research Religious Study Religious Symbols University Students
Bu araştırma, Müslüman-Türk toplumundaki bireylerin camiye ilişkin algılarını ortaya çıkarmak için gerçekleştirilmiştir. 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve İletişim Fakültesinde öğrenim gören öğrenciler tarafından, “Cami.....gibidir/benzer, çünkü.....” ibaresinin ve demografik değişkenlerle ilgili soruların tamamlanmasıyla elde edilen ham veriler, hem nitel hem de nicel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, 156 katılımcı tarafından cami kavramına ilişkin olarak toplam 92 farklı metafor üretilmiştir. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından irdelenerek ‘hayat verici, tedavi edici ve destekleyici bir yer olarak cami’, ‘hoşgörü, dayanışma ve kaynaşma yeri olarak cami’, ‘arınma ve korunma yeri olarak cami’, ‘rahatlatıcı ve huzur verici bir yer olarak cami’, ‘eğitici ve öğretici bir yer olarak cami’, ‘bir değer olarak cami’, ‘yol ve yön gösterici bir yer olarak cami’, ‘araç olarak cami’ ve ‘diğer’ olmak üzere 9 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Aynı zamanda, araştırmanın sonuçlarına göre oluşturulan kategoriler ile cinsiyet, yerleşim yeri, öğrenim görülen fakülte, cami algısına etki eden faktör ve camiyi algılama değişkenleri arasında önemli ilişkilere ulaşılmıştır.
Din Psikolojisi İmge Cami Algısı Metaforik Araştırma Dinî Araştırma Dinî Semboller Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |