İhracat kazançları gerek yüksek gerekse düşük gelirli ülkeler açısından ekonomik büyümeyi sağlamada önemli bir rol oynamaktadır. İhracat, döviz rezervi hacmi ve ulusal refah seviyesi üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu gibi verimlilik ve istihdam artışı yoluyla millî sanayinin gelişmesine katkıda da bulunmaktadır. Bununla birlikte, ihracatın ulusal ekonomi açısından önemine dair önceki araştırmalar daha ziyade köklü firmalar ve büyük çokuluslu şirketler üzerine odaklanmakta, yeni kurulan firmaların uluslararası piyasalardaki rolünü gözardı etmektedirler. Bu çalışmada, bir ülkenin girişimcilik düzeyi ile ihracat performansı arasındaki ilişki incelenerek bu konudaki boşluğu bir ölçüde gidermeye gayret edilmektedir.
119 ülkenin dahil edildiği yatay-kesit regresyon analizinden elde edilen bulgulara göre doğrudan yabancı yatırım girişleri, kişi başına gelir düzeyi, sermaye stoku, ithalat hacmi, sanayi üretimi ve internet kullanım yaygınlığı ülkenin ihracat oranı üzerinde anlamlı etkiye sahiptir. Ancak bazı katsayıların işaretleri beklentiyle uyuşmamaktadır. Diğer taraftan, çalışmanın asıl üzerinde odaklandığı girişimcilik düzeyinin ihracat performansını anlamlı bir şekilde etkilemediği görülmüştür. Bu sonuç, girişimcilik göstergesi olarak kullanılan değişkenin yeni kurulan girişimleri kapsaması, bu firmaların da daha ziyade iç piyasaya dönük üretim yapmalarıyla açıklanabilir. Ayrıca, ülkeler arası nötrleştirme etkisi ve girişimcilik tipinin de etkili olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 17 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.
USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr