Uluslararası ticarete çoğunlukla tercih edilen denizyolu taşımacılığının en önemli aktörleri gemilerdir. Denizyolu taşımacılığı faaliyetlerin aksamaması ve sürdürülebilir deniz taşımacılığı için tehlikeli çalışma ortamının olduğu gemilerde, iş güvenliği ilkelerine uyulması ve iş kazalarının analiz edilmesi hayati önem taşımaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, ticaret gemilerinde meydana gelen iş kazalarının nedenlerinin analiz edilmesi ve gemi türlerine göre iş kazalarının incelenmesidir. Bu amaca yönelik olarak da gemilerde çalışan kaptan, baş mühendis ve gemi işletmelerinin emniyet ve kalite departmanlarının yöneticilerinden anket tekniği ile elde edilen veriler, çok kriterli karar verme yöntemlerinden AHP, TOPSIS ve MOORA yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda iş kazası sebepleri arasında en yüksek üç kaza nedeninin; “ISM kodu gerekliliklerine uymama ”, “yönetim yetersizliği” ve “ makine-ekipman arızası” kaynaklı kazalar olduğu ve en düşük üç kaza türünün ise “yük operasyon kaynaklı”, “ çalışma ortamının fiziki koşulları” ve ‘‘meteorolojik koşullar ’’ olduğu sonucuna varılmıştır. Gerçekleştirilen TOPSIS ve MOORA analizlerinde en riskli gemi türü “Ro-Ro Gemisi” olarak bulunurken AHP yöntemi ile gerçekleştirilen analizde en riskli gemi türünün ‘‘sıvı dökme yük gemisi” olarak bulunmuştur. Literatürde daha önce gemilerdeki iş kazalarının nedenlerini ve üç farklı çok kriterli karar verme tekniğini bir arada kullanan bir yönteme rastlanılmaması sebebiyle çalışmanın alan yazınına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The most important actors of maritime transportation, which is mostly preferred to international trade, are ships. Maritime transportation It is vital to comply with the principles of occupational safety and to analyze occupational accidents on ships where there is a dangerous working environment for non-disruption of activities and sustainable maritime transportation. In this study, the purpose of the study is to analyze the causes of occupational accidents occurring on merchant ships and to examine occupational accidents according to the types of ships. For this purpose, the data obtained by survey technique from the captain, chief engineer and managers of the safety and quality departments of the ship operators working on the ships were analyzed by AHP, TOPSIS and MOORA methods, which are multi-criteria decision-making methods. Among the causes of occupational accidents as a result of research, the most high-end accident, the cause of; “Failure to comply with ISM code requirements”, “management failure” and “ machinery and equipment malfunction” and the lowest was obtained from three types of accident, “due to load and operation”, “ the physical conditions of the work environment” and ‘meteorological conditions’concluded that there are. In the TOPSIS and MOORA analyses performed, the most risky type of ship was found to be a “Ro-Ro Ship”, while the most risky type of ship was found to be a ‘liquid bulk cargo ship” in the analysis performed by the AHP method. Since there has not been a method in the literature that uses the causes of work accidents on ships and three different multi-criteria decisional techniques together before, it is thought that the study will contribute to the field of literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği, Deniz Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.
USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr