Bu araştırmanın
amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının sosyobilimsel argümantasyon
kalitelerinin tartışılan konu bağlamına göre değişimini incelemektir.
Araştırmaya, üçüncü sınıfta öğrenim gören 27 fen bilimleri öğretmen adayı
katılmıştır. Araştırmaya katılan fen bilimleri öğretmen adayları içerisinden,
11 hafta süren uygulama sürecinin başında bilimin doğası anlayışlarına göre
seçilen 12 katılımcı, dörder kişilik üç gruba ayrılmışlardır. Gruplarda yer
alan öğretmen adayları, sosyobilimsel argümantasyon sürecinde ‘elektrikli
otomobil üretimi’, ‘cep telefonları insan hayatını tehdit ediyor’ ve ‘altın pirinç’
isimli senaryolar aracılığıyla argümanlar oluşturmuşlardır. Grupların bu
senaryolar doğrultusunda yaptıkları argümantasyonların nitel analizi
metodolojik bir araç yardımıyla çözümlenirken, konu bağlamının sosyobilimsel
argümantasyon kalitesi üzerindeki etkisinin istatistiksel anlamlılığını
belirlemek için ise SPSS 20 paket programında bulunan Kruskal Wallis-H testi
kullanılmıştır. Nitel ve nicel veri analizlerinden elde edilen bulgular, en
kaliteli argümantasyonların ‘altın pirinç’ isimli senaryo bağlamında
yapıldığını göstermiştir. En düşük argümantasyon kalitesinin tespit edildiği
senaryo bağlamı ise ‘cep telefonları insan hayatını tehdit ediyor’ adlı
senaryodur. Bu araştırmada ulaşılan sonuçlar, ilgili literatür doğrultusunda
tartışılmıştır.
Fen bilimleri öğretmen adayı argümantasyon sosyobilimsel argümantasyon kalitesi konu bağlamı
The aim of this
study is to investigate the change of pre-service science teachers’
argumentation quality in relation to the context of argumentation. 27 third
class pre-service science teachers participated in this study. 12 participants
were divided into three groups, each containing 4 participants, according to
their nature of science understandings at the beginning of the implementation
process, which lasted for 11 weeks. These pre-service science teachers mounted
argumentations in relation to the argumentation scenarios like ‘production of
electric cars’, ‘cell phones are threatening human life’, and ‘golden rice’ in
the process of argumentation. While the qualitative analysis of their
argumentations was resolved with the help of a methodological tool; Kruskal
Wallis-H test, present in SPSS 20 package, was used in order to determine the
statistical significance of the contextual influence on socio-scientific
argumentation quality. According to the results of qualitative and quantitative
analyses the best quality argumentations were formed within the context of
‘golden rice’ scenario. On the other hand the lowest quality argumentations were
formed within the context of ‘cell phones are threatening human life’ scenario.
The results of this study were discussed within the context of related
literature.
Preservice science teacher argumentation socioscientific argumentation quality issue context
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 1 |