–This research is aimed to reveal metaphorical thoughts of secondary school students about “mathematical problem” through metaphors and examine the changes of these metaphors according to grade levels. A total of 754 students from 4 different schools in Bursa are asked to complete the phase of “mathematical problem is like…. because…” with this aim. Students were given sheets and asked to write their thoughts by focusing on one metaphor. The data of the research was analyzed through content analysis method. The metaphors developed by secondary school students were determined, classified and categorized at this stage. At the end of the study, a total of 514 valid metaphors were identified and they were classified under 8 different categories. It has been understood that these secondary school students perceived the metaphorical problem as complex and difficult. Besides, it has been indicated that metaphorical thoughts of secondary school fifth, sixth and seventh grade students differentiated according to grade levels
Mathematical problem secondary school student metaphor content analysis
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin matematik problemine ilişkin sahip oldukları metaforların ortaya koyulması ve bu metaforların sınıf düzeylerine göre değişiminin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Bursa ilinde bulunan 4 farklı ortaokulda öğrenim görmekte olan ve çalışmaya gönüllü toplam 754 öğrenciden “matematik problemi… gibidir, çünkü…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilere bu cümlenin yazılı olduğu kağıtlar dağıtılmış ve öğrencilerden yalnızca bir metafor üzerinde yoğunlaşmaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine göre değerlendirilmiştir. Bu aşamada, öğrencilerin geliştirdikleri metaforlar belirlenmiş, sınıflandırılmış ve kategorilere ayrılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ortaokul öğrencileri matematik problemine ilişkin olarak 514 adet geçerli metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar ortak özelliklerine göre 8 farklı kategoride birleştirilmiştir. Araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin matematik problemini karmaşık ve zor bir kavram olarak algıladıkları anlaşılmıştır. Ayrıca, bu ortaokul öğrencilerinin matematik problemi için ürettikleri metaforların sınıf düzeylerine göre farklılık gösterdiği ortaya koyulmuştur.
Matematik problemi ortaokul öğrencisi metafor içerik analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 1 |