Ortaöğretim düzeyinde kimya dersinin
temel amacı bilimsel düşüncenin temel ilke ve kavramlarını kimya bilim alanı
bağlamında eğitim ve öğretimidir. Böylece öğrencinin kimyanın ilgi alanındaki
olgu ve problemleri anlama bilgi ve becerisini kazanması sağlanır. Bu çalışmada
kimya eğitiminin etkililiği makro boyutta kimya eğitiminin amaçları bağlamında
analiz edilmiştir. Araştırma kapsamındaki öğretim programının analizi
neticesinde kimya eğitiminin amaçları belirlenmiştir. Bu çalışmanın kapsamında
kimya eğitimi amaçları olarak kimya okuryazarlığı, çalışma yaşamına hazırlık ve
akademik ilerleme olarak belirlenmiştir. Çalışmada Balık Kılçığı Analizi,
Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve PROMETHEE (Preference Ranking Organization Method for Enrichment Evaluations) teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmanın kapsamındaki analiz birimi lise düzeyinde eğitim yapan bir
okuldur. Kimya eğitimi amaçlarının göreli ağırlıkları AHP ile hesaplanmıştır.
Balık kılçığı analizi ile lise 9. sınıf seviyesinde verilen kimya dersi
eğitiminin etkililiğindeki olası faktörler literatürde yer alan çalışmalar esas
alınarak belirlenmiştir. Uzman ekibin görüşüne göre kimya eğitimi etkililiğinde
belirleyici olan faktörler altı grupta toplanmış olan 29 faktörden oluşmuştur. Balık
kılçığı analizi neticesinde belirlenmiş olan faktörlere ilişkin veriler Decision Lab programına aktarılmış ve PROMETHEE
tekniği ile analiz edilmiştir. PROMETHEE I ve PROMETHEE II analizi sonuçlarına
göre kurumsal düzeyde lise 9. sınıf kimya dersi eğitimi etkililiğinde belirleyici
olan faktörlerin kısmi ve tam sıralaması belirlenebilmiştir. Çalışmada öğretim
programının güncelliği, öğretim program etkinlikleri, genel eğitim sistemi,
yönetici yeterliliği, öğretim kadrosunun motivasyonu, öğrencilerin motivasyonu
kimya eğitimi etkililiğinde birinci derecede önemli bulunmuştur.
In secondary education, the main aim of chemistry course is education
the essential principle and concepts of scientific thought based chemistry.
Thus, students acquire the understanding the knowledge and skills the concept
and problems that related the chemistry field. In this study effectiveness of
chemistry education was analysed according to the goals of the chemistry
education in macro level for a high school. Goals of the chemistry education were
identified as a result of the analysis within the context of this study of the
curriculum. As part of this study, the goals of the chemistry education that
are chemistry literacy, preparation to working life, and academic improvement were
specified. In this study, Fishbone Analysis, the Analytic Hierarchy Process
(AHP) and Preference Ranking Organization Method for Enrichment Evaluations
(PROMETHEE) Techniques were used. Within the study, a unit of analysis is a
high school. In study relative weights of the goals of the chemistry education were
determined by using the AHP. Factors affecting the effectiveness of the
education of the 9thgrade
chemistry course were decided by the Fishbone Analysis based on the literature.
Factors that influence the effectiveness chemistry education that were
classified in the six groups and 29 factors were found as indicative according
to the opinion of the expert team. The data were entered to the Decision Lab
program and was analysed by the PROMETHEE. According to the PROMETHEE I and
PROMETHEE II analysis at the institutional level the partial ranking and
complete ranking of the factors that affecting effectiveness chemistry
education were determined. According to
the results, actuality
of curriculum, activities of curriculum, general system of education,
qualification of manager, motivation of teaching staff, motivation of students were determined as the first factors for the effectiveness of the
chemistry education.
Chemistry education fishbone academic achievement AHP PROMETHEE
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1 |