Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM Education For Gifted Student

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 1, 217 - 233, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.529898

Öz

STEM education is of great importance in order to educate gifted
students as individuals who can adapt to the 21st century. In this study, STEM
activities have been developed and applied for gifted students. The study group
consisted of 11 gifted students in different age groups studying in the Science
and Art Center in Çankırı province. Implementations continued 40 hours in total
for five weeks in two groups. Observation notes, activity papers and opinion
reporting texts written by the researcher-practitioner teacher during the
application were used as data collection tools. Qualitative data were analyzed
by using descriptive and content analysis methods. At the end of the study, the
students' opinions and the observation notes of the researcher-practitioner
teachers revealed the benefits and effectiveness of STEM education for the
implementation of special skills and the problems that could be encountered
during the application. 

Kaynakça

  • Aydeniz, M., Çakmakcı, G., Çavaş, B., Özdemir, S., Akgündüz, D., Çorlu, M. S., &Öner, T. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi, http://fs.hacettepe.edu.tr/hstem/dosyalar/STEMRaporu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ayverdi, L. (2018). Özel yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde teknoloji, mühendislik ve matematiğin kullanımı: FeTeMM yaklaşımı. Doktoratezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir, Türkiye.
  • Banks, F., & Barlex, D. (2014).Teaching STEM in the secondary school: Helping teachers meet the challenge.Routledge.
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O. &Topal T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitimistratejiveuygulamaklavuzu.pdfadresindenerişilmiştir.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: a 2020 vision.Technology and Engineering Teacher, 1(70),30-35.
  • Çavaş, B., Çakıroğlu, J., Cavaş, P., &Ertepinar, H. (2011). Turkish students’ career choices in engineering: Experiences from Turkey. Science Education International, 22(4), 274-281.
  • İdin, Ş. & Kayhan, N .(2016). Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de ilköğretim döneminde üstünzekâlı-yetenekli öğrenciler için özel eğitim uygulamaları.Ahi EvranÜniversitesiKırşehirEğitimFakültesiDergisi, 17(2), 17-31. http://dergipark.gov.tr/aeukefd/issue/30439/367631 adresinden erişilmiştir.
  • Jolly, J. L. (2009). Historical perspectives: The national defense education act, current STEM initiative, and the gifted. Gifted Child Today, 32(2), 50-53.
  • Kaya, N .(2012). Education of gifted students and BILSEM’s. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Koyunlu Ünlü, Z. & Dökme, İ. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin FeTeMM’in mühendisliği hakkındaki imajları.Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 0-0. http://dergipark.gov.tr/trkefd/issue/27304/287435adresindenerişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı[MEB].(2016). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara
  • Next Generations Science Standards[NGSS]. (2013).The next generation science standards-executive summary : http://www.nextgenscience.org/sites/ngss/files/Final%20Release%20NGSS%2 0Front%20Matter%20-%206.17.13%20Update_0.pdfadresindenerişilmiştir.
  • Next Generations Science Standards[NGSS].(2013). APPENDIX F – science and engineering practices in the NGSS.
  • National Research Council[NRC].(2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. committee on highly successful science programs for K-12 science education.Board on Science Education and Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A framework for K12 science education: Practices, cross cutting concepts, and core ideas. Washington: National Academies Press.
  • National Research Council[NRC].(2014).Developing assessments for the next generation science standards. Washington, DC: NAP(National Academies Press).
  • Özçelik, A. & Akgündüz, D . (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi.TrakyaÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi, 8 (2), 334-351. DOI: 10.24315/trkefd.331579
  • Öznacar, M. D. & Bildiren, A. (2016).Üstün Zekalı Öğrencilerin Eğitimi ve Eğitsel Bilim Etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şardağ, M., Ecevit, T., Top, G., Kaya, G. & Çakmakcı, G. (2018). Fen ve mühendislik uygulamaları.G. Çakmakcı& A. Tekbıyık (Ed.) Güncel Öğretim Programlarına Uygun ve STEM Destekli Fen Bilimleri Öğretimi (s. 239-264). Ankara: Nobel Yayıncılık, ISBN:978-605-7928-31-3.
  • Tüzün, Ü. N., &Tüysüz, M. (2018).STEAM education for teachers of gifted students.Türk Üstün Zekâ ve Egitim Dergisi, 8(1), 16.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde STEM Uygulamaları

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 1, 217 - 233, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.529898

Öz

Özel yetenekli öğrencilerin 21.
yüzyıla uyum sağlayabilen bireyler olarak yetişmeleri  için STEM eğitimi büyük önem arz etmektedir.
Bu çalışmada özel yetenekli öğrenciler için STEM etkinlikleri geliştirilmiş ve
uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Çankırı’da Bilim ve Sanat
Merkezi’nde eğitim gören farklı yaş gruplarında olan 11 özel yetenekli öğrenci
oluşturmaktadır.  Uygulamalar  iki grup şeklinde 5 hafta boyunca toplamda 40
saat sürmüştür. Uygulama sırasında araştırmacı-uygulayıcı öğretmenin aldığı
gözlem notları, etkinlik kağıtları ve öğrencilerin süreç sonunda yazdığı
yansıtıcı değerlendirme formları veri toplama araçları olarak kullanılmıştır.
Elde edilen nitel veriler betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak
analiz edilmiştir. Yapılan uygulama sonucunda öğrencilerin yazdığı yansıtıcı
değerlendirme formları ve araştırmacı-uygulayıcı öğretmenin gözlem notları STEM
eğitiminin özel yeteneklilerle uygulanmasına yönelik fayda ve etkililiğini,
uygulama sırasında karşılaşılabilecek problemleri ortaya koymuştur.  Öğrencilerin bilime karşı olumlu tutum
geliştirdiği, bilimsel süreç becerilerini kazandıkları, işbirliğine dayalı
disiplinler arası çalışma yaptıkları araştırmacı-uygulayıcı öğretmenin gözlem
notlarından elde edilen bulgulardan çıkarılabilir. 

Kaynakça

  • Aydeniz, M., Çakmakcı, G., Çavaş, B., Özdemir, S., Akgündüz, D., Çorlu, M. S., &Öner, T. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi, http://fs.hacettepe.edu.tr/hstem/dosyalar/STEMRaporu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ayverdi, L. (2018). Özel yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde teknoloji, mühendislik ve matematiğin kullanımı: FeTeMM yaklaşımı. Doktoratezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir, Türkiye.
  • Banks, F., & Barlex, D. (2014).Teaching STEM in the secondary school: Helping teachers meet the challenge.Routledge.
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avanoğlu, O. &Topal T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitimistratejiveuygulamaklavuzu.pdfadresindenerişilmiştir.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: a 2020 vision.Technology and Engineering Teacher, 1(70),30-35.
  • Çavaş, B., Çakıroğlu, J., Cavaş, P., &Ertepinar, H. (2011). Turkish students’ career choices in engineering: Experiences from Turkey. Science Education International, 22(4), 274-281.
  • İdin, Ş. & Kayhan, N .(2016). Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de ilköğretim döneminde üstünzekâlı-yetenekli öğrenciler için özel eğitim uygulamaları.Ahi EvranÜniversitesiKırşehirEğitimFakültesiDergisi, 17(2), 17-31. http://dergipark.gov.tr/aeukefd/issue/30439/367631 adresinden erişilmiştir.
  • Jolly, J. L. (2009). Historical perspectives: The national defense education act, current STEM initiative, and the gifted. Gifted Child Today, 32(2), 50-53.
  • Kaya, N .(2012). Education of gifted students and BILSEM’s. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Koyunlu Ünlü, Z. & Dökme, İ. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin FeTeMM’in mühendisliği hakkındaki imajları.Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 0-0. http://dergipark.gov.tr/trkefd/issue/27304/287435adresindenerişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı[MEB].(2016). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara
  • Next Generations Science Standards[NGSS]. (2013).The next generation science standards-executive summary : http://www.nextgenscience.org/sites/ngss/files/Final%20Release%20NGSS%2 0Front%20Matter%20-%206.17.13%20Update_0.pdfadresindenerişilmiştir.
  • Next Generations Science Standards[NGSS].(2013). APPENDIX F – science and engineering practices in the NGSS.
  • National Research Council[NRC].(2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. committee on highly successful science programs for K-12 science education.Board on Science Education and Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A framework for K12 science education: Practices, cross cutting concepts, and core ideas. Washington: National Academies Press.
  • National Research Council[NRC].(2014).Developing assessments for the next generation science standards. Washington, DC: NAP(National Academies Press).
  • Özçelik, A. & Akgündüz, D . (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi.TrakyaÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi, 8 (2), 334-351. DOI: 10.24315/trkefd.331579
  • Öznacar, M. D. & Bildiren, A. (2016).Üstün Zekalı Öğrencilerin Eğitimi ve Eğitsel Bilim Etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şardağ, M., Ecevit, T., Top, G., Kaya, G. & Çakmakcı, G. (2018). Fen ve mühendislik uygulamaları.G. Çakmakcı& A. Tekbıyık (Ed.) Güncel Öğretim Programlarına Uygun ve STEM Destekli Fen Bilimleri Öğretimi (s. 239-264). Ankara: Nobel Yayıncılık, ISBN:978-605-7928-31-3.
  • Tüzün, Ü. N., &Tüysüz, M. (2018).STEAM education for teachers of gifted students.Türk Üstün Zekâ ve Egitim Dergisi, 8(1), 16.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazlı Barış 0000-0003-3974-6056

Tuğba Ecevit Bu kişi benim 0000-0002-5119-9828

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Barış, N., & Ecevit, T. (2019). Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde STEM Uygulamaları. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 217-233. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.529898