Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemde Erken Matematik Yeteneği Düzeyleri

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 292 - 315, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.648860

Öz

Özet – Bu çalışmada 2015-2016 Güz döneminde Hatay/Reyhanlı İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı resmi ve özel kurumlarda öğrenim gören ana sınıfı
öğrencilerinin erken matematik yeteneği düzeyleri araştırılmıştır. Çalışmada
genel tarama modeli kullanılmıştır. Çocukların erken matematik yetenekleri Test
of Early Mathematic Ability-3 (Tema-3) ile ölçülmüştür. Araştırma grubunun
erken matematik yeteneği düzey ortalamasının zayıf olduğu görülmüştür. Cinsiyet
bağımsız değişkeninin .05 anlamlılık düzeyinde çocukların erken matematik
yetenek puanlarının anlamlı açıklayıcısı olmadığı, ilçe merkezinde ikamet eden
çocukların kırsal bölgedekilere, daha önce okul öncesi eğitim alanların
almayanlara, bir veya iki çocuklu aileden gelenlerin dört ve üzeri çocuklu
aileden gelenlere, anne-baba öğrenim durumu orta-öğretim ve yüksek-öğretim olan
çocukların ilköğretim olan çocuklara oranla istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde daha yüksek puan aldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, 244-248.
  • Aktaş-Arnas, Y., Deretarla-Gül, E., & Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 Ay çocuklar için sayı ve işlem kavramları testinin geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 147-153.
  • Aunio, P., Hautamäki, J., Heiskari, P., & Van Luit, J. E. (2006). The early numeracy test in Finnish: Children's norms. Scandinavian Journal of Psychology, 47(5), 369-378.
  • Avci, K. (2015). Okul öncesi eğitimi alan 48-66 aylık çocukların matematik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelemesi. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Baroody, A. J., Lai, M. L., & Mix, K. S. (2006). The development of young children's early number and operation sense and its implications for early childhood education. B. Spodek, & O. N. Saracho içinde, Handbook of research on the education of young children (s. 187-221). Mahwah, NJ, US: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carpenter, T. P., Levi, L., Franke, M. L., & Zeringue, J. K. (2005). Algebra in Elementary School: Developing Relational Thinking. ZDM-International Journal on Mathematics Education, 37 (1), 53-59.
  • Ceylan, M., & Aslan, D. (2018). Cardinal number acquisition of Turkish children. Journal of Education and e-Learning Research, 5(4), 217-224.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Early Childhood Mathematic Learning. F. Lester içinde, Second handbook of research on mathematics teaching and learning (s. 461-555). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math the learning trajectories approach. New York: Routledge.
  • Çelik, M. (2015). Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların matematik gelişimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-18.
  • Çelik, M., & Kandır, A. (2011). Matematik Gelisimi 6 Testi (Progress in Maths) nin 60-77 Aylar Arasında Olan Çocuklar için Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 146-153.
  • Duru, A., & Savaş, E. (2005). Matematik öğretiminde cinsiyet farklılığı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-46.
  • Erdoğan, S. (2006). Altı Yaş Grubu Çocuklarına Drama Yöntemi İle Verilen Matematik Eğitiminin Matematik Yeteneğine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ergül, A., & Artan, İ. (2015). Erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(4), 454-485.
  • Gallenstein, N. (2005). Engaging Young Children in Science and Mathematics. Journal of Elementary Science Education, Vol. 17, No.2, 27-41.
  • Geist, E. (2004). Children are born mathematicians: Promoting the construction of early mathematical concepts in children under five. Annual Editions: Early Childhood Education, 178-183.
  • Gelman, R., & Gallistel, C. (1978). The Child's Understanding of Number. Harvard: Harvard University Press.
  • Ginsburg, H. P., Klein, A., & Starkey, P. (1998). The development of children's mathematical thinking: connecting research with practice. W. Damon, I. E. Siegel, & K. A. Renninger içinde, Handbook of child psychology, child psychology in practice (s. 401-476). New York: Wiley.
  • Ginsburg, P., & Baroody, A. (2003). Test Of Early Mathematics Ability Examiner's Manual. Texas: Pro-ed Published.
  • Graham, S. E., & Provost, L. E. (2012). Mathematics achievement gaps between suburban students and their rural and urban peers increase over time. 52. Durham, Nh: University of New Hampshire.
  • Güven, Y. (1997). Erken Matematik Yeteneği Testi-2'nin Geçerlilik, Güvenilirlik, Norm Çalışması ve Sosyo-kültürel Faktörlerin Matematik Yeteneğine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimle Enstitüsü.
  • Güven, Y. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sezgisel Matematik Yeteneklerinin İncelenmesi. Öneri, 7(28), 389-395.
  • Herbert, K., & Brown, R. (1997). Patterns as tools for algebraic reasoning. Teaching Children Mathematic. 3, 123-128.
  • Kandır, A., & Koçak-Tümer, N. B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışması, 7(30), 45-60.
  • Kandır, A., & Orçan, M. (2009). Alt ve üst sosyoekonomik düzeydeki ailelerin beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 2(1), 1-13.
  • Karaman, S., & İnverdi, A. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri ile onların sosyo-demografik özellikleri ve sosyo-dramatik oyunları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(177), 313-326.
  • Kesicioğlu, O. S. (2013). Okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel örüntü becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 19-26.
  • Kotsopoulos, D., Makosz, S., & Zambrzycka, J. (2017). Number knowledge and young children's ability yo measure length. Early Education and Development, 28(8), 925-938.
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elemantary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 103, 516-531.
  • Lehrer, R. (2003). Developing understanding of measurement. J. Kilpatrick, W. G. Martin, & D. E. Schifter içinde, A research companion to principles and standards for school mathematics. (s. 179-195). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Li, X., Chi, L., DeBey, M., & Baroody, A. (2015). A study of early childhood mathematics teaching in the United States and China. Early Education and Development, 26(3), 450-478.
  • Linder, S. M., Powers-Costello, B., & Dolores, A. (2011). Mathematic in Early Childhood: Research-Based Rationale and Practical Strategies. Early Childhood Education Journal 39, 29-37.
  • Manfra, L., Dinehart, L. B., & Sembiante, S. F. (2014). Associations between counting ability in preschool and mathematic performance in first grade among a sample of ethnically diverse, low-income children. Journal of Research in Childhood Education, 28, 101-114.
  • McGarvey, L. (2012). What Is a Pattern? Criteria Used by Teachers and Young Children. Mathematical Thinking and Learning, 14(4), 310-337.
  • Mulligian, J., Mitchelmore, M., Kemp, C., Marston, J., & Highfield, K. (2008). Encouraging Mathematical Thinking through Pattern and Structure: An Intervention in the First Year of Schooling. Australian Primary Mathematics Classroom, Vol. 13, No. 3, 10-15.
  • Naslund-Hadley, E., Parker, S. W., & Hernandez-Agramonte, J. M. (2014). Fostering early math comprehension: Experimental evidence from paraguay. Global Education Review, 1(4), 135-154.
  • National Council Of Teachers Of Mathematics (NTCM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of mathematics.
  • Önkol, F. (2010). Erken Sayı Testi'nin uyarlanması ve Erken Sayı Gelişim Programının 6 yaş çocukların sayı gelişimlerine etkisinin incelenmesi. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Radford, L. (2008). Iconicity and Contraction: a semiotic investigation of forms of algebraic generalizations of patterns in different context. ZDM, 40(1), 83-96.
  • Starkey, P., & Cooper, R. J. (1980). Perceptions of Numbers by Human Infants. Science, 1033-35.
  • Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tudge, J. R., & Doucet, F. (2004). Early mathematical experiences: Observing young Black and White children's everyday activities. Early Childhood Research Quartely, 19, 21-39.
  • Vitova, J., Kovacsova, A., Linhartova, V., & Balcarova, J. (2015). Mathematical concepts in Czech pre-schoolers. Procedia - Social and Behavioral Science, 171, 713-716.
  • Zacharos, K., Antonopoulos, K., & Ravanis, K. (2011). Activities in mathematics education and teaching interactions. The construction of the measurement of capacity in pre-school. European Early Childhood Education Research Journal, 19(4), 451-468.

Investigation of Preschoolers’ Early Mathematic Ability

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 292 - 315, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.648860

Öz

This study is conducted to investigate preschool children’s early mathematic ability. Participants were 191 preschoolers (aged 48 to 71 months, 97 boys) from south Anatolia /Turkey. Test of Early Mathematic Ability 3 (Tema-3) was used to assess children’s mathematics ability. Test of Early Mathematics Ability -Third Edition- (Tema-3) which is developed by Ginsburg and Baroody (2003) and test’s translation and adaptation was conducted by Serap Erdogan (2006) for Turkey. Tema-3 was applied in 2015/2016 academic year. Children’s Tema-3 scores was poor. Results indicated that gender was not a statistically significant descriptor of children’s Tema-3 scores. The children who had preschool experience have statistically higher score than children don’t have preschool experience. The children who lives in urban area have higher scores than rural area. The children whose is parent’s bachelor’s and high school degree have statistically higher scores than whose parents' primary degree. The children who have four or more siblings were statistically lower performance than children who have fewer siblings.

Kaynakça

  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, 244-248.
  • Aktaş-Arnas, Y., Deretarla-Gül, E., & Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 Ay çocuklar için sayı ve işlem kavramları testinin geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 147-153.
  • Aunio, P., Hautamäki, J., Heiskari, P., & Van Luit, J. E. (2006). The early numeracy test in Finnish: Children's norms. Scandinavian Journal of Psychology, 47(5), 369-378.
  • Avci, K. (2015). Okul öncesi eğitimi alan 48-66 aylık çocukların matematik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelemesi. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Baroody, A. J., Lai, M. L., & Mix, K. S. (2006). The development of young children's early number and operation sense and its implications for early childhood education. B. Spodek, & O. N. Saracho içinde, Handbook of research on the education of young children (s. 187-221). Mahwah, NJ, US: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carpenter, T. P., Levi, L., Franke, M. L., & Zeringue, J. K. (2005). Algebra in Elementary School: Developing Relational Thinking. ZDM-International Journal on Mathematics Education, 37 (1), 53-59.
  • Ceylan, M., & Aslan, D. (2018). Cardinal number acquisition of Turkish children. Journal of Education and e-Learning Research, 5(4), 217-224.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Early Childhood Mathematic Learning. F. Lester içinde, Second handbook of research on mathematics teaching and learning (s. 461-555). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math the learning trajectories approach. New York: Routledge.
  • Çelik, M. (2015). Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların matematik gelişimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-18.
  • Çelik, M., & Kandır, A. (2011). Matematik Gelisimi 6 Testi (Progress in Maths) nin 60-77 Aylar Arasında Olan Çocuklar için Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 146-153.
  • Duru, A., & Savaş, E. (2005). Matematik öğretiminde cinsiyet farklılığı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-46.
  • Erdoğan, S. (2006). Altı Yaş Grubu Çocuklarına Drama Yöntemi İle Verilen Matematik Eğitiminin Matematik Yeteneğine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ergül, A., & Artan, İ. (2015). Erken matematiksel akıl yürütme becerilerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(4), 454-485.
  • Gallenstein, N. (2005). Engaging Young Children in Science and Mathematics. Journal of Elementary Science Education, Vol. 17, No.2, 27-41.
  • Geist, E. (2004). Children are born mathematicians: Promoting the construction of early mathematical concepts in children under five. Annual Editions: Early Childhood Education, 178-183.
  • Gelman, R., & Gallistel, C. (1978). The Child's Understanding of Number. Harvard: Harvard University Press.
  • Ginsburg, H. P., Klein, A., & Starkey, P. (1998). The development of children's mathematical thinking: connecting research with practice. W. Damon, I. E. Siegel, & K. A. Renninger içinde, Handbook of child psychology, child psychology in practice (s. 401-476). New York: Wiley.
  • Ginsburg, P., & Baroody, A. (2003). Test Of Early Mathematics Ability Examiner's Manual. Texas: Pro-ed Published.
  • Graham, S. E., & Provost, L. E. (2012). Mathematics achievement gaps between suburban students and their rural and urban peers increase over time. 52. Durham, Nh: University of New Hampshire.
  • Güven, Y. (1997). Erken Matematik Yeteneği Testi-2'nin Geçerlilik, Güvenilirlik, Norm Çalışması ve Sosyo-kültürel Faktörlerin Matematik Yeteneğine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimle Enstitüsü.
  • Güven, Y. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sezgisel Matematik Yeteneklerinin İncelenmesi. Öneri, 7(28), 389-395.
  • Herbert, K., & Brown, R. (1997). Patterns as tools for algebraic reasoning. Teaching Children Mathematic. 3, 123-128.
  • Kandır, A., & Koçak-Tümer, N. B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışması, 7(30), 45-60.
  • Kandır, A., & Orçan, M. (2009). Alt ve üst sosyoekonomik düzeydeki ailelerin beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 2(1), 1-13.
  • Karaman, S., & İnverdi, A. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri ile onların sosyo-demografik özellikleri ve sosyo-dramatik oyunları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(177), 313-326.
  • Kesicioğlu, O. S. (2013). Okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel örüntü becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 19-26.
  • Kotsopoulos, D., Makosz, S., & Zambrzycka, J. (2017). Number knowledge and young children's ability yo measure length. Early Education and Development, 28(8), 925-938.
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elemantary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 103, 516-531.
  • Lehrer, R. (2003). Developing understanding of measurement. J. Kilpatrick, W. G. Martin, & D. E. Schifter içinde, A research companion to principles and standards for school mathematics. (s. 179-195). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Li, X., Chi, L., DeBey, M., & Baroody, A. (2015). A study of early childhood mathematics teaching in the United States and China. Early Education and Development, 26(3), 450-478.
  • Linder, S. M., Powers-Costello, B., & Dolores, A. (2011). Mathematic in Early Childhood: Research-Based Rationale and Practical Strategies. Early Childhood Education Journal 39, 29-37.
  • Manfra, L., Dinehart, L. B., & Sembiante, S. F. (2014). Associations between counting ability in preschool and mathematic performance in first grade among a sample of ethnically diverse, low-income children. Journal of Research in Childhood Education, 28, 101-114.
  • McGarvey, L. (2012). What Is a Pattern? Criteria Used by Teachers and Young Children. Mathematical Thinking and Learning, 14(4), 310-337.
  • Mulligian, J., Mitchelmore, M., Kemp, C., Marston, J., & Highfield, K. (2008). Encouraging Mathematical Thinking through Pattern and Structure: An Intervention in the First Year of Schooling. Australian Primary Mathematics Classroom, Vol. 13, No. 3, 10-15.
  • Naslund-Hadley, E., Parker, S. W., & Hernandez-Agramonte, J. M. (2014). Fostering early math comprehension: Experimental evidence from paraguay. Global Education Review, 1(4), 135-154.
  • National Council Of Teachers Of Mathematics (NTCM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of mathematics.
  • Önkol, F. (2010). Erken Sayı Testi'nin uyarlanması ve Erken Sayı Gelişim Programının 6 yaş çocukların sayı gelişimlerine etkisinin incelenmesi. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Radford, L. (2008). Iconicity and Contraction: a semiotic investigation of forms of algebraic generalizations of patterns in different context. ZDM, 40(1), 83-96.
  • Starkey, P., & Cooper, R. J. (1980). Perceptions of Numbers by Human Infants. Science, 1033-35.
  • Tanrıöğen, A. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tudge, J. R., & Doucet, F. (2004). Early mathematical experiences: Observing young Black and White children's everyday activities. Early Childhood Research Quartely, 19, 21-39.
  • Vitova, J., Kovacsova, A., Linhartova, V., & Balcarova, J. (2015). Mathematical concepts in Czech pre-schoolers. Procedia - Social and Behavioral Science, 171, 713-716.
  • Zacharos, K., Antonopoulos, K., & Ravanis, K. (2011). Activities in mathematics education and teaching interactions. The construction of the measurement of capacity in pre-school. European Early Childhood Education Research Journal, 19(4), 451-468.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ceylan 0000-0001-5872-6240

Ahmet Murat Ellez 0000-0002-8317-8554

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, M., & Ellez, A. M. (2020). Okul Öncesi Dönemde Erken Matematik Yeteneği Düzeyleri. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 292-315. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.648860